Peniaze na D1 nám Európska investičná banka zatiaľ nedá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Peniaze na D1 nám Európska investičná banka zatiaľ nedá

Odoslaťod Andrej » 21. Dec 2009 14:44

Peniaze na D1 nám Európska investičná banka zatiaľ nedá

Časť úseku diaľnice D1, ktorá má ísť cez Šútovo, sa už nepozdáva nie len mimovládnym organizáciám, ale aj Európskej investičnej banke. Tá dočasne pozastavila schvaľovanie úveru.

BRATISLAVA. Európska investičná banka (EIB) dočasne pozastavila schvaľovanie úveru na financovanie výstavby diaľnice D1 Turany - Hubová v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Banka tak reagovala na sťažnosť organizácií Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko, ktorú podali v máji tohto roka, informovala agentúru SITA v pondelok mediálna koordinátorka organizácie Priatelia Zeme-CEPA a projektová koordinátorka CEE Bankwatch Network Irena Jenčová.

Všetky informácie sú však podľa ministerstva dopravy neoficiálne. "Žiadnu takúto správu, alebo rozhodnutie EIB nevydala. Nemáme o tom žiadne vedomie. Sme v procesoch rokovaní financovania doteraz bez záverečných stanovísk," informoval SME hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.
Chýbajú odborné argumenty

EIB posúdila sťažnosť mimovládnych organizácií a rozhodla, že slovenská strana musí ešte pred podpisom úverovej zmluvy predložiť dokumenty, ktoré potvrdia alebo vyvrátia podozrenia z porušení európskych smerníc. Podľa stanoviska banky musí ministerstvo dopravy preukázať, že neexistujú alternatívy k trasovaniu diaľnice po povrchu.

Ministerstvo dopravy podľa ochranárov doteraz tvrdilo, že najväčším problémom tunela Korbeľka sú možné komplikácie pri výstavbe spôsobené geologickými podmienkami.

Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa ekológov nepredložili žiadne odborné argumenty, ktoré by preukázali, že tunel Korbeľka sa nedá postaviť.

"Ich hlavným argumentom je, že nemajú dostatok informácií o geológii územia. Informácie však mohli už mať, ak by neprišlo politické rozhodnutie uľahčiť PPP koncesionárovi práce na úkor obyvateľov a životného prostredia," tvrdí Roman Havlíček z Priateľov Zeme-CEPA.

Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko v pondelok zaslali Európskej komisii a EIB expertízu zaoberajúcu sa posudzovaním vplyvov navrhovanej diaľnice na chránené územia, ktorá sa okrem nedostatkov pri doterajšom posudzovaní sústreďuje na hodnotenie nedostatkov zmierňujúcich a kompenzačných opatrení pri výstavbe povrchového variantu.

Ak rezort dopravy a NDS "budú naďalej presadzovať povrchový variant diaľnice cez chránené územia a obec Šútovo, potom by EIB nemala poskytnúť úver na výstavbu tohto úseku," dodala Lucia Lackovičová z organizácie Priatelia Zeme-CEPA.
Diaľnica sa vraj mohla vyhnúť chráneným územiam

Priatelia Zeme-CEPA v máji tohto roka upozornili Európsku investičnú banku, Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európsku Komisiu na viacnásobné porušenie národnej a medzinárodnej legislatívy pri plánovaní výstavby úseku diaľnice D1 Turany-Hubová.

Jadrom sporu je trasovanie diaľnice po povrchu údolím Váhu v tesnej blízkosti obce Šútovo. V roku 2002 posúdilo ministerstvo životného prostredia ako najvýhodnejší variant vedenie diaľnice tunelom Korbeľka. Diaľnica by sa tak vyhla obci Šútovo aj chráneným územiam.

Národná diaľničná spoločnosť však toto odporúčanie ignorovala a presadila povrchový variant, ktorý bude prechádzať národnými parkmi Malá Fatra a Veľká Fatra, ďalšími chránenými územiami sústavy Natura 2000 a okrajom Šútova.

Odporúčaním rezortu životného prostredia sa podľa ochranárov nezaoberal ani stavebný úrad, čo je v rozpore s európsku aj slovenskou legislatívou.

"Povrchový variant diaľnice by zdevastoval územia, ktoré patria do európskej sústavy chránených území NATURA 2000 vrátane národných parkov Malá Fatra a Veľká Fatra a mnohých biotopov európskeho významu. Slovenské orgány ochrany prírody a stavebné úrady, ktoré ho schválili, neprijali dostatočné nápravné opatrenia. K ťažko zmierniteľným stratám pritom dochádza už teraz pri odlesňovaní," upozornil ekológ Ján Topercer.
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

pondelok 21. 12. 2009 14:35 | SITA, sme.sk

http://ekonomika.sme.sk/c/5163682/penia ... -neda.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2009

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron