Chorvatsku chybí 3 mld. € na dokončení plánovaných dálnic

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Chorvatsku chybí 3 mld. € na dokončení plánovaných dálnic

Odoslaťod Dialniciar » 16. Júl 2009 13:25

Chorvatsku chybí 3 miliardy Eur na dokončení plánovaných dálnic

Snaha chorvatské vlády odvrátit státní bankrot všemožnými úsporami se začala projevovat i v oboru, ve kterém byly ještě donedávna aktivně zapojeny české firmy - výstavbě dálnic. Plán výstavby na léta 2009-2013 měl být schválen již před 10 měsíci, stále však není na světě, což způsobilo zbrždění všech projektů. Jediný úsek dálnice, kde se pracuje, je úsek Ravče - Ploče ve směru na Dubrovník.

Původní úmysly, které měly být vtěleny do čtyřletého plánu dálničních realizací, zahrnovaly výstavbu úseku Rijeka – Žuta Lokva, tedy zhruba sedmdesátikilometrový úsek, který by zkrátil podél moře cestu z Rijeky na jih. Dále se jednalo o dokončení Podravské magistrály, tedy úseku Cugovec – Bjelovar (a dále na Virovitici) dokončení úseku Zagreb – Sisak. Posledně jmenovaný úsek má kromě nedostatku financování i velké problémy s odkupem pozemků, stejně jako úsek Dubrovník – Doli, nebo Podravská magistrála. V současnosti se tedy vůbec nedá odhadnout kdy, ani zda vůbec v nejbližších letech výše zmíněné úseky mají šanci na dokončení.

Kromě mostu na poloostrov Pelješac, který ale staví Hrvatske ceste, nikoli Hrvatske autoceste, je v tomto okamžiku největším staveništěm v Chorvatsku 26km úsek Ravče – Ploče, jehož dokončení se posouvá o 18 měsíců na červen 2011. Oficiálním důvodem zdržení je sice dostavba sedmikilometrové spojnice do města Ploče, neoficiálním důvodem je ale nedostatek financí.

Hrvatske autoceste (HAC) jsou jednou z nejkritizovanějších státních společností kvůli platební morálce, momentálně dodavatelé čekají 90 dnů na proplacení svých faktur. Vláda vydala pokyn šéfům velkých státních firem, aby začali maximálně šetřit, HAC zatím za čtvrt roku ušetřily 70 mil. HRK. Snížen byl vozový park ze 180 aut na polovinu, šetřilo se na mobilních hovorech a dalších nákladech 2800 zaměstnanců. Pokud jde o investice, oficiálně zatím nikdo úspory nevyhlásil, ale samotné tiché zdržování prací je považováno za určitý způsob nenápadného šetření. Je jasné, že další výstavba dálnic bude znamenat další zadlužování státu.

Dlouhodobějším problémem může být i výrazný pád provozu na dálnicích a silnicích, nejen z důvodů nižších vybraných poplatků, ale i proto, že z každého litru prodaných pohonných hmot jde 60 lipa do rozpočtu HAC. Je tedy celkem logické, že ambice mít nejlepší dálniční síť v Evropě v současné chvíli, kdy Chorvatsko má velmi zastaralou železnici, málo nemocnic, škol a školek a čelí ekonomické krizi, již není na pořadu dne. Bohužel, nedostatek financí postihl i některé české firmy nepřímo, protože se pro ně stalo pod různými záminkami velmi nesnadné získat od státu refundaci DPH.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Záhřebu (Chorvatsko).

http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/ch ... 165/53806/
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.