Žilinské vozidlá MHD nebudú trčať v zápchach. Dostanú zelenú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Žilinské vozidlá MHD nebudú trčať v zápchach. Dostanú zelenú

Odoslaťod EmBe » 14. Mar 2019 19:20

Žilinské vozidlá MHD nebudú trčať v zápchach. Dostanú zelenú

Technológia by mala okrem skrátenia času čakania na križovatkách šetriť pohonné látky.

13. mar 2019
ZILINA. Žilinský dopravný podnik chce presvedčiť cestujúcich, aby v dopravnej špičke využívali autobusy a trolejbusy MHD. Dopravca sľubuje, že sa do cieľa dostanú rýchlejšie, ako autom.


PREČÍTAJTE SI TIEŽ:
Budú motoristi na sídlisku Vlčince parkovať na streche výmenníkových staníc?
Do všetkých svojich vozidiel začali v DPMŽ inštalovať modemy, ktoré budú komunikovať so semaformi.

Inteligentný systém by mal zabezpečiť plynulý prejazd vozidiel žilinskej mestskej hromadnej dopravy cez kritické križovatky, kde vznikajú najväčšie meškania.

Nainštalované zariadenie dokáže zabezpečiť komunikáciu medzi vozidlom a radičom križovatky a ten pridelí vozidlu MHD na semafore zelenú v prípade, že má meškanie.
Celkovo bude systém fungovať na deviatich križovatkách v centre Žiliny, kde vozidlá mestskej hromadnej dopravy naberajú najväčšiu stratu.

Len pri meškaní
Dopravno-prevádzkový námestník DPMŽ Ján Šimko tvrdí, že zelenobiele autobusy a trolejbusy nebudú mať absolútnu prednosť na križovatkách. Zelenú dostanú len v prípade, že potrebujú dohnať meškanie.

„Ak nemešká, nepotrebuje preferenciu, a ani ju nedostane. Ak mešká, tak udelená preferencia závisí aj od veľkosti meškania. Je samozrejme možné, že na jednej križovatke sa stretnú naše autobusy a trolejbusy z rôznych smerov a s rôznymi meškaniami. Systém si musí poradiť aj s tým podľa nastavených pravidiel, priorít a podmienok.“

Prieskum prekvapil
Dopravný podnik testoval systém na dvoch križovatkách ešte v roku 2015. Výsledky ukázali, že najmä v časoch špičky sa dĺžka zdržania na križovatkách skrátila len na tretinu pôvodného času.

Keď model preferencie MHD skúmali v pondelok v špičke medzi štrnástou a sedemnástou hodinou, čakanie sa skrátilo z takmer 39 sekúnd len na štyri a pol sekundy.

Počas celého pracovného týždňa od pondelka do piatka boli v čase popoludňajšej špičky priemerné zdržania na križovatke o 16 sekúnd kratšie, keď dostali vozidlá MHD preferenciu.

Technológia by mala okrem skrátenia času čakania na križovatkách znížiť počet rozjazdov a tak šetriť na pohonných látkach. Po jej nainštalovaní by sa už nemalo stať, že vozidlo MHD dostane tesne pred vstupom do križovatky červenú.

„Ďalším nesporným prínosom je úspora pohonných hmôt a emisií u autobusov a elektrickej energie u trolejbusov a zníženie opotrebenia vozidiel vplyvom zníženia počtu rozjazdov,“ uvádza sa v rozvojovom dokumente DPMŽ na roky 2017 – 2020.

Technológia i stavebné úpravy
Spustenie systému sa očakáva v priebehu jarných mesiacov. Aktuálne prebehla výmena starých žiarovkových semaforov za LED na križovatke SAD – Hypertesco – Predmestská a Komenského – Suvorovova – Fándlyho pri Úrade ŽSK.

„Na ostatných križovatkách sa len doplní technológia pre preferenciu MHD a monitoring križovatiek pomocou kamier. Dokončenie predpokladáme tento rok v júni,“ naznačila ďalší postup hovorkyňa mesta Barbora Zigová.

Pripomenula, že križovatku Spanyolova – Fándlyho neďaleko nemocnice sa bude rekonštruovať, pričom by mala vzniknúť plnohodnotná križovatka v tvare ,,T“.

Zároveň na každej križovatke osadia stĺp, na ktorom budú umiestnené kamery, aby bol možný vzdialený kamerový dohľad.

Buspruhy nemajú význam
Modemy na prenos dát medzi vozidlami a radičmi križovatiek už začali do autobusov a trolejusov inštalovať.

„V prvej fáze, ktorá by mala začať v apríli, by sa mal iba monitorovať stav prejazdov vozidiel cez križovatky, bez nejakého aktívneho zásahu do signálnych plánov. Následne sa pripravia signálne plány a v máji by sa mohli niektoré radiče preprogramovať,“ naznačil proces spustenia Ján Šimko.

Potvrdil, že takáto technologická preferencia bude nateraz jedinou. Hoci generel dopravy zadefinoval aj zriadenie bus pruhov, nad touto alternatívou sa neuvažuje.

„Šírkové usporiadanie ulíc v Žiline však nedáva veľa možností na ich zriadenie. Existujú asi len tri reálne možnosti na takéto bus pruhy, no otázne je, či by nepriniesli v súčasnej premávke ešte väčšie zdržanie celej dopravy a tým by sa aj naše vozidlá do bus pruhu dostali s väčším meškaním, ako keby išli v nezvýhodnenom pruhu,“ uzavrel námestník DPMŽ Ján Šimko.

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/22074062/vozi ... z5iASzxvx7
Obrázok používateľa
EmBe
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 857
Obrázky: 1021
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: ferguson, Maxx787 a 6 hostí.