Dialnica predbehla ine. Nemala byt prioritou.

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Dialnica predbehla ine. Nemala byt prioritou.

Odoslaťod rastislav5 » 03. Máj 2021 08:28

Patrila medzi menej dôležité cesty. Aj tak sa dostala medzi diaľnice, ktoré chce štát stavať

Harmonogram výstavby má ukázať, ako bude Slovensko postupovať v budovaní infraštruktúry.

Čo vláda, to iné priority. Ľubomír Vážny si za svojho ministrovania dostaval diaľnicu R1 do Banskej Bystrice, kde býval.

Árpád Érsek potiahol obchvat hlavného mesta až k Šamorínu. Zhodou okolností práve tam býva. Súčasný kabinet sľúbil, že bude postupovať inak. Nestranne a iba na základe dát.

Aj preto bol vypracovaný takzvaný zoznam priorít, ktorý ukázal, ktoré cesty sú pre krajinu dôležitejšie a ktoré menej.

Už pri prvom kontakte s realitou však začal krívať. Hoci niektoré cesty potrebuje Slovensko urgentne, stavať sa začnú až výrazne neskôr. Na ich realizáciu totiž štát potrebuje ešte roky. Vďaka tomu ich predbehli iné, menej dôležité, avšak lepšie pripravené komunikácie. Medzi nimi je aj úsek R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče. A to napriek tomu, že z hľadiska dôležitosti bol až na 61. priečke. Ukázala to časť harmonogramu výstavby, ktorá zhromaždila 17 projektov, určených na výstavbu.

Zlý argument

A prečo medzi nimi skončil aj úsek za 170 miliónov? Na pôvodnej ceste, ktorou chodia vodiči z Banskej Bystrice smerom na Brezno, je aktuálne aj takzvaný Šalkovský most. Ten sa podľa rezortu dopravy nachádza v havarijnom stave. Preto teraz štát hľadá možnosti, čo s ním, jeho úplné odstavenie by totiž znamenalo pre vodičov dlhé obchádzkové trasy. Takúto argumentáciu kritizuje analytik inštitúcie INEKO Ján Kovalčík."Hádam nechcú vážne tvrdiť, že takýto projekt musíme realizovať preto, lebo sa nedá opraviť jeden most. Nemôže to byť argument na to, aby sme išli realizovať vyše 160-miliónový projekt," hovorí Kovalčík. Zároveň tvrdí, že úsek cesty je vzhľadom na jednoduchý terén predražený. "Ako legitímny vidím postup, že sa postaví súbežný most a že sa zrealizujú len povedzme prvé dva kilometre trasy R1. Ide o náklady, ktoré budú banálne k pomerom nákladov celého projektu," dodal Kovalčík. Cenu cesty majú navyšovať objekty, ktoré majú podľa analytika svoje opodstatnenie iba v prípade, ak by sa R1 potiahla až po Ružomberok. To však na základe harmonogramu nie je isté.

Na cesty ide málo

Dôležité úseky, ktorých výstavbu by mala spustiť pravdepodobne ešte vláda Eduarda Hegera, sú diaľnica D1 Turany-Hubová, ktorá sa má riešiť formou PPP projektu, či úseky kysuckej D3. Tie pravdepodobne zhltnú veľkú časť nových eurofondov. Na solídnej priečke sa umiestnilo aj pokračovanie R4 za Prešovom na Lipníky - Kapušany. Najväčším problémom je podľa materiálu všeobecne nízke percento HDP, s ktorým sa pri investíciách do cestných projektov počíta.
To sa určilo na základe konsenzu medzi rezortom dopravy a financií na 0,8 percenta, čo predstavuje 700 až 800 miliónov eur ročne. Pri zvýšení na 1,1 percenta by to znamenalo o 20 až 25 úsekov, ktoré by sa dali stavať, navyše. "Vzhľadom na ekonomické efekty verejných investícií do stavebníctva a infraštruktúry by malo byť ambíciou Slovenska tento podiel, aspoň v pokrízových časoch, zvyšovať," vraví sa v dokumente. Ten tiež uvádza, že štáty, ktoré sú na tom s výstavbou podobne ako my, investujú do ciest priemerne aj 1,2 percenta HDP.

Nespokojný juh

Zoznam priorít už pri jeho zrode kritizovali maďarské strany, ktoré sa nedávno združili pod platformou Aliancia. A podobne komunikujú aj teraz - cestné investície na juhu sa totiž v zozname umiestnili mizerne a zastúpenie má len obchvat Šiah na 16. mieste. Pritom na juhu pri Rimavskej Sobote sú dva úseky R2, pod ktorými sú pozemky takmer vykúpené. Na úsek so Soroškou už dokonca prebiehala aj súťaž.
Maďarom prekáža, že spoločenská návratnosť má pri prioritách 90-percentný podiel, kým zníženie nezamestnanosti len 10 percent. "Všetci vieme, aký veľký vplyv má nová cesta na nezamestnanosť a tento nepomer pri hodnotení znemožní najmenej rozvinutým regiónom sa dostať zo začarovaného kruhu," povedal šéf Mosta László Sólymos. Predstavitelia menšinovej politickej platformy aj analytik kritizujú, že dôležitý dokument v plnom znení stále nie je prístupný verejnosti, aby sa k nej mohli vyjadriť všetky strany. Schváliť ho totiž mala v stredu vláda, nakoniec bol z rokovania stiahnutý. Harmonogram obsahuje 17 projektov, ktoré sa umiestnili v zozname na popredných miestach.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... tat-stavat
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.