V Česku vybudovali most cez diaľnicu za jedinú noc

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

V Česku vybudovali most cez diaľnicu za jedinú noc

Odoslaťod zvR7 » 31. Okt 2024 11:39

V Česku vybudovali most cez diaľnicu za jedinú noc

Nie je to video zachytávajúce stavebné práce v Číne. Táto stavba prebiehala u našich susedov v Česku. Nasunutie mostnej konštukcie trvalo len zopár hodín.

400 ton vážiaci kolos. Stavbári úspešne nasunuli obrovskú mostnú konštrukciu nad frekventovanú diaľnicu D10 u Brandýsa nad Labem v ČR. Oceľová konštrukcia má rozpätie 68 metrov. Operácia bola vykonávaná za použitia ťažkej techniky.
Princíp Langerovho trámu

Most využíva princíp Langerovho trámu. Konštrukcia mosta kombinuje prvky oblúkového a zaveseného mosta. Oba oblúky sú napnuté podobne ako tetivy luku. Váhu mostu nesú oblúky pomocou lán. Takéto mosty sú obľúbené nielen v Česku, ale aj v zahraničí. Jedným z najznámejších príkladov konštrukcie je Trójský most v Prahe. Tento typ technológie a rýchleho postupu je bežný v mnohých krajinách, ktoré využívajú moderné technológie v mostnom inžinierstve. Langerov trám umožňuje efektívne nasunutie mostných konštrukcií s minimálnym časom na uzatvorenie dôležitých dopravných ťahov.

Trójsky most v Prahe získal medzinárodné ocenenie Award of excellence - bol ocenený ako najlepšia európska oceľová mostová konštrukcia.Zdroj: archinfo.sk
Uzávierka diaľnice len na 1 víkendovú noc

Nový most u Brandýsa zrychlí vlaky a umožní rozšíriť diaľnicu. Železničný most, ktorý prechádza nad diaľnicou, bol koncipovaný tak, aby umožnil budúce rozšírenie D10 na 3 pruhy v každom smere. Železničná doprava je z dôvodu stavebných prác prerušená do konca októbra 2024. Diaľnicu museli stavbári uzavrieť len na jednu víkendovú noc. Na dokončenie náročnej operácie nasunutia mostnej konštrukcie stačilo stavbárom pár hodín. Výstavba železničného mosta nad diaľnicou D10 pri Brandýse nad Labem je príkladom efektívnej infraštruktúrnej práce. Tento projekt zahŕňal mesiace plánovania a prípravy, pričom samotná inštalácia pomocou ťažkého žeriava bola vykonaná v krátkom časovom úseku cez noc, aby sa minimalizovalo narušenie dopravy.

Uzávierka diaľnice pri inštalácii mostu len na 1 víkendovú noc. Zdroj: Facebook.com/Správa železnic
Výstavba diaľnic a mostov - Porovnanie so Slovenskom

Výstavba mostov a diaľnic na Slovensku je pomalšia, hlavne kvôli dlhým byrokratickým procesom, nedostatku financovania, komplikovaným výberovým konaniam, či environmentálnym a legislatívnym prekážkam. Príkladom môže byť výstavba mostov a tunelov na diaľnici D1 (napríklad Višňové), ktorá sa už roky odkladá pre rôzne právne a technické problémy. Tunel Višňové je súčasťou diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom, je už dlhodobo problematickým projektom na Slovensku. Tento 7,5 kilometra dlhý tunel mal pôvodne byť dokončený oveľa skôr, ale tunel nie je stále úplne dokončený. Výstavba tunela bola pôvodne spustená v roku 1998, no prešla mnohými prestávkami. Napriek tomu, že razenie tunela bolo úspešne dokončené v roku 2018, stavebné práce boli pozastavené kvôli nespokojnosti so stavom a kvalitou výstavby. Aktuálne prebiehajú dokončovacie práce. Ak nebudú ďalšie komplikácie, tunel Višňové by mal byť plne dokončený a otvorený pre verejnosť do roku 2025. Výstavba mosta pri Brandýse nad Labem bola rýchla a presná hlavne vďaka mesiace trvajúcej príprave a technologickému vybaveniu. V Česku sú taktiež prítomné problémy s byrokraciou, ale tento prípad ukazuje, že pri dobrej organizácii môže byť výstavba veľmi efektívna.

