Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slo

Moderátor: Moderátori

Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slo

Odoslaťod caki » 28. Sep 2021 18:34

Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slovensku vznikne lievik

Dohľadná výstavba R4 má jedinú nádej.

PREŠOV. Občianske združenie Náš Prešov v spolupráci s Prešovským samosprávnym krajom iniciovalo medzinárodnú konferenciu na tému potreby urýchlenej výstavby rýchlostnej cesty R4.
K podpisu memoranda sa pripojili aj primátori a starostovia 15 samospráv vrátane Prešova, Svidníka, Giraltoviec či Kapušian.

Maďari dokončia cestu tento rok, Poliaci v roku 2026

Rýchlostná cesta R4 naprieč východným Slovenskom má byť súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia.
Kým Maďari a Poliaci svoje časti trasy dokončujú, na Slovensku príprava a výstavba značne zaostáva.
„Čo sa týka maďarskej časti Via Carpatia, tak viem potvrdiť, že v týchto dňoch dokončia výstavbu. Predpokladáme, že cestu odovzdáme koncom októbra, najneskôr začiatkom novembra,“ povedal druhý tajomník veľvyslanectva Maďarska v Bratislave Áron Mátyás.
Výstavbu cesty Via Carpatia zaradila medzi svoje priority aj poľská vláda vzhľadom na jej význam pre južnú a strednú Európu.
V roku 2017 zabezpečili financovanie poľskej časti vo výške 30-miliárd zlotých (vyše 6,5 miliardy eur).
„Keďže Poľsko dôsledne buduje všetky svoje úseky, v roku 2026 bude celá časť Via Carpatia odovzdaná do užívania. Bude to motor ďalšieho rozvoja poľských regiónov Podleského, Lublinského a Podkarpatského vojvodstva. Via Carpatia je veľmi dôležitá aj z ekonomického hľadiska,“ povedal štátny tajomník Ministerstva infraštruktúry Poľskej republiky Rafal Weber.

Aktivisti: Bude to katastrofa

Aj vzhľadom na tieto termíny bije občianske združenie už dlhšie na poplach.
„Keď otvoria Maďari a Poliaci svoje strany, bude to katastrofa. Vznikne lievik, ktorý bude neúnosný. Aj starostovia už teraz hovoria, že sa nedá prejsť z jednej strany cesty na druhú,“ povedal predseda občianskeho združenia Náš Prešov René Polačok.
Predstavitelia PSK a občianskeho združenia podpísali memorandum o partnerstve a spolupráci k potrebe urýchlenej dostavby rýchlostnej cesty R4.
Pripojili sa k nemu aj primátori a starostovia 15 samospráv vrátane Prešova, Svidníka, Giraltoviec či Kapušian.
„Nárast dopravy z poľskej strany bude minimálne o 50 percent, takže jazdiť bude vyše 20-tisíc vozidiel na hraničnom úseku. Maďarská strana po dokončení deklaruje zvýšenie intenzity dopravy o osemtisíc denne oproti súčasnosti. Zhruba tretina z toho je nákladná tranzitná doprava,“ povedal člen občianskeho združenia Ján Fecko.
Aktivisti tvrdia, že z Rumunska, cez Balkán až po Maďarsko sa už teraz deklaruje zvýšená intenzita tranzitnej dopravy. Ďalší nárast vzniká po dobudovaní ciest, ktoré prilákajú ďalších investorov do regiónov.
„Samotní Poliaci potvrdili, že už iba informáciou o výstavbe rýchlostných ciest a diaľnic vzniká záujem investorov z Južnej Kórey, Japonska a ďalších krajín o pozemky, aby mohli stavať firmy alebo logistické centrá. Dobudovaním rýchlostnej cesty v Poľsku automaticky pribudnú ďalšie firmy a všetky budú distribuovať čo najrýchlejšie. Via Carpatia je najrýchlejšie spojenie severu a juhu Európy,“ povedal člen občianskeho združenia Ján Benko.

Majerský žiada najprv cesty pred reformami

„Iniciatíva Maďarov a Poliakov nám 'dýcha na krk' a ich práca nám môže byť inšpiráciou. Núti nás to akcelerovať prípravu a realizáciu výstavby rýchlostnej cesty R4 aj tu na Slovensku. Na konci každej snahy je človek, ktorý žije v meste alebo obci tohto regiónu. Títo ľudia si zaslúžia lepšiu kvalitu života,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH).
Na konferencii odzneli aj argumenty starostov a primátorov dotknutých miest a obcí, kadiaľ prechádza nákladná tranzitná doprava.
Primátorka mesta Svidník Marcela Ivančová (nezávislá) poukázala na problémy nedostatočnej infraštruktúry aj pri avizovaných reformách optimalizácie nemocníc a súdov.
Rovnako aj podľa Milana Majerského sú to spojené nádoby.
„Zrušme aj niektoré súdy alebo nemocnice, ale najprv dobudujme rýchlostnú cestu R4, aby ľudia mali dostupnosť kvalitnej veľkej nemocnice v krajskom meste. Toto je odpoveď na všetko. Ak ľudia budú mať kvalitné cesty, nebudú musieť mať všetky inštitúcie vo svojich okresoch,“ povedal Majerský.

