Zával na D8: Černá díra na peníze

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Zával na D8: Černá díra na peníze

Odoslaťod caki » 10. Jún 2016 21:56

Vést poslední úsek dálnice D8 přes nejproblematičtější část Českého středohoří, kde hrozí sesuvy, může napadnout jen silně neinformovaného člověka. Nebo naopak všeho schopného.
Když se projektovala dálnice D8, už v 60. letech se počítalo s tím, že spojení s Německem půjde Středohořím. V 80. letech to bylo potvrzeno výstavbou úseku mezi Řehlovicemi a Trmicemi. Sice se jedná o chráněné území, ale daleko horší je skutečnost, že trasa posledního nedokončeného úseku Lovosice – Řehlovice prochází geologicky velmi neklidnými oblastmi. „Při posuzování optimální trasy jsme mnohokrát upozorňovali, že úsek přes Středohoří musí být veden s přihlédnutím ke geologickým podmínkám,“ říká Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu Akademie věd – v době rozhodování o trase působící jako oblastní geolog pro České středohoří České geologické služby (ČGS). Odpovědní státní úředníci ale trvali hlavně na ceně a názory odpůrců bagatelizovali. Trasa tak i přes veškerou snahu geologů jde právě přes nejnebezpečnější území, kde se sesuvy odehrávaly i v minulosti.
A názor stát nezměnil ani po sesuvu v červnu 2013, kdy se znovu začalo diskutovat o změně plánů. „Výskytů geologických poruch je ve světě více a myslím si, že se s tím dokážeme vypořádat,“ trval na trase z 90. let například exministr dopravy Antonín Prachař.
Nejhorší je nejlepší?
Proč prochází trasa právě okolo vrchu Kubačka, když je navíc ještě o čtyři kilometry delší než geology navrhovaná varianta tunelu „Hrušovka“ v blízkosti stabilního masívu Újezdské hory? Vidíme to buď na diletantství státních úředníků, nebo dokonce úmysl. Když se totiž dopředu počítá, že se utrhne svah nebo odjede těleso dálnice, což se dá podle Cajzových slov velmi pravděpodobně předpokládat, musí se všechno znovu opravit. A to stojí nemalé peníze, určitě v řádech miliard korun. Případ sesuvu z června 2013 je toho jasným dokladem. Motoristé mají ohromné štěstí, že k tomu došlo ještě před zprovozněním dálnice. Stačilo, aby se příroda opozdila o tři až pět let…
Jen špička ledovce
„Kauza Dobkovičky ale není koncem příběhu, další závaly a sesuvy hrozí i jinde. Pohybují se tu celé horninové bloky a jednou se to utrhne. Jen nedokážeme zatím předpovědět, kde to bude nejdřív,“ varuje Cajz. Problematické území podle něj například najdeme třeba jen o nějakých pár set metrů dál, v oblasti někdejšího lomu Prackovice. A hrozí i celý svah nad dálnicí až do bývalého lomu. I tady jsou podle Cajze patrné stopy sesuvů z minulosti, svědčící o tom, že mohou nastat i v budoucnu. Důsledky si za plného provozu dálnice třeba v místech vjezdů a vyústění krátkých tunelů raději ani nepředstavujeme. Vědomi si nebezpečí jsou zřejmě i na stavbě – údajně se tu položené dálniční těleso již v tichosti proti posunu zajišťuje. To ovšem vyjde na další desítky až stovky milionů. „Aby se celá oblast skutečně dobře zabezpečila proti všem nebezpečím spojeným se svahovými pohyby, to je úkol možná na dvacet let,“ říká Cajz a dodává: „Celkové vynaložené prostředky přitom budou astronomické, mohou dosáhnout vyšších desítek i stovek miliard korun.“
Zával u Dobkoviček: Škody za stovky milionů
