Ekonom: České silnice staví dobře "utajené" firmy
Stát zveřejnil největší stavitele dálnic. Jsou mezi nimi firmy s neznámými vlastníky.
Výstavbě tuzemských silnic a dálnic dominují firmy reprezentující nadnárodní kapitál. Sečtou-li se údaje za celé skupiny, absolutním vítězem je Eurovia (dříve Stavby silnic a železnic), u níž celkový objem zakázek přesahuje osmnáct miliard korun.
Vedle jmen známých stavitelů jako je Strabag, Skanska a Metrostav se ale objevuje řada menších firem s nedohledatelnými vlastníky. Ukázal to žebříček dvaceti největších českých firem z oblasti silničního stavitelství, jenž pro týdeník Ekonom exkluzivně sestavilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
I jeho generálního ředitele Alfreda Brunclíka souhrnné údaje, které obsahují nečekané množství firem, překvapily. »Je to pro nás ale důkaz, že český trh je daleko pestřejší a konkurenceschopnější, než si veřejnost myslí,« komentoval.
ŘSD poskytlo týdeníku Ekonom údaje od začátku roku 2007 do poloviny loňského roku. Zakázky jsou rozčleněny na ty do 20 milionů, které zahrnují vesměs opravy a rekonstrukce silnic, a ty větší nad 20 milionů.
Právě v pořadí s »menšími« kontrakty se objevuje několik firem, u nichž nejde dohledat vlastníky. Jde totiž o společnosti s anonymními akciemi na majitele v listinné podobě. Konkrétně se to týká například společnosti Silnice Group, která získala zakázky za celkem 236 milionů korun a v žebříčku obsadila deváté místo, či EDS Holding, jenž se s 840 miliony korun zařadil na 17. místě žebříčku velkých zakázek.
Anonymní vlastnické struktury mají i firmy Silnice.cz, která s 282 miliony korun dostala na osmé místo, nebo Integra stavby, té kontrakty za 759 milionů vynesly poslední místo u velkých zakázek.
U některých z dalších firem, jako IDS-Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, jsou sice jména konečných majitelů uvedena, ale údaje nemusí dávno platit. A to behěm necelých dvou let získala »velké i malé« zakázky celkem za 1,2 miliardy korun.
Pro rozkrytí akcionářských struktur uchazečů o veřejné zakázky se nedávno vyslovil premiér Jan Fischer. »Kdo chce soutěžit, ať se svlékne do naha,« uvedl 18. ledna po zasedání vlády.
V podobném duchu se nyní vyjádřil i ministr dopravy Gustav Slamečka. »Souhlasím, aby jednou z kvalifikačních podmínek při veřejných zakázkách byla transparentní vlastnická struktura,« reagoval na dotaz týdeníku Ekonom.
Podobný postoj má překvapivě poslední dobou většina politických stran a návrh na zrušení listinných akcií na majitele čeká v Poslanecké sněmovně. Pokud by podle šéfa lidovců Cyrila Svobody byly akcie na majitele zakázány, nebyla by většina korupčních afér.
»Zákaz akcií má větší šanci než zákon o lobbingu,« uvedl nedávno poslanec za ČSSD Jeroným Tejc. Návrh týkající se lobbingu budí větší kontroverze, protože zavádí registraci lobbistů a povinnost hlásit schůzky s politiky.
Jiří Pšenička, týdeník Ekonom
TOP 20 stavitelů silnic a dálnic (viz původní článek - tabulka)
http://domaci.ihned.cz/c1-40331390-ekon ... jene-firmy