Nové dálnice v roce 2017: peněz bude dost, s povoleními...

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Nové dálnice v roce 2017: peněz bude dost, s povoleními...

Odoslaťod Xenon » 07. Sep 2016 09:37

Nové dálnice v roce 2017: peněz bude dost, s povoleními už je to horší

7. září 2016 0:59

Stát chce dát příští rok až o 4,6 miliardy korun více do dopravních staveb než letos. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši 82 miliard se tak přiblíží historickému rekordu 91,5 miliardy korun z roku 2015. Zahájení staveb nových úseků dálnic však není jisté - chybějí povolení. Stavební firmy na první pohled čekají příští rok žně, samy jsou přitom překvapivě spíše při zemi. Odvážný plán na státní útraty má totiž několik trhlin. Tu největší řeší úředníci už téměř rok: problém s povolením. Některé stavby se připravují tak dlouho, že už nemají platnou studii o vlivu na životní prostředí EIA. Po více než půl roce se státu podařilo s Evropskou komisí vyjednat výjimku, aby alespoň osm klíčových staveb mohlo povolení získat. Jenže novelizace zákona stále není hotová a čas běží. SFDI v návrhu zákona právě riziko s EIA uvádí jako jednu z hrozeb.

Číslem neurazíš

„K návrhu rozpočtu lze říct jediné: čísly neurazíš,“ říká Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Nevěří, že se státu podaří příští rok začít stavět tolik akcí, kolik má naplánováno. „Myslím, že nejlépe za vše mluví fakt, že letos začala stavba jediného úseku dálnice,“ dodal Matyáš. Na seznamu projektů pro příští rok jsou dlouho očekávané stavby. ŘSD už například poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o chystané zakázce na poslední úsek D1 kolem Přerova nebo dlouho chystaný obchvat Frýdku-Místku. Stále není žádný posun například s dalšími částmi Pražského okruhu. Stavbaři bojují za to, aby proud peněz do dopravních staveb neprocházel velkými výkyvy, především kvůli plánování kapacit. Zatím spíše marně. Letos proto zejména silničáři bojují hlavně o opravy silnic. Právě na nich však často stavební firmy z pohledu řidičů působí, jako by práci ani vůbec nechtěly. Do oprav má jít přitom více peněz i v dalších letech: po 10 miliardách na příští rok by se do dvou let rozpočet měl dostat až k 11 miliardám. „Pokud by k opravám a údržbě nedocházelo, kvalita silniční a dálniční sítě by tomu odpovídala. Je nutno si přiznat, že v této oblasti máme jistý vnitřní dluh z minulosti,“ řekl Hořelica. Dalším problémem je stav projektů: ŘSD i SŽDC začaly dohánět dlouhodobé manko s přípravou, jenže řada staveb chystaných na příští rok ještě nemá potřebná povolení, z projekčních firem se navíc ozývají hlashejedou na maximum kapacity.

Zadávání zakázek je brzda

Trhlinou v plánech mohou být i veřejné zakázky: už teď je například jasné, že některé velké zakázky naberou zpoždění. Například největší železniční zakázku – modernizaci trati mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha-Hostivař – SŽDC nedávno zrušila a je jasné, že se bude muset opakovat a nabere zpoždění. Ministerstvo dopravy se navíc netají tím, že má obavy z toho, jak budou podřízené organizace zvládat nový zákon o zadávání veřejných zakázek. „Tento zákon znamená výraznou koncepční změnu v procesu veřejného zadávání. Existence této nové právní úpravy tak především v počátku její platnosti může znamenat určitá zdržení v přípravě jednotlivých akcí,“ uvádí se v materiálu.

Plánované úseky dálnic (náklady jsou v tisících korun)
D3 Úsilné–Hodějovice
Náklady: 4 026 382
Vykoupeno: 84,80 % pozemků
Stav: Probíhá majetkoprávní vypořádání. Dokončuje se projektová dokumentace, čeká se na výjimku z EIA.

D3 Hodějovice–Třebonín
Náklady: 5 448 249
Vykoupeno: 34,68 % pozemků
Stav: probíhá majetkoprávní vypořádání. Dokončuje se projektová dokumentace, čeká se na výjimku z EIA.

D11 Smiřice–Jaroměř
Náklady: 4 721 582
Vykoupeno: 98,5 % pozemků
Stav: podány žádosti o stavební povolení

D11 Hradec Králové–Smiřice
Náklady: 9 654 212
Stav: Probíhá majetkoprávní vypořádání s vlastníky pozemků. Řeší se zahájení zakázky na archeologický průzkum, běží soud o církevní restituce (část trasy může být proto ze stavby vyňata). Čeká se na výjimku z EIA.

D48 Frýdek-Místek–obchvat
Náklady: 5 273 220
Stav:Na část stavby vydána stavební povolení, část ještě čeká na studii EIA, čeká se na výjimku. Bude-li nutno stavbu rozdělit, projekt se zdrží.

D48 Bělotín–Rybí
Náklady: 4 674 438
Vykoupeno: 85,2 % pozemků
Stav: majetkoprávní příprava, příprava dokumentace pro stavební povolení. Bude zadáno nové zpracování EIA.

D1 Říkovice–Přerov
Náklady: 8 875 177
Vykoupeno: 63,3 % pozemků
Stav: příprava dokumentace pro změnu územního rozhodnutí, čeká se na výjimku z EIA.

D49 Hulín–Fryšták
Náklady: 8 887 637
Stav: Hlavní stavební povolení nemohou být vydána, čeká se na výjimku z EIA.

D3 Kaplice Nádraží–Nažidla
Náklady: 7 077 059
Nevykoupeny dosud žádné pozemky.
Stav: bude zadáno nové zpracování EIA.

D35 Časy–Ostrov
Náklady: 5 917 120
Chybí 3,75% pozemků (probíhá vyvlastnění, řešení dědictví).
Stav: probíhá majetkoprávní vypořádání, zpracovává se projektová dokumentace, zahájen zakázka na archeologický průzkum. Čeká se na výjimku z EIA.

Obrázok

Autor: Jan Sůra
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/penez-na-dopr ... oprava_rts
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 14:17

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.