Jen prosté odstranění závalu a zabezpečení malé části svahu proti dalšímu posunu u lomu Dobkovičky vyjde na stovky milionů korun. Pouhé zabezpečení svahu vyšlo na 72 milionů korun, během loňského jara bylo odtěženo 90.000 kubických metrů hlíny a kamení. Loni na podzim začalo odstraňování samotného sesuvu z dálnice. Jazyk utržené hmoty zeminy a hornin má podle údajů ŘSD 200.000 m3. „Odtěžování by mělo pokračovat do června,“ říká Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, která sanaci dělá. Účet je astronomický, odhady oscilují okolo půl miliardy korun. Vychází nám tedy, že se výsledná suma bude pohybovat kolem 600 milionů korun. Vyčíslování dalších škod začne, až bude hlína a kamení z hotové silnice pryč. Teprve pak se ukáže, nakolik je původní těleso dálnice poškozené a co bude potřeba ještě investovat, aby dálnice byla provozuschopná. „V tuto chvíli nevíme, jak vypadá komunikace pod sesuvem,“ uvádí Štočková. To bude podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jasné v první polovině června. I na rozsáhlejší opravy však podle něj prostředky jsou a letošní prosincový termín otevření dálnice pro motoristy by ohrožen být neměl.
Velké mlčení
Celé povolování průjezdu D8 přes oblast Středohoří je obestřeno tichem – geologové podřízení ministerstvu životního prostředí nesmí mluvit, a státní úředníci mlčí nebo mlží. Z kusých informací víme, že se problematické trase nepokusil zabránit ani tehdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart (ČSSD), jehož resort udělil výjimku na průchod chráněnou krajinnou oblastí. Do cesty se mu nepostavil ani někdejší hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS), který mohl trasu přes území svého kraje zásadně ovlivnit. Když se vybírala, bylo navrženo celkem sedm možností. Naprostá většina geologů tvrdila, že vítěznou variantu budou stále ohrožovat pohyby svahů a skalních bloků. Vyslyšeni nebyli, naopak sluchu státní úředníci dopřáli ojedinělému posudku profesora Jaroslava Paška z UK, který říkal, že je možné tudy trasu vést, ovšem bude potřeba udělat „jisté technické zásahy“. Jaké a za kolik, to už posudek šalamounsky neuváděl. Těm, kteří na trasu právě okolo lomů pod Kubačkou tlačili, to však stačilo. První důsledky takového přístupu státních orgánů se ukázaly v roce 2013, kdy se utrhl svah u Dobkoviček.
Najde viníka soud?
Začátkem dubna jsme psali, že se stát, tedy ministerstvo dopravy ani ŘSD, určení viníka žalobou nevzdávají. Stát ale nenaplive sám sobě do tváře. Posudek, který měl odhalit příčinu sesuvu, je už od začátku května na světě. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda je ale potřeba jej doplnit. „Stanovisko k tomuto posudku zatím nemáme k dispozici. Zpracovává se ještě jeho doplňující analýza,“ tvrdí mluvčí. Další podrobnosti však Ťokův resort nepřidává, analýza nebyla v době uzávěrky čísla hotova. Přitom k podání žaloby třeba jen na neznámého pachatele schází pouhý týden. Ministr se totiž už dříve nechal slyšet, že na podání žaloby je čas do 3. června, tedy tohoto pátku. Pokud nebude podána, nezjistí se viník škody, protože událost bude po třech letech promlčena. A náprava se uhradí z kapes daňových poplatníků…
Další geologické problémy
Trochu dále, před Řehlovicemi, se stavbaři na D8 podivují, že dálnice prochází uhelnou slojí. Žádají další peníze. Přitom na delší komunikaci u Chabařovic je to úplně stejné, ale tam sloj problémem nebyla.

Jako velmi problematické se také jeví rozhodnutí vést přivaděč z Děčína k D8 údolím Chrochvického potoka pod Chmelníkem. Tady se velké sesuvy odehrály naposledy na počátku 20. století.

Podobné problémy očekávají případnou stavbu či rozšíření silnice údolím Ploučnice od Děčína na Českou Lípu.

Ani v těsné blízkosti Středohoří si příroda nedá poroučet – klid nemají ani v sousedním Německu. Hned za hranicí minulý týden zahradil železniční trať 150metrový zával poblíž obce Schmilka. Hlavní příčinou byly velmi silné přívalové deště, které se přehnaly Českem i Saskem na počátku minulého týdne.

Víte, že…
… svahové pohyby lze dělit na rychlé a pozvolné? Mezi první z nich patří třeba zřícení skal, naopak pozvolnější bývají suťové proudy (sesuvy). Ale i ty mohou velmi často překvapit rychlostí.

Zdroj: http://www.auto.cz/zaval-na-d8-cerna-dira-na-penize-95706
caki
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 362
Obrázky: 34
Založený: 01. Júl 2010 11:47

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.