České mýto bude světovým unikátem

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

České mýto bude světovým unikátem

Odoslaťod headshottt » 16. Jan 2007 15:58

České mýto bude světovým unikátem
Systém výběru elektronického mýtného pro silnice prvních tříd bude využívat dvě technologie, mikrovlnnou a satelitní, ale pouze jednu palubní jednotku.
Praha 16. ledna

Novinářům to sdělil profesor ČVUT Petr Moos, jehož tým nyní o architektuře systému jedná s firmou Kapsch. Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.

Zamýšlený hybridní systém bude využívat brány, které již existují na dálnicích a rychlostních silnicích, několik nových bran bude nutné postavit v pohraničních oblastech, sdělil Moos. Zbytek sítě bude sledován prostřednictvím virtuálních mýtných bran přes satelit a placené úseky budou vyznačeny na digitálních mapách.

Po skončení jednání s týmem expertů předloží Kapsch návrh architektury ministerstvu, které ji buď odsouhlasí, nebo zamítne. V případě souhlasu, předá MD celou věc antimonopolnímu úřadu, který bude rozhodovat, zda změna technologie není v rozporu se zadávacími podmínkami tendru. Systém se podle Moose spustí nejdříve počátkem příštího roku.

MD plánuje rozšíření D1

Jednou z priorit ministerstva dopravy na následující léta je dokončení dálnice D1 napříč Moravou, a to v úseku z Kroměříže přes Ostravu až k polským hranicím. Celá trasa má být hotova v roce 2010. Vyplývá to z pravidelné zprávy, kterou ve středu předloží ministr dopravy Aleš Řebíček vládě. Ministerstvo plánuje také rozšíření některých úseků dálnice. Zvýšit se má i počet parkovacích míst podél českých dálnic.

Do roku 2013 má být hotové rozšíření 31 kilometrů dálnice D1 před Brnem, ve vzdálenější budoucnosti chystá ŘSD rozšíření téměř celé dálnice D1 z Mirošovic u Prahy ke Kývalce v Brně. K tomuto záměru se však nyní teprve začíná zpracovávat technicko-ekonomická studie.

Kromě rozšíření by měla nejstarší české dálnici ulevit i plánovaná rychlostní silnice R35 z Liberce do Mohelnice v Olomouckém kraji, která bude plnit funkci paralelní spojnice Čech a Moravy. Připravovaný úsek R 35 mezi Libercem a Mohelnicí je asi 200 kilometrů dlouhý. Nyní se řeší územní plány dotčených oblastí zejména v Pardubickém kraji.

Ministerstvo vyhoví dopravcům

MD také hodlá reagovat na stížnosti autodopravců, kterým vadí nedostatek parkovacích míst podél českých dálnic a rychlostních silnic. Podle studie ŘSD chybělo v roce 2004 na dálnicích přes 1400 parkovacích míst pro kamiony a toto číslo v podstatě platí dodnes. "Od té doby jich přibylo pouze pár," řekl mluvčí ŘSD Jan Hoření. Před vstupem do EU parkovaly kamiony ve velkém množství na hraničních přechodech, neboť tam musely stejně čekat na odbavení, nyní však parkují kdekoliv ve vnitrozemí, naznačuje Hoření možný důvod nedostatku míst.

Situace se podle něj začíná lepšit až nyní, kdy ŘSD částečně vyřešilo právní a finanční problémy s výstavbou nových parkovišť. "Jedno nové parkovací místo pro kamion stojí milion korun," řekl Hoření. ŘSD plánuje zvýšit kapacitu odpočívadel zejména na D1. Dalším možným řešením má být podle MD výstavba nových velkokapacitních parkovišť, tzv. truck parků, která budou financovat soukromí investoři. Truck parky mají stát v blízkosti dálnic, nikoliv přímo u nich, a automobily k nim budou jezdit po silnicích nižších tříd.
Všechny plánované parky mají být hotovy do dvou let, při výběru investorů je hlavním kritériem šíře služeb pro řidiče kamionů.

V loňském roce přibylo v České republice celkem 69 kilometrů dálnic, což je zatím vůbec největší roční přírůstek české dálniční sítě. Mýtné se na českých dálnicích vybírá od 1. ledna 2007.
headshottt
návštevník
 
Príspevky: 11
Založený: 12. Sep 2006 10:16
Bydlisko: Krnov, Czech republic

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.

cron