E: Pardubice: Řidiči trpí, obchvaty nikde

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

E: Pardubice: Řidiči trpí, obchvaty nikde

Odoslaťod Marty » 23. Apr 2009 12:11

SERIÁL NESPLNĚNÉ SLIBY Dnes a denně se pardubičtí řidiči přesvědčují, jak městu chybějí silniční obchvaty. Ačkoliv politici už patnáct let mluví o jejich výstavbě, první z nich se nezačne stavět dříve než v roce 2011

Nesplněné sliby Seriál

Pardubice - Největší problém Pardubic? „Doprava,“ vyhrkne téměř každý dotazovaný.

Stejně jednoznačná odpověď padne i v případě otázky, co jí může pomoci. „Obchvaty,“ opět se shodnou všichni.

O nutnosti postavit kolem Pardubic silniční okruh, jakýmá třeba sousední Hradec Králové, vedou politici řeči už nějakých patnáct roků. Smůla je, že se zatím o moc dál nedostali. První obchvat se určitě nezačne stavět dříve než v roce 2011.

„Problém Pardubic je doprava. To už je evergreen. Vazba na vše ostatní a limit všeho ostatního. Současný stav je zlá můra, na kterou jsme si do jisté míry zvykli,“ hodnotí průjezdnost krajského města Slavomír Kudláček, básník a publicista, který žije v Pardubicích a pracuje jako památkář chrudimského regionu.

Přitom před každými komunálními volbami mají všechny strany ve svém programu heslo „Vyřešit dopravu ve městě.“ Jak je možné, že se to zatím nepovedlo? S originálním vysvětlením pochopitelně přichází opozice.

ČSSD: radnice pro silniční obchvaty nic nedělá „Ačkoliv všechny poslední radniční koalice v čele s ODS mluvily o tom, že jejich prioritou je vyřešení dopravy, zatím se ve městě nezměnilo vůbec nic. O problémech se totiž v Pardubicích jenom mluví,“ řekl před časem náměstek hejtmana Jan Tichý z ČSSD.

Sám se netají tím, že by se příští rok rád stal novým primátorem Pardubic. Pokud se mu to povede, bude mít možnost ukázat, jak se dají obchvaty kolem města postavit. Současný šéf radnice Jaroslav Deml z ODS mu však vzkazuje, že by ho nečekalo nic lehkého.

„Řešení dopravní situace ve městě je naprosto mimo možnosti pokladny města. Jsme závislí na tom, kdy na nás v Praze dojde. Stavět obchvaty chtějí na mnoha místech v republice,“ opakuje do omrzení primátor Deml.

Chybějící obchvaty neznamenají jenom komplikace pro řidiče, kteří pojíždějí dlouhé minuty v kolonách. Ještě hůř na tom jsou obyvatelé centra Pardubic. V něm totiž přestává být dýchatelno. „V Pardubicích je už teď několik imisních limitů buď na samé hraně, nebo za ní. Z velké části za to může i houstnoucí doprava,“ řekl bývalý inspektor životního prostředí Miroslav Rubeš.

Opozice ale nemá pravdu v tom, že by radní pro nové silnice nic nedělali. Spíše se dá říct, že veškeré přípravy jdou hlemýždím tempem. Zatím nejblíže je stavba jihovýchodního obchvatu. Ten spojí Dražkovice s průmyslovou zónou u Černé za Bory. Ještě před rokem si šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr myslel, že se začne stavět na konci letošního roku. Nyní už ví, že nezačne. „Byly tam problémy s projekcí křižovatek. To celou přípravu stavby zbrzdí. Stavební povolení budeme mít tak za dva roky,“ uvedl Vebr a dodal, že stavba severovýchodního obchvatu ze sídliště Dubina k silnici na Hradec Králové je vzdálená ještě více.

Na druhou stranu podle něj nemají Pardubice důvod k úplnému pesimismu. Ve městě a jeho okolí se totiž postaví hned několik nových silnic. „Do finální fáze se dostala příprava výstavby čtyřproudové silnice u rafinérie Paramo, blíží se také výstavba čtyřpruhu mezi Pardubicemi a Hradcem. Do regionu teče na silnice více peněz než v minulosti,“ dodal Vebr.

Paradoxní ale, je, že se dopravní situace v Pardubicích brzy ještě zhorší. Už na konci letošního roku bude totiž dokončená velká křižovatka u Opatovic a do města se začnou řítit auta z dálnice D11.

* Řekli o obchvatech 19.10.2001 „Za ideálních podmínek začneme stavět jihovýchodní obchvat za dva roky a severovýchodní obchvat za čtyři roky. Vše je však otázkou peněz. Takže pokud nebudou peníze, můžeme začít stavět až o několik let později.“ náměstek pardubického primátora Rostislav Šmahel 9.2.2002 „Nový investiční záměr kraje musí v první řadě schválit ministerstvo dopravy. Jestli od té doby půjdou všechna jednání tak, jak mají, a nikdo se proti obchvatu neodvolá, pak se začne stavět nejdříve v roce 2004 nebo 2005.“ ředitel pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr 14.5. 2003 „Dali jsme do usnesení zastupitelstva bod o tom, že požadujeme, aby se obchvat města zařadil mezi jmenovité akce státního rozpočtu, případně Státního fondu dopravní infrastruktury. Vzhledem ke kritické situaci dopravy ve městě chceme prosadit jejich urychlené zahájení.“ dnešní primátor Jaroslav Deml 26.5. 2005 „Myšlenka na obchvaty pochází již ze začátku devadesátých let.

Územní plán na jejich poslední verzi schválili zastupitelé v roce 2003. Padají různé termíny stavby silnic, ale raději je vůbec nechci vyslovit.“ Iva Lánská z odboru rozvoje a strategie magistrátu.

17.10. 2006 „Na prvním místě stojí silniční obchvaty. Pardubice by potřebovaly do nich a další infrastruktury investovat alespoň 500 milionů, aby se mohly srovnávat s ostatními evropskými městy.“ bývalý primátor a dnešní senátor Jiří Stříteský

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=095 ... &c=1179112
Obrázok používateľa
Marty
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 718
Založený: 17. Okt 2006 21:19
Bydlisko: CZ, Troubsko

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.