Patovú situáciu s obchvatom Zvolena môže prelomiť riešenie,

Moderátor: Moderátori

Patovú situáciu s obchvatom Zvolena môže prelomiť riešenie,

Odoslaťod RudoLM » 30. Jan 2023 10:30

Patovú situáciu s obchvatom Zvolena môže prelomiť riešenie, aké použili vo Viedni
Výstavba by bola rýchlejšia a finančne menej náročná.

Ľubica Mojžišová
redaktor

Vodiči, ktorí chcú pokračovať v smere na Košice, musia prejsť cez mesto Zvolen. (Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Chýba stredný dielik do stále nekompletnej skladačky. Termín výstavby obchvatu Zvolena, ktorý je chýbajúcim spojivom medzi rýchlostnými cestami R1 a R2 medzi východom a západom, sa stále odsúva.

So severným variantom, ktorý aktuálne prechádza posudzovaním vplyvov na životné prostredie, v Sliači a v Kováčovej nesúhlasia, dostal sa tak do patovej situácie. Výhrady má aj Útvar hodnoty za peniaze.

Úsek R2, ktorý Národná diaľničná spoločnosť označuje ako Zvolen, západ – Zvolen, východ, sa mal pri severnom variante pôvodne začínať na križovatke s rýchlostnou cestou R1 pri Sliači a odtiaľ pokračovať k Zvolenskej Slatine, kde sa začína R2 v smere na Detvu a Lučenec.

Pre odmietavý postoj mesta Sliač križovatku posunuli bližšie ku Kováčovej. Odtiaľ má smerovať na východ a pri Borovej hore sa napojiť na pôvodnú trasu severného variantu.

Ani upravená trasa však podľa občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač nerieši ich výhrady.

„Absolútne nie. Trváme na tom, že akýkoľvek obchvat Zvolena musí ísť mimo katastrálneho územia Sliača,“ povedal pred časom pre MY Zvolen predseda združenia Bohumír Tarnoci s tým, že je to spoločné stanovisko združenia aj mesta.

„Je to nešťastná alternatíva. Vzniká tu obrovská spleť ciest, kúpeľnú obec zaťaží zvýšený hluk z dopravy aj exhaláty,“ okomentoval starosta Kováčovej Ján Izrael.

Veľkorysý profil
Útvar hodnoty za peniaze považuje navrhovanú križovatku pri Kováčovej za komplikovanú a finančne nákladnú, plný štvorpruhový profil obchvatu za veľkorysý.

„Oproti skutočnej dopravnej potrebe môže byť návrh križovatky predimenzovaný, čo zvyšuje náklady na projekt bez zjavných prínosov,“ napísal útvar ministerstva financií v minuloročnej správe k zmene severnej trasy.


Varianty obchvatu Zvolena zo štúdie uskutočniteľnosti a dokumentácie pre územné rozhodnutie. (zdroj: NDS)
Podľa meraní z roku 2017 prechádza cestou I/16 vo Zvolene 18- až 22-tisíc vozidiel denne, podiel kamiónovej dopravy dosahuje 20 až 30 percent.

Cestou I/16 východne od mesta prechádzalo 16-tisíc vozidiel denne, existujúcou paralelnou rýchlostnou cestou R2 medzi Zvolenom a Kriváňom podľa údajov NDS prechádzalo v roku 2019 približne 11- až 12-tisíc vozidiel denne, uvádza správa útvaru.

Jeho analytici konštatujú, že podľa prieskumu prechádza cez mesto v smeroch, ktoré by využili severný obchvat, v priemere 7-tisíc vozidiel denne.

Severný obchvat by malo podľa štúdie v roku 2045 využívať 17-tisíc vozidiel, prognóza rastu budúcej dopravy, ktorá vychádza z koeficientov pre Banskobystrický kraj a odborných odhadov, nie je podľa analytikov útvaru vysvetlená.

„Pri štúdiou očakávaných 17-tisíc vozidlách denne na severnom obchvate by kapacitne postačovala aj trojpruhová cesta,“ namieta útvar a odporúča vyhodnotiť obchvaty s rôznym počtom pruhov, aj s dvomi, v závislosti od očakávanej intenzity dopravy.

Poverený minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) si nevie predstaviť, že by obchvat Zvolena nemal plný profil. „Ak sme postavili R2 v plnom profile a vyústenie na R1 by bolo len v čiastočnom profile, bolo by to trochu zvláštne,“ podotkol v decembri pri otvorení úseku R2 medzi Mýtnou a Tomášovcami v okrese Lučenec.

„V momente, keď budeme mať záverečnú správu EIA, budeme musieť aktualizovať štúdiu a komunikovať s Útvarom hodnoty za peniaze, pretože do úvahy prichádza viacero variantov,“ dodal Doležal.

