Pokud postavíme čtyři kilometry dálnic za rok, kritiku přijm

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Pokud postavíme čtyři kilometry dálnic za rok, kritiku přijm

Odoslaťod bzzi » 11. Nov 2021 18:08

Pokud postavíme čtyři kilometry dálnic za rok, kritiku přijmu. To ale nenastane, říká možný ministr dopravy Kupka

https://denikn.cz/745265/pokud-postavime-ctyri-kilometry-dalnic-za-rok-kritiku-prijmu-to-ale-nenastane-rika-mozny-ministr-dopravy-kupka/

Prioritou nové vlády v dopravě bude výstavba Pražského okruhu a dokončení dálnice D35 z východních Čech na Moravu. Deníku N to řekl pravděpodobný příští ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nynější náměstek středočeské hejtmanky pro dopravu také prohlásil, že vláda nedopustí opakování situace, kdy země zprovoznila jen jednotky kilometrů nových dálnic za rok. V rozhovoru hájil návrh na zvýšení rychlostního limitu na vhodných úsecích dálnic a v tunelech.

Na co se v rozhovoru také ptáme?
    Jak bude Petr Fiala reagovat, pokud prezident Zeman odmítne jmenovat nějakého ministra.
    Jaké budou priority Martina Kupky, pokud bude ministrem dopravy.
    Zda dokáže posunout dopravní řešení v pražské aglomeraci, které často naráželo na spory pražských a vládních politiků.
    Jak se resort dopravy vypořádá s odchodem od fosilních paliv.

Máte podepsanou koaliční smlouvu i program, Petr Fiala má pověření od prezidenta i jeho slib, že ho jmenuje premiérem. Nejde všechno až podezřele hladce?

Já musím říct, že jsem z toho překvapený. I signály těsně po volbách spíš ukazovaly na jiný směr. Na druhou stranu jsem i vzhledem k veřejnosti velmi rád, že to má tento průběh. Ty kroky, jak se zdá, mohou proběhnout přesně tak, jak ústava předpokládá. Kdyby se to naplnilo, byla by to pozitivní zpráva ve složitých časech s rostoucím počtem nakažených covidem, s dramatickou situací na energetickém trhu a koneckonců i s dále rostoucím schodkem státního rozpočtu.

Možná nejste sám, kdo je překvapený. Volič je zvyklý na to, že i taková banalita, jako je výměna jednoho ministra, může trvat měsíce. Možná se někdo i bojí, že se může jednat o klid před bouří. Vy se toho nebojíte? Zahřmít může z leckterého směru.

V okamžiku, kdy jsem zároveň součástí strany, která vstupuje do koalice, mám logicky významný díl odpovědnosti za to, co se bude dít dál. Nechci předvídat otřesy nebo jaké přijdou poryvy větru. Teď je opravdu důležité směrovat kroky k tomu, aby se podařilo vyřešit ty nejvážnější problémy. A to se v koalici děje. To pokládám za důležitou zprávu. Mohl bych teď malovat obrázky dramatických scenérií, ale to by ničemu neprospělo.

Může se stát, že se prezident Miloš Zeman vysloví proti některým kandidátům na ministry?

V historii se to stalo, na druhou stranu v historii nebyla logika a matematika většinové vládní koalice tak jednoznačná. Tady je podepsaná koaliční smlouva, shoda mezi dvěma volebními subjekty a pěti politickými subjekty, a je jednoznačná, včetně sto osmi hlasů ve Sněmovně. V tom je ta situace odlišná.

Bavili jste se v rámci koaličních vyjednávání, co budete dělat, pokud se tak stane?

Nebavili, protože i s ohledem na to, co pan prezident v poslední době signalizuje, máme tendenci postupovat ve víře, že se bude naplňovat ústava. A ta nepřipouští žádný jiný průběh než potvrzení návrhu premiéra.

Čili Petr Fiala v žádném případě neustoupí od návrhů, s nimiž přijde za Milošem Zemanem?

Nepředbíhejme situaci. Nechci předjímat situaci, že by se prezident měl zachovat jinak. Pokládal bych to za nekorektní. Spoléhejme na to, že přes odlišné historické zkušenosti v tomhle případě bude prezident postupovat v souladu s tím, co říká ústava.

Jste zmiňován jako kandidát na post ministra dopravy. Já jsem si pročetl koaliční program a rád bych se zeptal na priority v oblasti dopravy, které zmiňuje.

Nejdřív se zastavím u toho, jak je to s tou rolí. O té není jasno a k rozumnému přístupu patří nezbytná střídmost. Uvidíme, jak to dopadne. Ale podílel jsem se samozřejmě na přípravě vícero kapitol.

Dálniční obchvat Prahy a druhé spojení s Moravou

I ve Středočeském kraji máte jako náměstek hejtmanky na starosti dopravu a jste starosta obce kousek za Prahou, což také znamená, že je doprava jednou z hlavních náplní vaší práce.

