Dálnice dostavíme za 15 let, věří ministerstvo dopravy

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dálnice dostavíme za 15 let, věří ministerstvo dopravy

Odoslaťod mcmillan » 21. Máj 2010 20:15

Dálnice dostavíme za 15 let, věří ministerstvo dopravy

vloženo: 17. 5. 2010 11:55, autor: ČT24
aktualizováno: 17. 5. 2010 17:09

Praha – Přetížené dopravní tepny v Česku si budou muset na odlehčení pár let počkat. Stavba nových tahů se kvůli nedostatku peněz protáhne. V novém, takzvaném realistickém scénáři počítá ministerstvo dopravy s dostavbou základní sítě dálnic a rychlostních silnic v roce 2025, což je o pět let později, než se dosud uvádělo.

Dálnice v roce 2020 - žádná jistota

Původně plánovaný rok 2020 označilo ministerstvo za "finančně nijak nezajištěný předpoklad". "Vzhledem ke stále omezenějším zdrojům musíme učinit institucionální opatření, které umožní užití efektivních finančních nástrojů při financování výstavby," uvedl ministr Gustav Slamečka. Jedním z nových zdrojů mají být dluhopisy fondu dopravy.

Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo třeba na dostavbu dálnic do roku 2020 zhruba 500 miliard korun, k dispozici je však dle současných předpokladů pouze necelých 100 miliard. Při započtení dvouprocentní inflace a rekonstrukce dálnice D1 jsou odhadované náklady realistického scénáře 575 miliard korun.

Slamečka však připustil, že ani realistický scénář se nemusí dočkat naplnění. Kritické podle něj bude období od roku 2014, kdy výrazně klesnou příspěvky z evropských fondů a státu budou chybět desítky miliardy korun ročně.

2025 nebo 2223?

"Pokud by se nic nestalo, tak výdaje klesnou v podstatě na úroveň postačující pouze na údržbu," uvedl Slamečka. Při současných investičních možnostech Ředitelství silnic a dálnic by podle výpočtu MD byly české dálnice hotovy v roce 2223, tedy o 200 let později, než nyní prezentuje ministerstvo jako realistický scénář. Rok 2223 je takzvaný pesimistický scénář.

Plánovaná základní síť dálnic má čítat 2 150 kilometrů a rozrůst se tak na dvojnásobek. Realistický scénář předpokládá roční dotaci do systému dálnic a také železničních koridorů ve výši 100 až 125 miliard ročně. "Pokud vláda seriózně řekne, že takové peníze do toho nechce dávat, tak musí dodat, že dálnice budou nejdříve v roce 2050," uvedl Slamečka.

Dotaci mají snížit projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru, v rámci kterých by do dálnic investovaly soukromé firmy, a také dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury nebo jemu příbuzné organizace. Tento způsob financování by se měl využít nejdřív na opravu nejvytíženější dálnice D1 a dostavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.

Letos má fond dopravy peněz hodně, dlouho to ale nepotrvá

Rozpočet fondu dopravy je na letošek sice rekordní, tedy ve výši zhruba 90 miliard korun, do pěti let se však sníží na méně než 50 miliard korun. Státní podíl činí zhruba 36 miliard korun, zbytek připadá na úvěry od Evropské investiční banky a evropské fondy.

Podobné problémy jako silnice má i železnice. Do roku 2020 je k dispozici 80 miliard korun, dalších 290 miliard podle ministerstva dopravy chybí. Na železnici se má začít významně šetřit. Ministerstvo chce hodnotit vytíženost především některých lokálních tratí a zvážit jejich zrušení.

zdroj: ČTK, ČT24
http://www.ct24.cz/doprava/90176-dalnic ... o-dopravy/
Obrázok používateľa
mcmillan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 638
Obrázky: 150
Založený: 29. Aug 2006 13:37
Bydlisko: CR

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.