EÚ dala na D1 Mengusovce - Jánovce 140 mil. eur

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

EÚ dala na D1 Mengusovce - Jánovce 140 mil. eur

Odoslaťod rado » 04. Dec 2009 20:27

EÚ dala na D1 Mengusovce - Jánovce 140 mil. eur

Na výstavbu podtatranskej diaľnice v dĺžke takmer 26 kilometrov bolo použitých z Kohézneho fondu 74 % celkových nákladov v objeme 190 mil. eur.

BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) - Na výstavbu celého úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce pod Vysokými Tatrami v dĺžke 25,85 kilometra bolo použitých z Kohézneho fondu Európskej únie 140 mil. eur. Predstavuje to 74 % z celkových oprávnených nákladov na tento projekt v objeme 190 mil. eur. Ako agentúru SITA v piatok informovalo Zastupiteľstvo Európskej komisie na Slovensku, európske zdroje poskytnuté na spomínanú diaľnicu tvoria takmer pätinu celkových prostriedkov pridelených Slovensku z Kohézneho fondu na obdobie rokov 2000 až 2006, a to vo výške 766 mil. eur.

Prvá a zároveň posledná z troch častí D1 Mengusovce - Jánovce bude odovzdaná do prevádzky v sobotu 5. decembra o 10:00. Súčasťou nového osemkilometrového diaľničného úseku v plnom profile medzi Mengusovcami a Popradom je dvojrúrový, takmer kilometer dlhý tunel Bôrik západne od Svitu. Národná diaľničná spoločnosť sprístupní tunel širokej verejnosti už v piatok 4. decembra medzi 19:00 a 21:00. Výstavba poslednej časti podtatranskej diaľnice stála spolu 101 mil. eur.

Kvôli presunu tranzitnej dopravy z miestnych komunikácií a rýchlejšiemu prístupu na novú diaľnicu z priemyselných podnikov v okrese Poprad sa má znížiť znečistenie ovzdušia a hladina hluku. Nová diaľnica má zároveň pomôcť rozvoju turizmu v podtatranskom regióne zlepšením dopravného spojenia do Vysokých Tatier.

Diaľnica medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik, sa začala stavať ako posledná z celého úseku Mengusovce - Jánovce v roku 2006. Úsek od Popradu až po Jánovce začali stavať už v roku 2005. Táto časť diaľnice je už rok v predčasnom užívaní od 6. decembra 2008. Od septembra tohto roku je tento úsek otvorený v plnom profile. Súčasťou celého úseku, vrátane poslednej časti, sú štyri mimoúrovňové križovatky a tridsať mostov. Výstavba diaľnice bola financovaná okrem zdrojov Kohézneho fondu aj z prostriedkov Európskej investičnej banky a štátneho rozpočtu.

S pomocou prostriedkov Európskej únie Slovensko od roku 2000 zmodernizovalo 100 kilometrov železničných tratí a vybudovalo 54 kilometrov nových ciest. V oblasti životného prostredia pomohli európske fondy pri financovaní výstavby 1 585 kilometrov nových kanalizačných potrubí pre viac ako 4 600 domácností. Priamu podporu dostalo viac ako 400 malých a stredných podnikov a podarilo sa vybudovať 16 priemyselných parkov a 6 podnikateľských inkubátorov. Vďaka prostriedkom Bruselu sa uskutočnila aj renovácia 130 škôl, 8 nemocníc a 37 kultúrnych zariadení.

Slovensko môže v programovom období 2007 až 2013 využiť celkovo 11,6 mld. eur v rámci kohéznej politiky. Ďalšie prostriedky vo výške 6 mld. eur môže dostať z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, 3,9 mld. eur z Kohézneho fondu, 1,5 mld. eur z Európskeho sociálneho fondu. Tieto prostriedky predstavujú priemernú sumu pomoci vo výške 2 150 eur na obyvateľa. Investície do dopravnej infraštruktúry zodpovedajú 30,5 % celkových pridelených prostriedkov. Navheje k dispozícii aj príspevok Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v hodnote 2 mld. eur a príspevok Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo vo výške 13,7 mil. eur.

ZDROJ: SITA, portál wbn.sk, 4.12.2009
http://www.wbn.sk/investicie/eu-dala-na ... lanok.html
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.