Vysoké riziko námietok a tesný rozvrh. Dokončia Višňové včas

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Vysoké riziko námietok a tesný rozvrh. Dokončia Višňové včas

Odoslaťod mirecko255 » 14. Feb 2020 09:36

Národná diaľničná spoločnosť sa pri dostavbe diaľnice s najdlhším cestným tunelom rozhodla zvoliť netradičnú metódu súťaže. Za účasť v súťažnom dialógu môže uchádzačom aj zaplatiť. Víťaz sa do dostavby pustí najskôr na budúcu jar. Podpis na zmluve by však mohol mať už pred Silvestrom.

Súťaž na dostavbu hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je takmer po roku ticha na stavbe opäť vypísaná. Podpisu zmluvy na stámiliónovú zákazku bude predchádzať výberový proces trvajúci takmer rok.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už zverejnila harmonogram krokov, ktoré budú rozhodnutiu o novom zhotoviteľovi predchádzať. Tender bude mať podobu súťažného dialógu, ktorý bude správca diaľnic o konkrétnom riešení dostavby viesť až so štyrmi uchádzačmi.

Nový model súťaže
„Verím, že výstavba sa opäť naplno naštartuje a v roku 2023 úsek odovzdáme motoristom,“ avizuje minister dopravy Arpád Érsek. Víťaz súťaže dokončí tunel Višňové a vonkajšiu trasu vrátane mostov, vozovky aj oporných a zárubných múrov. Diaľničiari chcú zaplatiť do 261 miliónov eur, pričom smú trvať najviac 36 mesiacov.

Firmy, ktoré nastúpia na stavenisko, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, budú musieť vo svojich projektoch počítať s tým, čo predchádzajúci zhotoviteľ (Salini Impregilo a Dúha) zanechal. Súčasťou rizika sú okrem prípadných chýb následky toho, že stavba bude v čase obnovenia výstavby najmenej dva roky bez zásahu. NDS preto zvolila postup určený pre technicky, finančne a právne mimoriadne náročné zákazky.

„Na začiatku si verejný obstarávateľ definuje cieľ a kľúčové požiadavky a prostredníctvom dialógu vedeného s uchádzačmi vyselektovanými na základe vopred stanovených nediskriminačných kritérií hľadá najlepšie možné riešenie,“ vysvetľuje Ivan Holíč z Inštitútu verejného obstarávania (IVO). Obstarávanie súťažným dialógom je pomerne zriedkavé, doteraz sa uplatnilo skôr pri menších rekonštrukčných prácach či službách.

Opatrný postup diaľničiarov
Diaľničná spoločnosť tvrdí, že ide o doposiaľ najotvorenejšiu súťaž. Projekt posúdil Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií, inštitút INEKO, súťažné podklady boli taktiež predmetom kontroly ex ante zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Posudzované boli aj hodnotiace kritériá, keďže o víťazovi nemá rozhodnúť len cena. „ÚHP za ideálnu možnosť považuje vyberať kritériá, ktoré sú merateľné a ich váhy stanovené tak, aby spoločnosť dostala za každé euro investované navyše oproti najnižšej ponuke aspoň jedno euro spoločensko-ekonomických prínosov navyše,“ hovorí šéf ÚHP Štefan Kišš.

Po konzultáciách zmenila NDS napríklad hyperbolické bodovanie ceny, ktoré nepenalizuje všetky cenové ponuky v rovnakej miere, na rovnomerné. NDS tvrdí, že do podkladov zapracovala väčšinu pripomienok, aspoň zmenou váhy kritérií. „Vstupov bolo mnoho a výsledok je kompromisom pri zohľadnení priorít NDS – kvalita ponuky, rýchla výstavba, optimálna cena,“ konštatuje hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Mimoriadne tesný kalendár
Vyhláseniu súťaže ešte vlani v lete predchádzali prípravné trhové konzultácie, na ktorých sa o nastavení tendra diskutovalo. Záujemcovia si mohli nedokončenú stavbu obzrieť, konzultovať riziká a pripraviť sa na tender. NDS v lete informovala, že na trhových konzultáciách sa zúčastnilo 24 stavebných a projektových spoločností.

Verejné obstarávanie bolo oficiálne vyhlásené mesiac pred parlamentnými voľbami, v posledný januárový deň. Stavebné firmy majú dva mesiace na rozhodnutie, či sa do tendra prihlásia. Mesiac po voľbách, ktoré môžu priniesť personálne zmeny nielen na rezorte dopravy, ale aj v NDS, sa v štátnej firme začnú objavovať žiadosti o účasť. Stavebné firmy a konzorciá ich musia doručiť najneskôr do konca marca.

Obrázok

Obrat záujemcov musí byť najmenej pol miliardy eur za posledné tri roky. Zároveň musia dodať aspoň jednu pozitívnu referenciu na stavbu či rekonštrukciu diaľnice minimálne za 150 miliónov eur, výstavbu aspoň 200 metrov dlhého diaľničného mosta a aspoň jedenapol kilometrového tunela, vrátane prípravy dokumentácie na realizáciu stavby.