A proto mohu komentovat priority i bez vazby na případnou roli ministra. Co se musí stát v následujících čtyřech letech? Pokládám za klíčové splatit historické dluhy. Česká republika nezbytně potřebuje dvě dopravní stavby – Pražský okruh a dálnici D35 (má spojit Hradec Králové s Olomoucí, převzít část dopravní zátěže mezi východem a západem republiky a významně odlehčit provoz na D1, pozn. red.). Potřebuje je jako nezbytnou podmínku, která schází každý den. To se musí promítnout do dennodenní práce ministra, ať jím bude kdokoliv.

O kolik tedy urychlíte výstavbu dálnice D35? Dosavadní termín dobudování je rok 2028.

Tam jde o to, aby se podařilo udělat výrazný krok dopředu i u těch částí, které se připravují a ještě nemají stavební povolení. V případě Pražského okruhu je to tak, že v tuto chvíli probíhá EIA (posuzování vlivu na životní prostředí, pozn. red.) pro stavbu mezi Březiněvsí a Počernicemi (spojnice dálnic D8 a D10, pozn. red.) s tím, že je potřeba dotáhnout technické řešení, aby to v tom území bylo únosné. Co se týče severní části Pražského okruhu Ruzyně–Březiněves (spojnice dálnic D7 a D8, pozn. red.), tam je nezbytně nutné posunout se dál k dokumentaci EIA a projít ji co nejrychleji.

Pražský okruh v minulém volebním období rozděloval vládu a pražský magistrát, Andrej Babiš a Zdeněk Hřib se vzájemně obviňovali‚ kdo může za to, že se tam nic neděje. Dokáže vaše vláda postupovat ve spolupráci racionálněji?

Musí. Pokud to dopadne tak, že bych měl tuto odpovědnost, budu to vnímat jako součást své role. Obviňování nepřispěje k tomu, aby se postupovalo rychleji. Na Pražský okruh se vážou další klíčové stavby, jako je například D3.

V rámci metropole to, co se týče dopravy, dost jiskří mezi jejím vedením a vaší ODS, která je v Praze v opozici. Můžete namítnout, že se to netýká ministra, ale Praha není ostrov, je dopravně provázaná s krajem i státem. Podaří se řešit i takové věci, jako je příměstská železnice, parkoviště pro obyvatele dojíždějící ze Středočeského kraje? Vnímáte roli vaší vlády jako klíčovou pro to, aby se to podařilo odblokovat?

Nepochybně. Primární jsou Pražský okruh a železniční spojení. Bez ohledu na to, kdo bude reprezentovat Prahu, je další důležitý krok posílení příměstské železnice. Díky vysokorychlostním tratím uvolnit současné koridory, aby dokázaly lépe obsloužit území. Dnes čelíme situaci, kdy je v osobní železniční dopravě větší poptávka, než jakou jsou schopny uspokojit současné koridorové tratě, protože na nich není vhodný prostor.

Kam tedy za funkční období dotáhnete přípravu vysokorychlostních tratí?

Úkolem vlády bude změnit formu diskuse s územními celky o tom, jak by to mělo vypadat, a přijít s ochotou maximálně zmenšovat negativní dopady infrastrukturních staveb. A vést debatu i o tom, co by tomu území naopak taková stavba mohla přinášet pozitivního.

V jaké fázi bude železnice na Letiště Václava Havla, až bude vaše vláda za čtyři roky skládat účty?

Měla by se fyzicky stavět.

Jsou podle vás pro rychlejší výstavbu infrastruktury potřebné další legislativní změny, nebo je loni přijatý liniový zákon dostatečný a stačí jen podle něj stavět?

Ještě je prostor i pro zlepšení legislativních podmínek, například úpravu nedávno schváleného stavebního zákona. Větší problém je využívat všechny legislativní nástroje, které jsou už k dispozici. Liniový zákon je pořád nová norma, takže se projektanti učí s ní pracovat. Pořád ještě dobíhají stavby v původním režimu, tedy odděleného územního a následně stavebního řízení. Spojení do jednostupňového řízení je významné urychlení. Další pozitivní bod je fikce souhlasu.

Kolik nových kilometrů dálnic tedy bude na konci vašeho funkčního období v provozu a kolik fyzicky rozestavěno v terénu?

Nechci říkat konkrétní čísla, ale každý rok musí být patrný tlak a výsledek.

Podle toho vás budou voliči posuzovat. Andreje Babiše stihla velká kritika, když otevřel jeden rok jen čtyři kilometry. Jestli uděláte totéž, budete jí čelit taky.

Kdyby se toto opakovalo, bude to naprosto zasloužená kritika a přijmu ji. Ale nenastane to. Ubezpečuju vás, že byť naše vláda bude čelit mnohem větším problémům, bude opravdu investovat do dopravní infrastruktury. Protože to je důležitá podmínka rozvoje ekonomiky.

Dopravu zasáhne omezování fosilních paliv. Jak se s tím vyrovnáte a jaké budou kroky vaší vlády, aby tady Česko nezaspalo za světem?

