....
O desať dní by mal byť otvorený už takmer celý nultý obchvat Bratislavy. Radosť z prekonania viacerých prekážok pri jeho dokončovaní však ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (Sme rodina) kazí absurdná situácia.
Obchvat totiž nebude plniť hlavný účel, na ktorý vznikal. Chýba dokončenie jeho zhruba štvorkilometrového prepojenia s diaľnicou D1. A odhady hovoria, že na to treba ďalších 5 rokov.
Diaľničiari pripravujú provizórne riešenie prepojením diaľnic cez starú seneckú cestu, to však s veľkou pravdepodobnosťou vytvorí lievik, v ktorom bude už teraz prehustená doprava kolabovať.
Kto je za to zodpovedný: Na tomto fiasku sa podieľajú všetci doterajší ministri dopravy počnúc Jánom Počiatkom (Smer), za ktorého sa obchvat objednával, plus ich nominanti na čele Národnej diaľničnej spoločnosti. Meškanie sa prehlbovalo za ministra Brecelyho (Sieť), Érseka (Most-Híd) a aj za súčasnej koalície, keď sa diaľničiari pol roka vyhovárali na ministerstvo financií, že od nich žiada štúdiu uskutočniteľnosti, hoci túto povinnosť stanovuje zákon.
Čo je v kauze nové: Predseda hospodárskeho výboru NR SR Peter Kremský (OĽaNO) na dnes zvolal mimoriadny parlamentný výbor, pretože sa s dokončením stavby o 5 rokov nevie zmieriť. Pozýva ministra dopravy, šéfa diaľničnej spoločnosti aj bratislavského župana, aby skúsili nájsť iné riešenie.
Aké sú alternatívy:
- Rýchlejšie, ale z právneho hľadiska veľmi problematické, by bolo obídenie procesu verejného obstarávania a objednanie stavby u zhotoviteľa obchvatu cez dodatok k zmluve. Súťaž totiž v slovenských reáliách môže trvať aj dva roky.
- Zákon o verejnom obstarávaní však platí, a ak by ho aj koalícia účelovo rýchlo zmenila, podmienky uzatvárania zmluvných dodatkov vychádzajú z európskych smerníc a rozhodnutí Súdneho dvora EÚ.
Aké sú ekonomické protiargumenty: Štát teraz začne koncesionárovi platiť obrovské peniaze za diaľnicu, ktorá z veľkej časti nebude plniť svoj hlavný účel. Každý rok počas 30 rokov to má byť 53 miliónov, za päť rokov teda štvrť miliardy a dovedna takmer 2 miliardy eur. Tieto náklady mali byť vyvážené spoločenskými benefitmi – úsporou času, pohonných hmôt, zlepšením životného prostredia. Nič z toho počas piatich rokov nenastane.
Šéf diaľničiarov Tlapa bol ešte vlani ochotný ísť na hranu zákona a žiadal vtedajšieho premiéra Igora Matoviča, aby mohli dokončenie križovatky objednať bez verejnej súťaže. Ako vraví, zatiaľ „bol odmietnutý“.
...
Zdroj:Denník N, portál http://dennikn.sk
https://e.dennikn.sk/2538061/ekonomicky ... y/?ref=tit