Dálnici D3 postaví soukromníci

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dálnici D3 postaví soukromníci

Odoslaťod sezbrzni » 24. Jan 2007 12:26

Stát hledá pro dálnici do Českých Budějovic soukromého stavitele
Byla by to první silnice, která se nestaví ze státních peněz

Část jihočeské dálnice D3 u Tábora bude zřejmě financovat soukromá firma. Ministerstvo dopravy totiž podepsalo smlouvu s poradcem, který má do léta nového stavitele vybrat.
Byl by to tak první projekt PPP (Public Privat Partnership), tedy financování veřejné stavby soukromými penězi při výstavbě dálnice v Česku.
Třicetikilometrový úsek z Tábora přes Veselí nad Lužnicí do Bošilce by měl být hotový do roku 2010. Náklady na jeho výstavbu jsou odhadovány na 15 miliard korun.
"Poradce musí zhodnotit, zda je tento model ekonomicky výhodný pro stát. Pokud se ukáže, že ano, vybere i soukromého dodavatele. Podle našich předpokladů by to mohlo zkrátit termíny výstavby dálnice D3," vysvětluje Ondřej Jašek z ministerstva dopravy. Podle současných odhadů by celá dálnice z Prahy do Českých Budějovic a dále do Rakouska mohla být hotova v roce 2020.
"Od využití soukromých peněz při financování si slibuji výraznější posun ve výstavbě dálnice D3," doufá také jihočeský hejtman Jan Zahradník. V počtu kilometrů dálnic a rychlostních silnic je totiž Jihočeský kraj nejzaostalejší, a kapacita hlavních tahů na jih přestává stačit.
Tendr na přípravu projektu výstavby úseku Tábor - Bošilec vyhrálo konsorcium firem pod vedením společnosti Mott MacDonald. Tato firma bude současně projektovým manažerem. Jméno soukromého investora zatím není známé, protože ho vybere ministerstvo dopravy na základě doporučení Mott MacDonald. "Soukromý investor dálnici nejen postaví, ale bude ji i dalších dvacet nebo dvacet pět let provozovat," dodává Jašek. Na přípravu projektu a výběr investora bude dohlížet také nově složený tým zástupců ministerstva dopravy, státního dopravního fondu, Jihočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic.
Výstavba dálnice D3 se dlouhodobě potýká s nedostatkem peněz. Hotovo je zatím devět kilometrů u Tábora a většina trasy je pouze ve fázi příprav. Ministerstvo dopravy proto uvažovalo o možnostech financování za účasti soukromého investora již delší dobu.
Většina velkých českých stavebních firem by o stavbu a její financování měla zájem. Potvrdila to už dříve i společnost Skanska, která má navíc zkušenost se stavbou a následným provozováním dálnice v Norsku.
Soukromý investor dodává státu celou stavbu "na klíč" a za to má po určitou dobu právo vybírat poplatky od jejích uživatelů. O financování dálnic tímto způsobem se již ministerstvo dopravy před lety pokoušelo v případě moravské dálnice D47. Smlouvu však nakonec zrušilo, když jejím největším kritikem byla právě Mott MacDonald.
Koncesní zákon, který umožňuje financování veřejných staveb s účastí soukromého kapitálu, platí teprve od loňska. Vláda už před jeho přijetím schválila několik pilotních projektů na tyto stavby. Pomocí soukromého kapitálu má vyrůst spojení z Prahy na ruzyňské letiště, hotelový objekt a parkoviště v pražské Ústřední vojenské nemocnici a soudní budovy v Ústí nad Labem a Karlových Varech.
Také o účasti soukromých investorů na stavbě dálnice mezi Táborem a Bošilcem rozhodl kabinet už před dvěma lety.


Státní projekty pro soukromé peníze
Vládou schválené projekty
Dálnice D3 Tábor - Bošilec (náklady 15 miliard korun)
Modernizace spojení Prahy a Kladna s připojením na letiště Ruzyně (investiční náklady 15 až 18 miliard korun)
Ústřední vojenská nemocnice Praha (náklady 440 milionů korun)
Dva silniční tunely v Brně (náklady 8 miliard korun)
Justiční areály v Karlových Varech a v Ústí nad Labem
Věznice s ostrahou u Olomouce (náklady 1,1 miliardy korun)

http://hn.ihned.cz/c4-10084250-20252300 ... oukromnici
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.