Únia sa zväčšuje = Cestovanie zbližuje

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Únia sa zväčšuje = Cestovanie zbližuje

Odoslaťod Dialniciar » 31. Dec 2008 18:43

Únia sa zväčšuje

Cestovanie zbližuje

[31.12.2008, TREND / John Andrews]

Zabudnite na byrokraciu v Európskej únii, na všetky prejavy o smerniciach a nariadeniach, ktoré majú spájať európske národy. Skutočná sila, prinášajúca európsku integráciu, je jednoducho cestovanie. Hlavne ak je lacné. Spoločnosti ako Ryanair a easyJet urobia pre „európsky projekt“ v roku 2009 viac ako hocijaký politický zápas o oživenie Lisabonskej dohody.

Okrem nich k tomu prispeje ďalších viac ako 40 leteckých spoločností. Budú súťažiť, aby prepravili ľudí zo severnej Európy do ich druhých domovov – za slnkom, do Tuscany alebo na pláže do Španielska. Napríklad Transavia poletí s holandskými rodinami z Amsterdamu do Montpellier, Meridiana zasa s poľskými pracovníkmi z Krakova do Turína. Aspoň tak by to predpokladali priaznivci lacných leteniek.

No recesia na európskom kontinente by mohla v roku 2009 viesť k škrtom dopravných trás a bankrotom. Pre leteckých operátorov dokonca predstavuje väčšiu hrozbu než cena ropy, pre ktorú už neboli leteckí dopravcovia schopní udržať nízke ceny leteniek.

Problémy sa týkajú všetkých. I keď mohli nastať z rôznych príčin, majú predsa spoločné črty: buď im skolaboval rozpočet, alebo stratili nezávislosť. Napriek tomu výhodné európske cestovanie zostane. Aj vďaka tomu, že letecké spoločnosti čelia zvyšujúcej sa konkurencii zo strany železníc.

V roku 2003 služba Eurostar medzi Londýnom a Bruselom ovládala 40 percent trhu a v roku 2008 už mala 70-percentný trhový podiel. Vlaková linka TGV medzi Parížom a Marseille mala na vzdušnú prepravu medzi dvoma mestami podobný vplyv.

Takže v duchu hesla „ak ich nemôžete poraziť, spojte sa s nimi“ Air France-Klm minie väčšinu rozpočtu v roku 2009 na plány, v ktorých chce naštartovať vysokorýchlostné železničné služby, aby konkurovala Eurostaru. Zároveň chce do roku 2010, keď má dôjsť v rámci EÚ k liberalizácii železničných služieb, spojiť Paríž s Londýnom a Amsterdamom.

Medzičasom bude Railteam, aliancia siedmich európskych vysokorýchlostných vlakových operátorov, modernizovať a rozširovať trate. Takisto budú musieť zvážiť dostupnosť cestovania na jeden lístok. Jeho podstatou je, aby sa cezhraničným cestujúcim, ktorí využívajú viacerých dopravcov, poskytoval iba jeden doklad o zaplatení cesty.

Okrem toho, na konkurencieschopnú medzinárodnú osobnú prepravu sa pripravuje niekoľko ďalších spoločností. Britský magnát a zakladateľ celosvetovo známej značky Virgin sir Richard Branson sa vraj tiež zamýšľa nad vysokorýchlostnou európskou železničnou dopravou.

Rovnako Deutsche Bahn mieni spojiť Londýn s Kolínom. S Lisabonskou zmluvou alebo bez nej, dobrí Európania sa môžu opäť radovať: myšlienka zakladateľov EÚ o voľnom pohybe osôb sa naozaj realizuje.


Autor John Andrews, je zástupca editora, Svet v roku 2009.

Článok prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2009, ktorá vyšla 18. decembra 2008 ako príloha týždenníka TREND. Originálnu verziu
v angličtine THE WORLD IN 2009 vydal The Economist Newspaper Limited.


http://www.etrend.sk/ekonomika/europska ... 53739.html
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron