Motoristom poslúžia tri štíhlejšie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Motoristom poslúžia tri štíhlejšie

Odoslaťod Lionheart » 24. Okt 2008 12:32

Motoristom poslúžia tri štíhlejšie
24.10.2008 - (SME; 24/10/2008; s.: 7)
Rozšírenie diaľničného úseku medzi Bratislavou a Trnavou a diaľnica D4 sa stávajú realitou

Najviac vyťaženým diaľničným a zároveň aj cestným úsekom na území Slovenska je trasa Bratislava - Trnava. Intenzita dopravy pri Trnave dosahuje 40-tisíc vozidiel za deň, v okolí Bratislavy je to až 80-tisíc vozidiel za 24 hodín.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného /VÚD/ v Žiline Ing. Ľubomír Palčák upozorňuje, že v čase dopravných špičiek sú tieto čísla ešte väčšie. "Podľa prognóz očakávame v najbližšom období zvýšenie intenzity dopravy o 25 až 30 percent, čo bude mať negatívny vplyv nielen na plynulosť, ale aj na bezpečnosť cestnej premávky, " prízvukuje L. Palčák. Odborníci upozorňujú aj na výrazný vzostup ťažkej nákladnej dopravy na slovenských diaľniciach.

Tieto negatívne vplyvy nie je možné úplne odstrániť. Možno ich však zmierniť niekoľkými spôsobmi, napríklad urýchleným začatím výstavby nultého bratislavského okruhu v podobe diaľnice D4 a prebudovaním diaľničného úseku Bratislava - Trnava na šesťpruhovú cestnú komunikáciu. Odborníci na dopravu odporúčajú na tomto úseku využívať v oveľa väčšej miere aj činnosť Inteligentných dopravných systémov na monitorovanie a riadenie dopravy. Do úvahy prichádzajú aj možné obchádzkové trasy cestami prvej triedy.

Nový smer projektovania

V súvislosti s pripravovanou prestavbou úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na šesťpruh platí od 1. júla 2008 revidovaná norma na projektovanie ciest a diaľnic. Podľa nej môžu byť naše diaľnice užšie a s vyšším uhlom stúpania. "Oproti súčasným 26,5 metra umožňuje nová norma zúženie diaľnic o dva metre. Povoľuje sa zúženie stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra," hovorí Zuzana Oprachalová z Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo (ÚNMS) SR.

Diaľnica D1 v úseku Trnava-Senec by mala mať po roku 2012 o dva jazdné pruhy viac ako doteraz. Jej celková šírka sa zmení z dnešných 26,5 metra na 32,5 metra. Podľa prognóz prejde v tom čase úsekom zhruba 62 tisíc automobilov za 24 hodín, čo je takmer o 20 tisíc viac ako v roku 2005.

Na zvýšenie komfortu cestovania rozšírením na šesť jazdných pruhov na tomto úseku zainvestuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) približne 1,6 miliardy Sk. Prestavba by sa mala začať po roku 2010. Najťažším orieškom bude priebežné obmedzovanie dopravy. "Predpokladáme odstavenie jedného pásu diaľnice, na ktorom budeme pracovať, pričom druhý bude slúžiť pre dopravu. Podmienkou je zachovanie štyroch jazdných pruhov, po dva v každom smere so zníženými parametrami, " hovorí vládny splnomocnenec pre výstavbu diaľnic a generálny riaditeľ NDS Igor Choma.

Pribudnú nové cestné stavby

Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak ÚNMS upravil normu pre projektovanie ciest a diaľnic na urýchlenie výstavby diaľnic.

Dôvodom je fakt, že výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne. Podobný prístup uplatňujú aj iné európske krajiny.

Nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest budú rovnejšie s miernejšími oblúkmi zákrut, čo prinesie vyššiu bezpečnosť cestnej premávky. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent.

Po realizácii prestavby D1 medzi Trnavou a Bratislavou pribudne okrem jedného jazdného pruhu navyše v obidvoch smeroch aj viacero nových diaľničných križovatiek pri výjazdoch na Blatné, Voderady a Trnavu.

Stavba sa dotkne okresov Trnava a Senec a zasiahne do mnohých katastrálych území. "Realizácia rozsiahlej stavby bude rozdelená do viacerých etáp. Ich upresnenie ovplyvní výsledok ďalších analýz a prípravy realizácie stavby z hľadiska jej financovania," pokračuje I. Choma.

Aj na základe požiadavky Prezídia policajného zboru SR, NDS urýchlene pristúpi k odstráneniu zelene v strednom páse, ktorá je v mnohých prípadoch značne riziková pre pracovníkov údržby i účastníkov dopravy. Na mnohých úsekoch pribudnú 4 a 4,5 metra vysoké hlukové steny. Ráta sa tiež so značným zásahom do existujúcej zelene na svahoch, ktorú nahradí nová výsadba. V konečnom dôsledku si motorista medzi Bratislavou a Trnavou určite príde na svoje: poslúžia mu tri jazdné pruhy.

Nevyhnutná nutnosť diaľnice D4

Po rekonštrukcii diaľničného úseku D1 medzi Bratislavou a Trnavou na šesťpruh predpovedajú odborníci neúmerné zhusťovanie dopravy pred Bratislavou. Nepríjemná je aj vysoká pravdepodobnosť vzniku dopravného lievika na Prístavnom moste. Diaľnici D4 pripisuje NDS mimoriadny význam. "Keby diaľnica D4 existovala už dnes, bola by obrovským prínosom, "myslí si I. Choma. Všetky projektové práce sú zatiaľ na úrovni príprav štúdií, ktoré sa posudzujú z ekonomického a predovšetkým environmentálneho hľadiska. "Príprava kompletnej projektovej dokumentácie, spustenie výstavby a dokončenie diela si vyžiada ešte veľa času. Problému sa preto intenzívne venujeme už dnes. Variantov je niekoľko. Nebudem ich definovať, nakoľko sú predmetom diskusie nielen s ministerstvom dopravy, ale aj s ministerstvom životného prostredia a so starostami dotknutých obcí," dodáva I. Choma.

Predstavou NDS je v dohľadnom čase jednoznačne určiť, ako bude vyzerať trasa D4. Na to treba súhlas ministerstva dopravy a vyššieho územného celku. Len tak bude môcť NDS začať s prípravou kompletnej projektovej dokumentácie. Prvý úsek D4 sa od východu napojí na diaľnicu D1. Tento úsek je veľmi dôležitý. "Už od Rakúska chceme totiž obchádzať Bratislavu. Druhý úsek bude pokračovať severným obchvatom mesta popod Malé Karpaty s napojením na diaľnicu D2,".

V súčasnosti je ešte ťažké určiť presný horizont výstavby D4. Choma hovorí, že pre dokončenie tejto stavby by mal byť hraničným rok 2015. Na projekte výstavby diaľnice D4 preto už dnes pracuje NDS veľmi intenzívne.

NDS
http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=16160
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.