Plán výstavby ciest počíta aj s východným Slovenskom. Peňazí

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Plán výstavby ciest počíta aj s východným Slovenskom. Peňazí

Odoslaťod mirecko255 » 14. Máj 2021 06:36

Plán výstavby ciest počíta aj s východným Slovenskom. Peňazí je však málo

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Do harmonogramu výstavby na najbližšie roky sa dostali aj cesty z východného Slovenska.

Dokončiť a začať stavať sa majú diaľničný úsek D1, úseky rýchlostných ciest R4 a R2, ale aj cesty prvých tried.

Prešovčania sa tešia najmä z pokračovania druhej etapy R4, ktorá je krátko pred vyhlásením verejnej súťaže. Dokončenie tohto úseku má definitívne odbremeniť najväčšie prešovské sídlisko od tranzitnej nákladnej dopravy.

Petičiari však žiadajú výstavbu celej R4 až po hranice s Poľskom, čo požadovali aj na ministerstve dopravy.

Pripravený harmonogram
V stredu predložil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) na rokovanie vlády Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorý vláda vzala na vedomie s pripomienkami.

Harmonogram podľa rezortu dopravy rieši najakútnejšie potreby budovania cestnej infraštruktúry.

Medzi tie zahŕňa dokončenie rozostavaných alebo rozsúťažených stavieb, dokončenie najprioritnejších úsekov D1 do Košíc a D3 na Kysuciach a stabilizáciu cestného hospodárstva na cestách prvej triedy.

Zo zoznamu vyše 100 stavieb zaradených do priorizácie v roku 2020 sa v najbližších rokoch 2021 až 2028 podľa harmonogramu do výstavby dostane menej než 20 %.

„Už nebude možné, tak ako v minulosti, len tak plano sľubovať v predvolebných kampaniach, že my vám postavíme obchvat tu a diaľnicu tu, lebo ten dokument jasne hovorí o tom, že to asi reálne nie je," povedal Doležal na brífingu s tým, že dokument má výhľad na desať rokov vpred.

Hlavným limitujúcim faktorom je nastavenie rámca 0,8 % HDP pre investície do cestnej infraštruktúry štátu, pričom pri zvýšení napr. na 1,1 % by bolo podľa ministerstva možné do realizácie pripravovať o zhruba 20 až 25 úsekov navyše.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR pri vypracovaní materiálu úzko spolupracovalo s Útvarom hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR.

Rozostavané projekty na východe
Najbližšie štyri roky sa podľa ministra do výstavby nedostanú nové úseky, až na niektoré výnimky.

Pokračovať sa má hlavne s rozostavanými stavbami a stavbami, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy a rozpracovania.

A čo je v pláne na východe?

Z východného Slovenska sa tento rok ešte v lete ukončí diaľničný obchvat Prešova D1 Prešov západ – Prešov juh a pokračovať sa bude vo výstavbe prvej časti severného obchvatu Prešova – R4 Prešov I. etapa.

Peniaze pôjdu aj na stavbu preložky cesty I/68 v obci Plavnica v okrese Stará Ľubovňa, ktorá sa má podľa plánov dokončiť v roku 2023.

Z rozpočtu sa bude financovať aj usporiadanie starých stavieb, dobeh stavebne ukončených projektov a na bežiace rekonštrukcie ciest I. triedy po celom Slovensku.

Prešovčania sa dočkajú aj druhej etapy severného obchvatu
Harmonogram počíta podľa zoznamu aj s úsekmi, na ktorých sa má čoskoro začať výstavba, alebo sú pred vyhlásením verejnej súťaže.

Do tohto zoznamu sa dostali aj stavby z východného Slovenska.

Peniaze tak pôjdu na rýchlostnú cestu R2 Košice – Šaca – Košické Oľšany, II. úsek.

V Prešove sa zasa dočkajú pokračovania II. etapy R4, ktorá spolu s prvým úsekom bude tvoriť severný obchvat mesta.

Po ukončení úseku Veľký Šariš – Kapušany sa tak môže definitívne odkloniť tranzitná nákladná doprava, ktorá prechádza cez najväčšie prešovské sídlisko Sekčov. Výstavba má po ukončení súťaže trvať 52 mesiacov.

Peniaze sú vyčlenené aj na rekonštrukcie vybraných ciest I. triedy po celom Slovensku.

Do harmonogramu sa dostali aj projekty financované z eurofnodov.

Z východu tak peniaze pôjdu na preložku ciest I/68 Sabinov a preložku I/15 Stropkov.

