Prelomový plán výstavby ciest je vonku.

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Prelomový plán výstavby ciest je vonku.

Odoslaťod bzzi » 12. Máj 2021 16:13

Prelomový plán výstavby ciest je vonku. Pozrite sa, kedy prídu na rad tie vaše

https://e.dennikn.sk/2387491/prelomovy-plan-vystavby-ciest-je-vonku-pozrite-sa-kedy-pridu-na-rad-tie-vase/

Pri Bratislave rozšíria diaľnicu D1 na osem pruhov a starú seneckú cestu na štyri.
Rýchlostnú cestu R1 predĺžia od Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču.
Najväčšou prioritou je dokončenie kysuckej diaľnice D3.


Hovorí o tom prelomový harmonogram výstavby ciest, ktorý dnes predložil na rokovanie vlády minister dopravy Andrej Doležal. Vláda ho vzala na vedomie s pripomienkami.

Dokument poprvýkrát zoraďuje projekty podľa jasných kritérií: či sú návratné, či sú pripravené a či sú na ne peniaze. Predtým bolo v plánovaní menej poriadku a viac politických vplyvov. Preto sa míňali peniaze na príliš veľa projektov, z ktorých mnohé sa aj tak nebudú stavať.

Doležalov harmonogram hovorí ľuďom namiesto nereálnych sľubov pravdu, aj keď je pre mnohých nepríjemná. Výsledkom môže byť rozumnejšie projektovanie, čo by mohlo urýchliť aj výstavbu.

Pozrime sa teda na to, čo harmonogram výstavby do roku 2028 ponúka. V prvej tabuľke sú úseky, ktoré sa už stavajú a nikto nespochybňuje, že ich treba aj dokončiť. Hotové budú vo väčšine prípadov v rokoch 2022 – 2023.

Úseky vo výstavbe, ktoré sa musia dokončiť
D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (Višňové)
D1 Hubová – Ivachnová
D1 Prešov, západ – Prešov, juh
D1 Križovatka Triblavina
D1 Bratislava – Triblavina, most D1/D4
D1 Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, II.etapa
D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec
R2 Kriváň – Mýtna
R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce
R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa
I/68 Plavnica, preložka
I/66 Brezno – obchvat, II. etapa, 1. úsek
Vysporiadanie starých stavieb
Dobeh stavebne ukončených projektov
Bežiace rekonštrukcie ciest I. triedy
D4R7 Zazmluvnená príprava spred roka 2021
R3 – Tvrdošín – Nižná

Na ďalšom zozname sú cestné úseky, na ktorých sa čoskoro začne výstavba. Buď už vyberajú dodávateľskú firmu cez verejnú súťaž alebo takúto súťaž pripravujú.
Výstavba týchto úsekov sa plánuje najmä na roky 2022 – 2025.

Úseky, ktoré sú krátko pred začatím výstavby
Rekonštrukcie vybraných ciest I. triedy
D3 Zelený most Svrčinovec
D3 privádzač na Kysucké Nové Mesto
R2 Košice, Šaca – Košické Olšany, II. úsek
I/75 Šaľa, obchvat
R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa
I/64 Prievidza, obchvat, I. etapa, 2. stavba

Cesty okolo Bratislavy rozšíria

V ďalšej skupine sú úseky, s ktorými sa počíta, ale pred ďalšími prípravnými krokmi treba vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti. Tá má povedať, či sú doterajšie odhady návratnosti správne a či je naozaj výstavba v takomto rozsahu akútne potrebná.

V tejto skupine dominujú projekty v Bratislavskom kraji – najmä rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Sencom a paralelnej starej seneckej cesty. D-jednotka sa má rozširovať na 8 jazdných pruhov v rokoch 2021 – 2026. Pracovné tempo má podľa harmonogramu vrcholiť v rokoch 2022 – 2024. To platí aj pre rozširovanie starej seneckej.

Ďalej harmonogram počíta s masívnymi investíciami do ciest prvej triedy, vrátane mostov. V rokoch 2022 – 2026 má ísť o 200 miliónov eur ročne.

Veľký lokálny význam zase budú mať preložky ciest prvej triedy pri Stropkove a Sabinove a obchvat Holíča. Na zoznam sa dostali preto, že ministerstvo na ne získalo eurofondy.

Najdôležitejší zoznam

Doteraz sme hovorili o úsekoch, s ktorými sa väčšinou rátalo, sú akútne potrebné, vysoko pripravené alebo rozostavané. Teraz však prichádza odpoveď na najdôležitejšiu otázku: Koľko peňazí sa zvýšilo a čo sa z nich dá postaviť?

Ministerstvo dopravy má na investície do ciest celkovo k dispozícii zhruba 800 miliónov eur ročne (0,8 % HDP). Veľkú časť tejto sumy už vyčlenilo na vyššie spomínané priority. Popri tom však dlhodobo sľubuje ľuďom po celom Slovensku, že bude stavať rýchlocesty R2 na juhu Slovenska a pri Trenčíne, R4 od Prešova smerom na sever a R3 na Orave. Čo bude s nimi?

Odpoveď ponúka nasledujúca tabuľka, v ktorej sa zvyšné dostupné peniaze rozdelili medzi úseky, ktoré majú podľa ministerstiev dopravy a financií najvyšší ekonomický prínos. Takmer všetky tieto úseky sa majú začať stavať v rokoch 2024 a 2025:
I/51 (označenie cesty 1. triedy, pozn. red) Levice, obchvat
I/66 Huncovce – Kežmarok
D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto
D3 Oščadnica – Čadca Bukov, 2. profil
R4 Lipníky – Kapušany
I/66 Veľká Lomnica – Huncovce
D1 Turany – Hubová
D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica
R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča
D1 Blatné – Trnava
R3 (I/66) Šahy – obchvat
I/18 Nižný Hrabovec – Petrovce nad Laborcom, I. etapa a I/74 Petrovce nad Laborcom – Strážske

Drvivá väčšina úsekov na južnej rýchlostnej ceste R2 medzi Lučencom a Košicami, ktoré sú takmer pripravené na výstavbu, tu chýba. A takisto mnohé ďalšie, s ktorých výstavbou počítala Národná diaľničná spoločnosť okolo roku 2025.

Tieto úseky sa majú stavať až po roku 2028. Je ale možné, že niektoré z nich poskočia v harmonograme na vyššiu priečku – môžu napríklad nahradiť nejaký iný projekt, ktorý zlyhá. Alebo sa na základe novších štúdií zistí, že sú návratnejšie, ako sa dovtedy predpokladalo.

Možné je aj to, že minister Doležal získa viac peňazí. V posledných mesiacoch sa snažil presadiť, aby na výstavbu ciest išlo ročne vyše 1 miliardy eur namiesto plánovaných 800 miliónov. Argumentuje, že cez výstavbu ciest treba podporiť ekonomický rast.

Ak nájde pochopenie u svojich kolegov vo vláde, nejaké dodatočné zdroje by sa dali nájsť aj na spomínané rýchlostné cesty, ktoré politici nasľubovali, aj keď na ne nemali peniaze.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 434
Obrázky: 23
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: manzolini a 2 hostí.