MUK Prešov- Vydumanec

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

MUK Prešov- Vydumanec

Odoslaťod stanog » 03. Jan 2009 20:16

Jedinečný most v Európe
Poslednou väčšou dopravnou stavbou bola rekonštrukcia cesty I/68 - predstaničný priestor v roku 1990. Pred niekoľkými rokmi začala slúžiť motoristom, chodcom i cyklistom Rusínska cesta. "Je to veľmi málo, vzhľadom k tomu, čo potrebuje Prešov," hodnotí Ing. Jozef Kundrát, riaditeľ divízie Prešov, Dopravoprojekt, akciová spoločnosť Bratislava.

"Je potrebné riešiť cestnú dopravu v smere západ - východ a sever - juh," zdôrazňuje a pokračuje: "Komunikácie, ktoré túto úlohu splňajú, sú situované do intravilánu mesta Prešova a sú preťažené. Vplyv dopravy sa stáva neznesiteľným pre život obyvateľov v niektorých častiach mesta. Zvýšenie ich kapacity je vzhľadom na ich obostavanosť prakticky nemožné, ani križovatky už dávno nevyhovujú svojou kapacitou. Ide najmä o ulice: Levočská, Sabinovská, Vajanského, Duklianska, 17. novembra, Šafárikova, Hollého, Košická a najmä o križovatky - pri ZVL, v Lesíku delostrelcov a na Námestí mieru. Vážnou brzdou v rozvoji dopravy je úrovňové križovanie Levočskej ulice so železničnou traťou..."

Toto sú najhlavnejšie problematické uzly cestnej dopravy v meste. Tých ďalších v kategórii problematických by sme mohli nájsť aj podstatne viac... Určiť príčinu tohto nevyhovujúceho dopravného stavu je veľmi ťažké. "V podstate je problém starý - pri urbanizácii Prešova sa veľmi podcenilo navrhovanie dopravných ciest, ale - ako to už býva - prispel k tomu aj pretrvávajúci problém nedostatku peňazí," odkrýva súvislosti javov Ing. Kundrát.

Prvým "svetlom na konci tunela" pri riešení dopravných problémov tranzitnej dopravy je prebiehajúca výstavba diaľničného úseku Svinia - Prešov západ (v správe Národnej diaľničnej spoločnosti), ktorá by sa mala dokončiť v najbližších rokoch. Ako sme sa v Dopravoprojekte dozvedeli, pripravuje sa pokračovanie diaľnice Prešov západ - Prešov, ktorého súčasťou bude tunel s dĺžkou 2400 m pod Malkovskou hôrkou.

Súbežne sa pripravuje aj severný obchvat Prešova - rýchlostná cesta R4 (križovatka s diaľnicou D1 Prešov - západ - Kapušany) s dĺžkou 15 km a dvomi tunelmi (800 a 1600 m). Súčasťou R4 bude aj križovatka s cestou I/68 v priestore Dúbravy. S uvedením do prevádzky rýchlostnej komunikácie R4 (v správe Národnej diaľničnej spoločnosti) sa počíta v roku 2014. Diaľnica D1 a rýchlostná komunikácia R4 v zásade odbremenia mesto od tranzitnej dopravy.

Ako sme nedávno počuli prísľub od premiéra Roberta Fica, mala by sa realizácia týchto akcií urýchliť a mali by byť na ne pripravené aj peniaze...

Všetci kandidáti na primátora v minuloročných komunálnych voľbách mali ako prioritu vo svojich volebných programoch riešenie dopravných problémov v Prešove. Mesto na podnet primátora JUDr. Pavla Hagyariho oslovilo viacerých projektantov na riešenie okružnej križovatky na Námestí mieru.

Najkvalifikovanejšiu ponuku predložila mestu prešovská divíziaDopravoprojektu. Autor projektu Ing. Branislav Juhás nám k nej povedal: "Je to najzaťaženejšia križovatka v meste, ktorou denne prejde 40 tisíc vozidiel. Pre návrh slúžili ako východiskové údaje: dopravno-inžinierska analýza, analýza nehodovosti a analýza hlukových pomerov na križovatke. Zatiaľ ako najvýhodnejšie riešenie tohto neutešeného stavu sa javí rekonštrukcia na okružnú križovatku so špirálovito usporiadanými pruhmi. V podstate je to najmodernejší typ križovatky s najvyššou kapacitou, ktorá sa tam ukazuje ako limitujúca."

Križovatka Prešov západ (Vydumanec) bude po dobudovaní jednou z najväčších a najkapacitnejších na východe Slovenska. V súčasnosti sa začne prvá etapa výstavby tohto cestného uzla. Dominantným objektom nad okružnou križovatkou bude estakáda, ktorej autorom je Ing. Juraj Kopčák. Stavbu nám charakterizoval takto: "Most dlhý 350 m je výnimočný tým, že časť nosných predpínacích káblov je situovaná pod mostnou konštrukciou, čím vytvorí vzperadlovú sústavu. Tento typ nosnej konštrukcie bude v strednej Európe jediný a jedinečný. Už aj z dôvodu, že sú vyvážené tvary s trojuholníkovým motívom, ktorým nám ponúkala práve vzperadlová sústava. Po moste budú prechádzať vozidlá z mesta Prešov na diaľnicu smerom na Poprad."

Jednou z dlhoročných "bolestí" cestnej dopravy v Prešove je križovatka pri ZVL. Ako sme sa dozvedeli od Ing. Jozefa Kundráta, okrem operatívneho riešenia (svetelná signalizácia) sa pripravuje jej projektová dokumentácia s tým, že ako predbežný tvar je odporúčaný tvar veľkej okružnej križovatky s mimoúrovňovým krížením Košickej ulice. Križovatka bude v plnej miere zabezpečovať aj obsluhu priľahlého územia (ZVL, rušňové depo, Švábska ulica, atď.).

Zdroj: http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/ces ... nejsich-1/
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.