Pokračovať chcú v budovaní R4

Do zoznamu sa dostali aj projekty podľa priorít, ktoré majú najvyšší ekonomický prínos.

Ako priorita číslo dva by sa v najbližších rokoch mala spustiť výstavba preložky cesty I/66 Huncovce – Kežmarok a do zoznamu sa dostala aj cesta Veľká Lomnica – Huncovce.

Dobrou správou pre Prešovský kraj je aj pokračovanie v budovaní úsekov R4 a do zoznamu sa dostal úsek R4 Lipníky – Kapušany.

Peniaze počas najbližších rokov sú vyčlenené i na cestu I/18 Nižný Hrabovec – Petrovce nad Laborcom, I. etapa, I/74 Petrovce nad Laborcom – Strážske.

Východ potrebuje celú R4
Prešovčania už dlhé roky žiadajú výstavbu obchvatov. V minulosti blokovali cesty a spisovali petície.

Pod petíciu za výstavbu celej rýchlostnej cesty R4 až po hranice s Poľskom sa pred niekoľkými rokmi podpísalo až 32-tisíc obyvateľov.

Aj keď sa začalo s výstavbou diaľničného obchvatu a začala sa stavať už aj prvá etapa R4, vyhlásenie druhej etapy R4 sa už niekoľko mesiacov odkladá.

Občianske združenie Náš Prešov preto začalo s novou petíciou - Za začatie výstavby a predovšetkým dokončenie 2. etapy rýchlostnej cesty R4 a následne až k hranici s Poľskom.

Petíciu od februára podpísalo vyše 4-tisíc ľudí.

„Pozitívnou správou je, že druhá etapa severného obchvatu Prešova má finančné krytie a medzi top prioritami, ktoré by mali ísť do výstavby v najbližších rokoch, je úsek Lipníky - Kapušany," povedal člen petičného výboru po zverejnení harmonogramu výstavby Ján Benko.

Zároveň však žiadajú, aby sa navýšili financie pre dopravu z 0,8 percenta HDP aspoň na 1,3 percenta, čo by umožnilo pokračovať vo výstavbe ďalších úsekov ciest, medzi ktoré by sa mohli dostať aj úseky R4.

Súťaž na druhú etapu majú vyhlásiť až v auguste
Petičný výbor rokoval aj na ministerstve dopravy, kde zisťoval bližšie informácie o meškaní vyhlásenia súťaže na druhú etapu R4.

„Opäť je daná etapa na Útvare hodnoty za peniaze, ktorý si vyžiadal aktualizáciu dopravného modelu a CBA, lebo sa im zdal zastaraný. Boli sme uistení, že by malo ísť o formalitu," povedal Benko.

Súťaž na zhotoviteľa stavby sa má podľa informácií petičného výboru vyhlásiť 1. augusta tohto roka.

„Vzhľadom na všetky procesy a lehotu výstavby by sa mal prvý motorista previezť po druhej etape severného obchvatu v roku 2026," dodáva Benko k pozitívnym správam.

Podľa ich informácií sa môžu po vyhodnotení dopravných tokov jednotlivé úseky R4 posunúť vyššie v rámci prioritizácie ciest.

Ani to by však nemuselo stačiť na pokračovanie výstavby rýchlostnej cesty do Poľska.

Nádejou môže byť podľa petičného výboru aj možnosť stavania cez PPP projekty, čo aktuálne vyhodnocuje ministerstvo.

„Parametre tak vychádzajú, že celá R4 by mohla byť stavaná cez PPP projekt ako jeden celistvý úsek. Keď si to porovnáme, má to rovnakú dĺžku, približne 50 kilometrov, ako celý obchvat Bratislavy," vysvetľuje Benko.

Susedné štáty cesty dokončujú

Dobudovanie rýchlostnej cesty R4 v Prešovskom kraji je o to dôležitejšie, že ide o medzinárodný cestný koridor Via Carpatia, ktorý spája Baltické a Egejské more.

Rýchlostná cesta nadväzuje na poľskú rýchlostnú cestu S19 a maďarskú diaľnicu M30.

„Diaľnica M30 v Maďarsku sa v podstate čoskoro dokončí a Poliaci dokončia rýchlostnú cestu S19 do roku 2026. Tým pádom dôjde k zvýšeniu intenzity tranzitnej dopravy minimálne o 15 percent," dodal člen petičného výboru Ján Fecko.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22658948 ... -malo.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 314
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.