Trasa obchvatu mesto nerozdelí
Úsek severného obchvatu od križovatky pri Kováčovej po Zvolenskú Slatinu má byť dlhý 12 575 metrov. Projekt počíta s 15 mostmi na R2, jedným mostom nad R2 a piatimi mostmi na vetvách križovatky Kováčová.

V návrhu Dopravoprojektu je navrhovaná variantne trasa aj cez mesto Zvolen.

„Z rýchlostnej cesty R1 by viedla popod Pustý hrad, pri hoteli Tenis by šla autostráda do zeme, pri Bučine by sa vynorila. Lieskovec by sa napojil estakádou, aby autá nemuseli chodiť cez mesto, ale aby vyšli z Lieskovca rovno na rýchlostnú cestu,“ zhrnul primátor Zvolena Vladimír Maňka.

„To neznamená, že by sa tam budoval tunel, podľa odborníkov stačí pomocou pilotov vytvoriť zvislé steny, nad nimi urobiť železobetónový strop. Zeminu by vyvážali spod stropu po jeho vytvorení. Celá realizácia by tak mohla postupovať rýchlym tempom a bez toho, aby sa tam, ľudovo povedané, prášilo,“ priblížil.

„Nad rýchlostnou komunikáciou bude cesta, ktorú budú využívať predovšetkým domáci motoristi. Aj počas výstavby by bola v prevádzke súčasná komunikácia,“ vysvetlil.

Podobné elegantné riešenie už podľa primátora existuje v Českej republike, ale aj priamo vo Viedni. Na rozdiel od pôvodného variantu, ktorý vedie cez Môťovú, by sa nemusel búrať žiadny dom.

„Potrebujeme navrhovaný úsek ešte detailne preskúmať, doslova meter po metri, aby sme s istotou mohli povedať, že trasa obyvateľov Môťovej ani celého sídliska Sekier negatívne nezasiahne. S istotou môžeme povedať, že tento variant dopravne Zvolen nerozdelí, ale naopak, sídlisko Sekier s mestom spojí a dopravná situácia prestane stresovať obyvateľov tohto 11-tisícového sídliska. Teraz budeme čakať na výsledky posúdenia vplyvov na životné prostredie, ktoré by mali byť v tomto roku,“ dodal Maňka.

Potom plánujú variantnú trasu predstaviť na stretnutí s obyvateľmi Môťovej a Sekiera a po nadchádzajúcich parlamentných voľbách ju prekonzultovať s ministrom dopravy.

Vnútorný obchvat poza zámok
Vyvolanou investíciou obchvatu mesta by bola podľa primátora nová trasa poza Zvolenský zámok a pancierový vlak, jeho výstavba by tak bola hradená zo štátneho rozpočtu.

„Neresnická cesta v smere od Krupiny by pokračovala ponad železnicu poza zámok a napojila by sa na kruhový objazd, s ktorým počítame na križovatke Jesenského a Jiskrovej ulice,“ vysvetlil Maňka.

Súčasnú cestu popod zámok by nahradilo podzemné parkovisko. Zámok by sa tak mohol prepojiť s námestím zelenou zónou.

„Ak by vyšiel tento variant obchvatu Zvolena, pomohol by nám vyriešiť aj dopravné problémy v meste, križovatky by neboli také zaťažené,“ naznačil zvolenský primátor výhody variantnej trasy R2 s tým, že jej výstavba by bola rýchlejšia ako v prípade tunela a nebola by ani taká drahá.

Fakty
Dopravoprojekt nakreslil štyri varianty obchvatu, do úvahy pripadajú dva.

Na jednotlivé štyri varianty obchvatu Zvolena odhadovala NDS investície vo výške 280 až 554 miliónov eur.

Dva varianty vedú tunelmi južne od mesta, jeden prechádza mestom a čiastočne využíva existujúcu tranzitnú (Lučeneckú) cestu.

Na štvrtý variant, ktorý vedie na sever od mesta, počítala NDS v roku 2019 s investíciou 343 miliónov eur. Suma nezohľadňovala posun križovatky ku Kováčovej a nezohľadňuje ani aktuálny nárast cien stavebných materiálov.

Posudzovaním vplyvov na životné prostredie prechádzajú možnosti:

Nulový variant; stav, ktorý by nastal, ak by sa obchvat Zvolena nateraz nezrealizoval
Variant č. 1 – severný
Variant č. 2 - južný, ktorý je vedený ako prieťah mestom Zvolen s čiastočným využitím jestvujúcej cesty I/16 (bledomodrý variant štúdie realizovateľnosti a dva jeho subvarianty)
Zdroj: NDS

Čítajte viac: https://myzvolen.sme.sk/c/23122343/pato ... l?ref=njct
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.