Zo Slovenska si robia vtipy v zahraničí

Ministerstvo dopravy tvrdí, že si uvedomuje potrebu budovania R4. Zároveň sa však riadia harmonogramom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré zoradilo úseky ciest podľa priorít.
Dlhodobo poukazuje aj na nedostatok vyčlenených peňazí pre rezort. Na Slovensku je to 0,8 HDP, čo predstavuje približne 750 miliónov eur.
„To zabezpečí, že stavby od čísla 1 až po 20 v pomyselnom rebríčku sa začnú pripravovať a budovať, zvyšné ostanú stáť. Myslím si, že budovanie cestnej infraštruktúry potrebuje oveľa viac. Potrebujeme, aby bolo spravodlivé pre jednotlivé kraje,“ povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).
Ministerstvo žiada investíciu do cestnej infraštruktúry vo výške 1,1 až 1,3 HDP, no chápu aj napätý štátny rozpočet, kde potrebujú investovať aj do školstva a zdravotníctva.
„Minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó si robí vtipy z nášho ministra dopravy a hovorí, že nebudujte už diaľnicu na východ, veď ju už máte postavenú cez Maďarsko,“ povedal na tlačovej konferencii nadľahčene Kmeť.

Jediná nádej ako stavať v dohľadnom čase je PPP projekt

Ministerstvo dopravy má podľa štátneho tajomníka aktuálne tri veľké priority.
„Dokončenie D1, D3, kde intenzity dopravy dosahujú neskutočné čísla a aj R4. Budúci operačný program Slovensko hovorí, že prioritou európskej komisie pre financovanie projektov je zelená doprava. Na cesty tak ostane jedna miliarda,“ vysvetľuje Kmeť.
Prioritou preto bude diaľnica D3 na Kysuciach, ktorá je súčasťou transeurópskeho koridoru a zaznamenali tam najvyššiu intenzitu dopravy.
„Zvyšné dva projekty budeme musieť v takto napätom štátnom rozpočte stavať cez PPP projekt, čiže verejno-súkromné partnerstvo. To je asi cesta,“ povedal Kmeť.
Čas dokončenia R4 si štátny tajomník Kmeť netrúfol odhadnúť.
V tomto smere sa snažia dokončiť stupne prípravy R4, aby bola vhodná na financovanie, čiže musí mať územné rozhodnutie.
Druhým krokom bude príprava projektového zámeru a analýza, ktorú predložia na ministerstvo financií.

Podľa aktivistov je PPP projekt pre štát výhodný

Výhodou PPP projektov je, že štát nemusí v jednom čase investovať obrovskú čiastku do stavby úseku rýchlostnej cesty.
Splátky sú tak rozložené na 20 alebo 30 rokov.
„Na druhej strane chápem ministerstvo financií, lebo takéto projekty zvyšujú zadlžovanie Slovenska. Ako ekonóm si ale myslím, že práve budovanie veľkých infraštrukturálnych stavieb nám pomôže vyjsť z tejto koronakrízy,“ povedal Kmeť.
Stavba celej R4 ako jedného úseku prostredníctvom PPP projektov by však bola rýchlejšia.
„Je to zrejme najrýchlejšie a najefektívnejšie riešenie v rámci rozhodovacích právomocí vlády. Do celej hry môže ešte vstúpiť Útvar hodnoty za peniaze. Maďari a Poliaci tlačia na nás, aby sme zrýchlili. V konečnom dôsledku je potrebné stavať aj kvôli tomu, aby sme nezažili medzinárodnú blamáž a hanbu pred verejnosťou, že na Slovensku vznikol jeden obrovský lievik. Kvalita života by sa ešte viac zhoršila oproti tomu, čo zažívame teraz,“ povedal Majerský.

Rovnako aj aktivisti vidia ako jedinú cestu stavať prostredníctvom PPP projektu R4 ako celistvý úsek.
„Je to výhodné pre štát. Súkromný sektor stavia lacnejšie, vie rýchlejšie pripraviť stavbu, stavia načas a štát nemusí dať jednorazovú veľmi vysokú platbu,“ povedal Benko.
Aktivisti si myslia, že už teraz Slovensko s výstavbou výrazne mešká.
Rýchlostná cesta R4 má spolu desať úsekov. Vo výstavbe je zatiaľ prvá etapa severného obchvatu Prešova a tesne pred vyhlásením súťaže je druhá etapa.
Potrebná je ešte dostavba ďalších ôsmich úsekov v dĺžke 55,1 kilometra.
„Máme viaceré úseky v rôznych štádiách rozpracovateľnosti. V niektorých chýbajú územné rozhodnutia, čo je ďalších sedem rokov navyše. Ak začneme stavať v roku 2023 alebo 2024, tak to dokončíme v roku 2032. To je šesť rokov po dokončení poľského úseku. Šesť rokov budú ľudia na cestách R4 ďalej znášať hluk, zvýšený smog, zhorší sa im zdravotný stav a kvalita života,“ dodáva Benko.
Aktivisti veria, že štát pristúpi čo najrýchlejšie k výstavbe R4 cez PPP projekt.

Ak sa tak nestane, zrejme pristúpia aj k blokáde ciest.

Zdroj: https://presov.korzar.sme.sk/c/22751285/madari-a-poliaci-useky-via-carpatia-rychlo-dokoncuju-na-slovensku-vznikne-lievik.html
caki
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 362
Obrázky: 34
Založený: 01. Júl 2010 11:47

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.