Bez navýšení rozpočtu Bártovo ministerstvo zmrazí 51 staveb

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Bez navýšení rozpočtu Bártovo ministerstvo zmrazí 51 staveb

Odoslaťod hellion O))) » 03. Aug 2010 16:49

Bez navýšení rozpočtu Bártovo ministerstvo zmrazí 51 staveb

Letos a příští rok se zřejmě nedokončí 51 dopravních staveb. Je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, nebo úsek R3, který měl spojit České Budějovice s Rakouskem. Vyplývá to z návrhu ministra dopravy Víta Bárty, který má iDNES.cz k dispozici.

Zakonzervování více než padesátky staveb nastane v případě, že bude muset ministerstvo dopravy šetřit stejně, jako ostatní resorty. To by znamenalo, že Fond dopravní infrastruktury, z něhož jdou na dálnice peníze, bude mít příští rok k dispozici o 20,3 miliardy korun méně než letos.

Mezi nejdůležitější stavby, na něž by si řidiči museli počkat, je například dokončení zhruba třicetikilometrového úseku dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Hodějovic u Českých Budějovic, spoj R3 na česko-rakouské hranice, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky R6, R7 a R49.

Prioritu má naopak dostavba úseku R 35 z Hradce Králové do Mohelnice, rozšíření a rekonstrukce dálnice D1, silnice R 48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.

Ministerstvo dopravy si stěžuje, že má rok od roku méně peněz na dopravní stavby. A nyní tvrdí, že k tomu, aby nemuselo zakonzervovat 41 staveb, na které nepřispívá Evropská unie, potřebuje minimálně o 2,76 miliardy korun navíc. V ideálním případě, kdy by chtěl resort budovat i nové stavby, s nimiž počítá ve své strategii, potřebuje ale mnohem více.

"Optimální potřeba navýšení finančních prostředků v roce 2011 pro zachování rozvojového investičního programu dle strategie výstavby do roku 2025 činí 33 miliard korun," píše se v dokumentu.

V případě osmi dopravních staveb spolufinancovaných z EU by navíc hrozilo, že Česko přijde o dotace ve výši 2,5 miliardy korun, protože tyto projekty podle pravidel nemohou být financovány pouze penězi z Bruselu. Hodnota těchto staveb je dvojnásobná, tedy 5 miliard korun.

"Bez doplnění finančních prostředků ve výši 2,66 mld. Kč nebude možno v roce 2011 čerpat cca 6,6 mld. Kč a vlivem posunu v realizaci staveb a 15 mld. Kč v dalších letech," píše se v materiálu, který ministr dopravy Vít Bárta předkládá do vládního připomínkového řízení.

Státní fond dopravní infrastruktury musí podle představ vlády hospodařit s výrazně štíhlejším rozpočtem. Zatímco loni to bylo 50,8 miliardy korun, příští rok je to jen 30,7 miliardy. "Navrhovaný rozpočet pro rok 2011 znamená faktický pokles výdajů do dopravní infrastruktury o cca 40 %," stojí v dokumentu, jehož dopady se na poslední chvíli snaží zástupci stavebních firem zmírnit.

Filip Horáček, iDNES.cz

Tabuľka vybraných stavieb, ktoré sa zakonzervujú -> dole po kliknutí na link
http://ekonomika.idnes.cz/bez-navyseni-rozpoctu-bartovo-ministerstvo-zmrazi-51-staveb-p5c-/eko-doprava.asp?c=A100803_145119_eko-doprava_fih
hellion O)))
návštevník
 
Príspevky: 43
Založený: 24. Jan 2010 15:44
Bydlisko: Brno/Martin

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.