Cestu smrti nahradí diaľnica

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cestu smrti nahradí diaľnica

Odoslaťod devil » 17. Dec 2008 13:06

Doprava. Vážny dá súkromnej firme zákazku za 45 miliárd korún.

Prvý a možno aj jediný projekt verejno-súkromného partnerstva na Slovensku má postaviť francúzska spoločnosť Vinci v spolupráci s medzinárodnou bankou ABN AMRO. Ministerstvo dopravy chce ich združeniu prideliť zákazku na chýbajúce úseky rýchlostnej cesty R1, ktoré sa začínajú pred Nitrou a končia sa za Zlatými Moravcami.
Údržba je v cene
Vodiči tento úsek poznajú aj ako cestu smrti, s najväčším počtom dopravných nehôd na Slovensku. Cesta z Bratislavy na východ Slovenska sa tak po jej dokončení v roku 2010 výrazne skráti. Na R-jednotke dnes okrem tejto trasy chýba totiž len úsek medzi Žarnovicou a Žiarom nad Hronom, ktorý sa zo zdrojov štátneho rozpočtu a eurofondov už začal stavať tento rok. Projekt verejno-súkromného partnerstva zahŕňa nielen výstavbu, ale aj financovanie opráv a údržbu cesty. Súčasťou tendra je aj severný obchvat Banskej Bystrice.
Najlacnejších vylúčili
Podľa informácií agentúry SITA združenie Vinci/ABN AMRO Bank vyhralo súťaž ponukou 45 miliárd korún (1,5 miliardy eur). O viac než tri miliardy výhodnejšiu cenu si pýtalo konzorcium rakúskych firiem Strabag a Porr. Tohto kandidáta však, rovnako ako združenie šiestich spoločností (medzi nimi bol aj Doprastav a Váhostav), ministerstvo zo súťaže vylúčilo. V užšom výbere tak popri francúzskych stavbároch zostalo len štvrté konzorcium pod vedením španielskej spoločnosti OHL s cenovou ponukou takmer 49 miliárd korún (1,6 miliardy eur). Rezort si tak vybral združenie spoločnosti Vinci, ktoré bolo druhé najdrahšie.
Bližšie informácie pred oficiálnym vyhlásením víťaza ministerstvo nechce zverejňovať. Odmietnutí uchádzači, ktorí by chceli proti rozhodnutiu protestovať, majú na podanie sťažností sedem dní od doručenia oficiálneho oznámenia.
Na otázky HN týkajúce sa možných námietok odpovedal len Strabag. "Rozhodnutie ministerstva dopravy nás prekvapilo, keďže sme ponúkli najnižšiu cenu. V súčasnosti zvažujeme, či sa voči tomuto rozhodnutiu odvoláme,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Diana Klein.
Stavať sa môže onedlho
Ak sa firmy so svojou prehrou v tendri zmieria, minister Vážny môže s víťazom v závere roka podpísať zmluvu. V takom prípade by sa výstavba cesty mohla rozbehnúť už v januári.
Problém však môže vzniknúť aj na strane investora. Vážny v priebehu uplynulých týždňov pripustil, že finančné domy aj v prípade diaľničných projektov zvýšili opatrnosť. Otázne sú aj investičné možnosti medzinárodnej banky ABN AMRO, spoločníka francúzskej stavebnej spoločnosti Vinci. Tá bola v čase podávania cenových ponúk v rukách holandskej banky Fortis, škótskej Royal Bank of Scotland a španielskej Banco Santander, ktorá je najväčšou bankou v eurozóne. Fortis v októbri tohto roka kvôli následkom finančnej krízy prešiel do rúk holandského štátu. Ďalší dvaja členovia sa zase nechali podviesť v pyramídovej hre amerického finančníka Bernarda Madoffa v priebehu posledných dní.
Čo s financiami?
Podľa internetovej stránky ABN AMRO sa jednotlivé projekty vo svete od tejto medzinárodnej banky odčlenili a rozdelili sa medzi troch vlastníkov. V tomto prípade nám tlačové oddelenie banky nepovedalo, či táto kauza môže slovenský projekt ohroziť, a odkázalo nás na Royal Bank of Scotland. Tá nám svoje stanovisko do uzávierky neposkytla.
Pôvodným prísľubom ministra a jeho straníckeho šéfa Roberta Fica bolo dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc do roku 2010. To im však kvôli chýbajúcej príprave nevyšlo. Finančnou krízou je však ohrozené aj oneskorené dobudovanie diaľnice zo súkromných zdrojov. Najväčšie šance na zlepšenie dopravnej situácie tak zostávajú Nitrianskemu kraju.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-3176946 ... i-dialnica
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.