Ľudí z bratislavských satelitov posiela nový grafikon do áut

Moderátor: Moderátori

Ľudí z bratislavských satelitov posiela nový grafikon do áut

Odoslaťod aquila » 06. Júl 2022 17:52

06.07.2022, 00:00
Tomáš Garai

Po trati medzi Novými Zámkami a Bratislavou sa denne prepravia tisíce cestujúcich. Veľkú časť z toho tvoria ľudia zo satelitov, ktorí nastúpia na posledných 26 kilometroch pred metropolou.
Práve tí však po novom prídu o spoj. V niektorých zastávkach totiž už regionálny expres stáť nebude.
Problémy s novým grafikonom majú aj na Považí či na juhu stredného Slovenska.
Zmeny je možné pripomienkovať do konca leta.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Pred niekoľkými rokmi si Romana a Patrik vyberali vhodné bývanie v okolí Bratislavy. Pre víťaznú nehnuteľnosť v Bernolákove sa vtedy rozhodli aj pre ideálne dopravné napojenie na metropolu. „Zvažovali sme aj dom vo Veľkom Bieli, ale tam zastavujú len osobáky, kým v Bernolákove stojí aj regionálny expres,“ priznáva moderátorka HNtelevízie Romana Hlavanda Gogová.

Vyzerá to však, že o tento benefit čoskoro prídu. Z grafikonu, ktorý začne platiť od decembra, by sa totiž zo zoznamu obcí obsluhovaných expresmi malo vyškrtnúť Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji aj Senec. Zastavovať tu v špičkách budú po novom len dva osobné vlaky s polhodinovým odstupom. Dotknuté sídla aj župa môžu zmeny pripomienkovať do konca leta.

Osobné vlaky musia stačiť
Ambícia presadenia veľkých zmien na železniciach pochádza z dielne ministerstva financií. To v tomto smere vlani podpísalo so Železničnou spoločnosťou Slovensko aj memorandum. Odborník na železnice Jiří Kubáček pre rezort vypracoval materiál pod názvom Plán dopravnej obslužnosti, ktorý sa stal základom pre aktuálne prebiehajúce škrtanie, ale aj pridávanie spojov. V konečnom dôsledku je cieľom týchto opatrení priniesť štátnemu dopravcovi efektívnejší chod a následnú úsporu. Niektoré z nich, ako spomínané zrušenie zastávok na južnej trati, sa však popularite netešia.

Vo vlakoch medzi medzi Novými Zámkami a Bratislavou jazdí denne viac než sedemtisíc cestujúcich. Tým sa trasa radí medzi najvyťaženejšie regionálne linky. V posledných vyše 20 kilometroch sa nachádzajú práve husto osídlené bratislavské satelity. V úseku od okresného Senca do vlakov pristúpi až 40 percent ľudí. V špičkách tu jazdí za celú hodinu jeden regionálny expres a dva osobáky. Tie však nejazdia v pravidelnom takte. Zmena teda bude spočívať aj v tom, že by mali mať od seba pravidelný polhodinový odstup.

image
Milióny na záchranu vlakov stačiť nebudú, výpravcov a predajné okienka nahradia automaty

Podľa Kubáčeka je na základe doterajších skúseností kapacita osobných vlakov počas špičky v takomto takte pre obsluhu úseku dostačujúca. Aj rozdiel v cestovnom čase expresov a osobných vlakov v tomto prípade považuje za zanedbateľný. „Doprava sa tu zrýchli a dôjde aj k podstatnej úspore trakčnej energie. Nová deľba prepravnej práce totiž umožní prevádzkovať regionálne expresy s menším počtom vozňov oproti súčasnosti,“ tvrdí Kubáček. Iný zdroj z ministerstva financií však pre HN potvrdil, že pre zabezpečenie dostatočnej kapacity pôjdu v špičkách niektoré vlaky s väčším počtom vozňov.

Opak motivácie cestovať verejnou dopravou
Miestni však vidia len znižujúce sa množstvo príležitostí dostať sa do hlavného mesta. Kritizujú tiež nespoľahlivosť osobákov, ktoré často meškajú aj pre to, že dávajú prednosť expresu. „Keď znížia počet spojov, vozne budú ešte viac preplnené. Bratislava nie je až tak ďaleko, aby si ľudia namiesto toho nevybrali radšej cestu autom. Celá filozofia toho, že máme radšej chodiť vlakmi, je potom úplný nezmysel, lebo na to nebudeme mať dobré podmienky,“ dodáva Bernolákovčanka Romana s tým, že v neposlednom rade sú expresy aj modernejšie a spoľahlivejšie než osobné vlaky.

Dotknuté samosprávy plánujú novinky pripomienkovať. Okrem nich sa na to však chystá aj hlavné mesto a župa. Viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová odkazuje, že plánované zmeny aktuálne vyhodnocuje Bratislavská integrovaná doprava. „Dôležité je, aby sa zvýšila celková ponúkaná kapacita vlakov od Galanty a aby nedochádzalo k výpadkom spojov, teda aby sa zvyšovala atraktivita železničnej dopravy,“ povedala námestníčka primátora Matúša Valla, ktorá ho okrem iného zastupuje aj v oblasti dopravy.

Zmeny aj na trati do Košíc
V prípade južnej trate však nejde o jedinú zmenu v grafikone, ktorá vyvoláva vášne. Veľké reformy majú postihnúť aj chrbtovú kosť našej železničnej siete – severnú trasu medzi Bratislavou a Košicami. Tu by po novom mali rýchliky získať k dobru 25 minút. Cenou však bude vynechanie staníc Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianska Teplá a Margecany. Mestá na Považí by mal obsluhovať nový regionálny expres, ktorý príde do Trenčína krátko pred príchodom rýchlika.

Časové úspory by sa mali dosiahnuť aj na južnej trati do Košíc. Rýchliky medzi našimi najväčšími mestami tadiaľ od minulého roka jazdia len s prestupom vo Zvolene. Aj napriek šetreniu času tu bude čas jazdy dlhší o šesť minút, keďže tam dodnes súpravy premávali s permanentným polhodinovým meškaním pre katastrofálny stav infraštruktúry. „Po odstránení a rekonštrukcii úsekov, ktoré sú v zlom stave, predpokladáme skrátenie jazdného času. Manažér infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky podľa našich informácií plánuje aj v budúcom roku ďalšiu výluku, a to v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa,“ odkazuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Sporným bodom je na juhu napríklad aj Fiľakovo. Jeho stanicu majú rýchliky vynechávať a zastavovať na menšej zastávke ďalej od mesta. Ušetria tým štyri minúty. Ďalšie štyri minúty k dobru budú mať kvôli zníženému počtu vozňov, do ktorých sa však po novom zmestí viac cestujúcich.

https://hnonline.sk/slovensko/96028695- ... y-im-rusia
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.