NDS môže uchádzačom platiť už za samotnú účasť v tendri
Od odborníkov, teda riaditeľa stavby, stavbyvedúcich, hlavného inžiniera a projektantov, sa očakáva najmenej pätnásťročná prax. Okrem toho musí mať záujemca k dispozícii technologické zariadenie na dodávku nosnej konštrukcie mostov, finišer na položenie asfaltu či šesť vibračných valcov. Ak podmienky splnia viac ako štyria uchádzači, NDS pristúpi k hodnoteniu a vyberie najlepších.

Najväčšiu váhu v prvotnej fáze, až 55 percent, bude mať kvalita tímu odborníkov. Druhým najdôležitejším, s váhou 30 percent, bude kvalita referencií. Hodnotené bude aj strojné vybavenie a environmentálne kritérium spoločnou váhou pätnásť percent.

Podpis ešte tento rok
Na začiatku júna chcú diaľničiari rozoslať pozvánky. K stolu na diskusiu o návrhoch dostavby si prizvú najviac štyroch záujemcov s najvyšším počtom bodov. Rokovania sa rozbehnú na začiatku augusta potom, ako dodajú návrhy.

Netradičným aspektom výberu formou súťažného dialógu je, že NDS môže uchádzačom platiť už za účasť v ňom. „Keďže súťažný dialóg je administratívne a časovo náročný postup pre všetky zúčastnené strany, udeľovanie odmien môže zvýšiť ochotu hospodárskych subjektov sústrediť svoje kapacity na účasť v tomto postupe,“ vysvetľuje I. Holíč z IVO. Odmeny tak podľa neho v určitej miere môžu byť stimulom pre širšiu hospodársku súťaž.

Súťažný dialóg potrvá tri mesiace, následne budú mať uchádzači čas skompletizovať ponuku. NDS použije na jej hodnotenie kvalitatívne kritériá. Váha ceny bude 45 percent, lehoty na sprejazdnenie 35 percent, environmentálne kritérium 15 percent a váha lehoty na vypracovanie projektovej výstavby päť percent.

Obrázok

Predložiť ponuky budú uchádzači musieť na začiatku novembra. Názov zhotoviteľa, ktorý oživí stavenisko na severnej diaľnici, by malo byť známe 10. decembra. Samotný podpis zmluvy si NDS vo svojom harmonograme vytýčila na 30. decembra tohto roka.

Riziko prieťahov je reálne
Termín je ambiciózny, ak by sa NDS podarilo súťaž uzavrieť za jedenásť mesiacov, patrila by medzi tie rýchlejšie. Predmetný úsek je doposiaľ rekordný v dĺžke hľadania víťaza, trval až 31 mesiacov. Situáciu komplikuje najmä fakt, že ide prebratie už začatej stavby, ktorá bude navyše v čase opätovného rozbehnutia výstavby po približne dvojročnej odstávke.

Úspešný uchádzač bude pod časovým tlakom. Na dokončenie úseku s najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku bude mať len 36 mesiacov. Predĺženie lehoty dostavby by mohlo vážne ohroziť možnosť spolufinancovania projektu z európskych zdrojov.

Vzhľadom na to, že v procese súťaže bude NDS opakovane posudzovať a prípadne aj vyraďovať záujemcov, nemožno vylúčiť, že sa proti jej rozhodnutiu odvolajú. „Práva záujemcu alebo uchádzača sú rovnaké ako pri iných postupoch zadávania zákaziek. Má teda možnosť napadnúť v zásade každý úkon, osobitne rozhodnutie verejného obstarávateľa,“ pripomína I. Holíč. Podanie námietky by pre NDS znamenalo pozastavenie možnosti uzavrieť zmluvu až do jej právoplatného vyriešenia.

Exzhotoviteľa vyšetrujú
NDS hľadá zhotoviteľa úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala po tom, ako víťaz pôvodnej súťaže zo stavby vlani v marci odišiel. Konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a slovenskej firmy Dúha podnikateľa Miroslava Remetu sa dostalo so štátom do sporu pre rozdiely vo výklade zmluvy.

Obrázok

Podľa zhotoviteľa boli sporné najmä nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi súťažným projektom a tým, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS. Suma, o ktorú sa strany sporili, bola vyše 100 miliónov eur. NDS však platby nad rámec zazmluvnených 409 miliónov eur odmietla.

Odídené konzorcium a NDS sa spolu naďalej sporia o svoje nároky. Ich mieru posudzuje medzinárodná komisia troch stavebných expertov. Z jej prvého rozhodnutia v decembri 2019 vyplynula povinnosť NDS doplatiť takmer osem miliónov eur. Posudzovanie ďalších nárokov oboch strán naďalej prebieha. NDS predpokladá, že v konečnom zúčtovaní bude za stavbu doplácať zhotoviteľ.

Postup konzorcia a podmienky dohody o ukončení výstavby diaľnice s tunelom Višňové dnes prešetruje Národná kriminálna agentúra. Kým u stavebníkov prešetruje kvalitu betónu použitého pri zhotovení primárneho ostenia, vedenie NDS čelí podozreniu z porušenia povinností pri správe cudzieho majetku. 

https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... -vcas.html
mirecko255
diskutujúci
 
Príspevky: 220
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.