Ako funguje bratislavská MHD

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ako funguje bratislavská MHD

Odoslaťod racto » 09. Jan 2009 14:48

Ako funguje bratislavská MHD

Ako funguje bratislavská MHD
Radovan Červienka, Pravda | 8. januára 2009 20:14
K napísaniu tohto článku sa chystám už pomerne dlho a konečne som sa odhodlal. Tento článok bude o mestskej hromadnej doprave v meste Bratislava ako to vidím ja, človek ktorý prišiel z malého mestečka v strede Slovenska do hlavného mesta Slovenskej republiky - Bratislavy.

Už pol roka pracujem v Bratislave v odvetví dopravy v jednej súkromnej firme. Auto nemám tak využívam MHD. Bývam v mestskej časti Vrakuňa a každý pracovný deň dochádzam do mestskej časti Ružinov k zástavke astronomická resp. súmračná. Tí ktorý to nepoznajú dá sa povedať že sú to dve najbližšie mestské časti k letisku ,aspoň s môjho pohľadu. Väčšinou využívam linku 78, ktorá mi stoji dá sa povedať že hneď pri robote, ale pravdaže ak nestihnem tak aj iné linky ako 87, 67, 178, či 201 a 202 z ktorých prestupujem. Osobne mi prestup nerobí problém. Ale pravdaže pobehal som MHDčkou celú Bratislavu ako aj linku do rakúskej dedinky Wolfsthal , ale k tomu až na koniec.

Prvé čo som zistil, že v autobuse že ak sa niečoho nechytím, tak preletím celým autobusom. Šoférov som si rozdelil na 2 skupiny - vodičov klasikov a hypervodičov.

Rozdiel medzi nimi je jednoduchý:
Vodič klasik - ak je na svetelnom signalizačnom zariadení (semafore) červená, dá nohu s plynu preč a plynule k nemu dôjde,
- keď vidí že neprejde cez semafor na prvý krát, pekne pomaličky sa rozbehne a nechá si medzeru medzi vozidlom predtým aby mohol stihnúť zabrzdiť,
- v zápche sa neponáhľa a nepohne sa hneď ako sa pohne vozilo pred ním, lebo vie že o 1 meter bude musieť brzdiť...
Hypervodič - začína brzdiť až na nástupnom ostrovčeku (v tom momente všetkých starých ľudí čo sa chceli postaviť a vystúpiť “uzemní“ a sadnú si naspäť ),
- hneď ako vystupujú ľudia, dáva signál, že sa dvere zatvárajú a hneď ako posledný človek nastúpi (ak stihne) tak sa rozbieha,
- štartovanie mi pripadá ako štartovanie lietadla na lietadlovej lodi. Z 0 na 30 km/h za 1 s. (zažil som ako dieťa ktoré malo asi 5 rokov nastúpili spolu s mamičkou ako poslední do takéhoto preplneného autobusu, ktorý okamžite pri zatváraní dverí sa rozbiehal. Dievčatko sa pravdaže ešte nedržalo a len tak tak že ju mamička chytila.),
- štartovanie na semaforoch mi pripadá ako štartovanie na pretekoch formuly 1(tam sa na piatich semaforoch rozsvietia červené a následne zhasnú a formuly štartujú). Hneď ako zhasne na semafore červená, tak vozidlo vyráža do križovatky a keď naskočí zelená tak už je v jej polovici.

Druhá vec ktorá ma upútala je stav vozidiel. Je jedno o aký typ ide či je to autobus, trolejbus, električku......, skoro vo všetkých sú popísané steny, roztrhane sedadlá, v niektorých sa nekúri, bodrel.. Žiaľ naša legislatíva je strašne jemná k takýmto ľudom, ja osobne by som dal tvrdšie tresty. Prevencia tu už nepomôže. Aj keď už pol roka jazdím a revízora som v smere do Vrakune (ale ani inde) nestretol (podľa môjho názoru sa tam boja chodiť). Dočítal som sa že náklady na vandalov sa šplhajú k takým sumám, za ktoré je možno nakúpiť niekoľko vozidiel. Tu však nejde len o tých vandalov, vždy si ich niekto musí všimnúť, ale radšej sa budeme pozerať do zeme a tváriť sa, ako keby sme tam ani neboli.

Ako človeka z odvetvia dopravy ma fascinuje systém MHDčky v Bratislave. Však keď idem električkou zo železničnej stanice do Vrakune napr. v pondelok o 9.00 a z 10tich semaforov dostaneme na 7 červenú. Vôbec sa nečudujem tým ľudom, že si radšej kúpia auto, keďže s ním budú oveľa rýchlejšie. (Teraz si myslíte že nie že sú tam zápchy, no vyskúšajte si to. Vyštartujte v špičke rovnako ako autobus MHD a som zvedavý kto bude rýchlejší). Ale na magistráte a v podniku MHD je im to asi jedno. Však oni sa vozia zadarmo alebo na služobných autách. Jednoznačne v Bratislave chýba preferencia. Som zvedavý, kedy niečo také zrealizujú v Bratislave. No ja ju už nezažijem a nezažije ju tu ani polovica Bratislavčanov (lebo sa nedostanú z domu).

Ešte sa vrátim na chvíľu k linke do rakúskej dedinky Wolfsthal. Neviem či to je tak stále, ale keď som tam išiel ja, tak v autobuse sme boli 5ti. Počul som, že tam nechodí veľa ľudí. Tak načo je taká linka? Všimol som si, že v tej dedinke je veľa nových domov (víl) pred ktorými sú odparkované autá so slovenskými evidenčnými číslami. Je to kvôli nim ? Viem, že MHD je doprava vo verejnom záujme a nikdy nebude zisková, ale takéto linky by vôbec nemali existovať. No asi nikomu nevadí, že to sa platí z mestského rozpočtu linka ktorá nemá budúcnosť.

Toto sú moje postrehy o mestskej hromadnej doprave v Bratislave, ktoré som si všimol počas môjho 6 mesačného pobytu v hlavnom meste. Nebudem na záver vravieť to čo treba, aby MHD v Bratislave bola ako sa patrí, lebo to vieme všetci. Veľa sa o tom popísalo, ako aj nakecalo. No som len zvedavý kedy sa niekto s prepáčením nahnevá a začne s tým niečo robiť. Tiež dúfam, že som týmto článkom nikoho neurazil a ak áno tak sa ospravedlňujem.

http://nazory.pravda.sk/ako-funguje-bra ... k-nlud_p12
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.