Nejedná sa o video stavbárov z Číny. Táto stavba prebieha u našich susedov v ČR. Nasunutie mostnej konštukcie trvalo len pár hodín.Zdroj: Facebook.com/Správa železnic
Technologická náročnosť

V tomto prípade treba poznamenať, že väčšina stavebných prác na Slovensku je technologicky náročnejších ako v prípade mosta nad frekventovanú diaľnicu D10 u Brandýsa nad Labem. Slovensko čelí pri stavbe mostov a diaľníc väčším technickým výzvam. Hlavne ide o stavby v náročnejšom teréne, ako sú hory alebo riečne korytá. Napríklad pri stavbe mosta cez rieku Váh alebo niektorých horských úsekov D1 sú potrebné komplexné inžinierske riešenia, ktoré si vyžadujú viac času. Most pri Brandýse nad Labem bol inštalovaný na rovnom povrchu diaľnice, čo uľahčuje proces inštalácie, ale vyžaduje si to stále veľmi presné technologické riešenie kvôli hmotnosti konštrukcie a potrebe minimálneho narušenia premávky.

Nejedná sa o video stavbárov z Číny. Táto stavba prebieha u našich susedov v ČR. Nasunutie mostnej konštukcie trvalo len pár hodín.Zdroj: spravazeleznic.cz
Rýchlosť výstavby

Výstavba mostov na Slovensku, najmä v rámci rozsiahlych diaľničných úsekov, často trvá niekoľko mesiacov až rokov. Projekty sú často spomaľované opakovanými súťažami alebo technickými problémami. Výstavba niektorých úsekov D1 sa ťahá roky. Rýchlosť výstavby pri projekte mosta v Brandýse je pozoruhodná. Celá operácia trvala len niekoľko hodín. Bola podporená modernými technológiami a veľmi dôkladným plánovaním.

Nejedná sa o video stavbárov z Číny. Táto stavba prebieha u našich susedov v ČR. Nasunutie mostnej konštukcie trvalo len pár hodín.Zdroj: Facebook.com/Správa železnic
Minimalizovanie obmedzení v doprave

Pri stavbách na Slovensku často dochádza k výrazným obmedzeniam dopravy na dlhé obdobia, čo spôsobuje problémy pre vodičov, napríklad počas výstavby úsekov D1 alebo pri rekonštrukciách mostov. Stavba mosta nad diaľnicou D10 bola naplánovaná tak, aby bola diaľnica uzavretá len jednu noc, čo minimalizovalo narušenie premávky. Tento prístup by mohol byť inšpiráciou pre optimalizáciu výstavby infraštruktúry aj na Slovensku. Zatiaľ čo výstavba mosta pri Brandýse nad Labem bola technologicky pokročilá a rýchla, Slovensko čelí rôznym výzvam, ktoré spomaľujú procesy. Lepšia koordinácia, moderné technológie a efektívnejšie plánovanie by mohli výrazne skrátiť dobu výstavby aj na Slovensku. Tento projekt ukazuje, ako kombinácia dôkladnej prípravy a moderných technológií umožňuje realizáciu veľkých inžinierskych diel, ktoré zvyšujú dopravnú kapacitu a bezpečnosť na cestách.

Demolačné práce železničného mosta cez diaľnicu D10 pri Brandýse nad Labem.Zdroj: novinky.cz
Video z inštalácie mosta

Českí susedia zvládli celú akciu len za niekoľko hodín. Stavba nového mosta bude stáť v prepočte približne 6,3 milióna eur. Zaujímavá stavebná úloha je zachytená na časozbernom videu. Video ilustruje mimoriadnu presnosť, ktorá bola potrebná na úspešné dokončenie projektu. Ako za jedinú noc nasunúť obrobvskú mostnú konštrukciu nad frekventovanú diaľnicu? Nenechajste si ujsť 400 ton vážiacu konštrukciu v pohybe.

Zdroj:
https://magazin.autobazar.eu/video-v-ce ... 2024-10-23
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 414
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.