I pro dopravu je nezbytné, aby se podařilo dobudovat Temelín a rozšířit Dukovany, abychom mohli pokračovat v elektrifikaci tratí, což je důležitý krok vůči životnímu prostředí.

Ale i když budete na dostavbu jaderných elektráren velmi spěchat, je to otázka desítek let.

To nepochybně ano, ale musíme přidat plyn, aby bylo možné chystat další věci.

Ale s elektromobilitou nebudete moct čekat na nové Dukovany.

Ze strany státu pokládám za standardní krok například to, aby tam, kde se budou stavět odpočívky, byly součástí infrastruktury dobíjecí stanice. Samozřejmě jsou to investice energetických společností, ale stát pro ně má vytvářet podmínky.

Budete o tom schopen přesvědčit i spolustraníky, kteří z toho mají obavy – často je ventiluje například europoslanec Alexandr Vondra –, nebo budete ustupovat, aby Česko dál vyrábělo spalovací motory?

Já jsem také přesvědčen o tom, že nastavit limit prodeje spalovacích motorů není rozumný krok a že má Evropa postupovat tak, jak se to historicky osvědčilo, tedy s důvěrou k vědě a s investicemi do vývoje a výzkumu. To je podle mě cesta. Ale hned dodávám – pokud už tady rozvoj elektromobility je, a ten nepochybně máme na stole, má tomu stát vytvářet podmínky. Ne tak, že bude nesmyslně dotovat výrobu elektromobilů, ale že otevře příležitosti pro současnou infrastrukturu.

V tunelech stovkou

Kde a proč chcete rychlostní limit 150 kilometrů za hodinu na dálnici?

Spojím s tím ještě jednu věc, o které se už reálně uvažuje – zvýšit rychlost v tunelech na 100 kilometrů za hodinu tam, kde to jejich bezpečnost umožňuje. Známe to z mnoha tunelů v zahraničí, české tunely mají moderní výbavu a výrazně to zvýší jejich kapacitu. Ať už na Pražském okruhu, nebo v dalších místech.

Co se týče zvýšení limitů na vhodných úsecích, na základě vyhodnocení situace to je namístě, nesmí to ale znamenat ohrožení bezpečnosti dopravy.

A co bude přínosem?

Zrychlení dopravy.

O pět minut na trase z Prahy do Brna?

V jiných státech, například v Německu, na mnoha úsecích omezená rychlost vůbec není.

Tam se od toho spíš upouští, než že by se to rozšiřovalo, ten trend je spíš opačný.

To je demagogický protiargument, protože v tuto chvíli má ta síť mnoho úseků, kde neomezená rychlost platí, a neznamená to bezpečnostní rizika.

Každá díra v systému je riziko a já se spíš ptám na to, jestli ho přínosy vyváží.

Pokud to opravdu podmínky umožňují… To není přikázaná rychlost, ale limitní hodnota. Například v Polsku je obecně nastavená stočtyřicetikilometrová rychlost. A bezpečnost není nižší než v ČR.

Kolik by měla stát jednotná roční jízdenka na veškerou hromadnou dopravu v České republice?

OneTicket už funguje. Cíl je nastavit podmínky tak, aby tento nástroj bylo možné využít v jakékoliv dopravě (v současnosti platí jednotná jízdenka OneTicket pouze ve vlacích různých dopravců, pozn. red.). Současná cena významně přesahuje částku dvacet tisíc korun (24 206 Kč pro cestování druhou třídou, pozn. red.). O ceně je předčasné mluvit, ale jde o to umožnit veřejnosti pohodlné cestování v moderním hávu. Věc, která v programu figuruje také, je i výrazné zkvalitnění vozového parku. Čisté záchody a nové vlakové soupravy.

Prezident chce mluvit s kandidáty na ministry. Pokud jím budete, půjdete za ním i vy a on se vás pravděpodobně zeptá, proč chcete zastavit kanál Dunaj–Odra–Labe. Co mu řeknete?

Předložím jasné argumenty. Česká republika v tuto chvíli potřebuje splatit ty nejvážnější dluhy, které se dotýkají naprosto reálně stovek tisíců lidí. To jsou zmiňované dopravní stavby – Pražský okruh, D35, D3 a další. To jsou jasné priority. V porovnání a v konkurenci s nimi nemůže obstát projekt, který, jak ukazují analýzy, má významně nadhodnocené efekty a podhodnocené náklady. To je přece jasně pragmatické a pragmatismus byl panu prezidentovi blízký. Jsou to racionální argumenty.

Myslíte si, že je přijme? Je to jeho oblíbený projekt.

Myslím, že jsem schopen ukázat, že má smysl dělat věci, které mají příslušný ekonomický efekt. Budou se vždycky poměřovat se zásahem do krajiny a s tím, jak vycházejí vůči sobě efekt a náklady. To nemá být záležitost ideologická, ale racionální.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.