Ráž chce urýchliť Višňové, ale v tuneli vidí tektonický zlom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Ráž chce urýchliť Višňové, ale v tuneli vidí tektonický zlom

Odoslaťod aquila » 19. Apr 2024 17:06

19. apríla 2024 18:01
Diaľnice a cesty
Doprava
Jozef Ráž
Ráž chce urýchliť Višňové, ale v tuneli vidí tektonický zlom
Daniela KrajanováDANIELA KRAJANOVÁ




15

15
00:00
05:19
1.00 ×
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Pod Strečnom je stále mimoriadna situácia.
Ráž chce urýchliť stavbu Višňového, župa sa však obáva, že sa nestihne ani termín dokončenia v roku 2025.
V tuneli musia vyriešiť prasklinu. Podľa ministra ide o tektonický zlom.
Šoféri by sa mali previezť tunelom Višňové pri Žiline najneskôr na konci roka 2025, ale minister dopravy Jozef Ráž chce dosiahnuť, aby to bolo skôr. Argumentuje mimoriadnym stavom v úseku pod Strečnom.

Začiatkom februára popadali na cestu skaly. Zosuv poškodil vozovku a potrhal krajnicu. Krízový štáb tento piatok rozhodol, že tu majú čo najrýchlejšie pribudnúť oceľové záchytné siete.

„Dnes tam máme 200 metrov, ale bude ich tam rádovo násobne viac,“ hovoril Ráž po zasadnutí krízového štábu.



Reálne región odbremení až hotový úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala so spomínaným tunelom Višňové. Ten má byť podľa aktuálnych termínov hotový koncom roka 2025. Ráž tvrdí, že to chce urýchliť, v Rádiu Express spomínal aj variant, že by sa skôr dokončila iba jedna rúra.

Nešlo by o obojsmernú premávku v jednej rúre, aká je napríklad v tuneloch Branisko alebo Horelica. To by neumožnila technológia odvetrávania.

Doprava by fungovala iba v jednom smere – z východu na západ a autá by mali k dispozícii oba jazdné pruhy.

Na druhej rúre budú zrejme práce náročnejšie, keďže je v nej prasklina. Podľa Ráža ide o tektonický zlom, čo by podľa definície malo byť narušenie hornín v okolí tunela. „Treba to opraviť,“ povedal Ráž v utorok v Rádiu Express, keď sa čakalo na výsledky geologických posudkov.

reklama

Kým Ráž hovorí o zrýchlení, podľa Hospodárskych novín hrozí presný opak – že sa diaľnica neotvorí ani v roku 2025. Denník sa odvoláva na žilinskú županku Eriku Jurinovú, ktorá vidí rok 2025 ako nereálny.

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček v piatok povedal, že debaty o zrýchlení už prebiehajú, no neznamená to iba to, že by na stavbe pribudli pracovníci.

„Mobilizovanie zhotoviteľa závisí aj od zmeny technických riešení, je za tým je kopa zložitých procesov, rokovaní, zmena harmonogramu, možno zmena nejakého technického riešenia,“ vymenúval Macháček.

Dohoda zatiaľ na stole nie je, preto je podľa ministra predčasné hovoriť o cene. Dobrá správa je, že nikto nepovedal, že by to nebolo možné, a minister naznačil, že v hre nie sú žiadne dramatické čísla.

Neznamená to však ani to, že sa na zrýchlení naozaj dohodnú.

Hlavným staviteľom je v tomto prípade Skanska, ktorá získala kontrakt pred tromi rokmi. V tom čase zvíťazila v súťaži s cenou 255 miliónov eur bez DPH. Aktuálne je po rôznych dodatkoch hodnota kontraktu približne 285 miliónov. Počas stavby totiž Skanska musela robiť rozsiahle opravy po predchádzajúcich staviteľoch úseku.

Jej manažéri štátu naúčtovali napríklad to, že na dokončenie klenieb tunela museli minúť viac betónu, než sa čakalo, alebo že museli opravovať drenážny systém. Aj tieto zmeny prispeli k posunu termínov.

Tunel Višňové plánovali diaľničiari po podpise kontraktu so Skanskou odovzdávať do konca roka 2023. Neskôr sa spomínal september 2024 a najnovšie je to rok 2025.

Pripomeňme, že po dohode so štátom odišlo zo stavby taliansko-slovenské konzorcium Salini – Dúha. To získalo kontrakt za viac než 400 miliónov eur, odišlo po zhruba troch rokoch. Doteraz nie je jasné, ako sa nakoniec vyrovná so štátom, keďže sa ešte vedú spory.

K cene za tunel Višňové bude treba prirátať aj kontrakt za dodanie a osadenie tunelových technológií, ako je osvetlenie. Tento kontrakt získala firma PPA Controll za 65 miliónov eur.

V roku 2025 plánuje minister Ráž odovzdať šoférom aj obchvat Ružomberka, teda úsek Hubová – Ivachnová. Ani tu ešte nie je jasná finálna cena.

Takmer 15-kilometrovú diaľnicu pri Ružomberku pritom diaľničiari objednali ešte v novembri 2013 za 227 miliónov eur. Diaľničný harmonogram z roku 2023 odhadol celkové náklady na obchvat až na 633 miliónov eur. V tom by už mali byť zahrnuté všetky náklady, teda nielen samotná stavba, ale aj ostatné pridružené investície napríklad na prípravu.

V prípade obchvatu Ružomberka sa musela meniť trasa pre zosuvy. Pôvodne mal byť hotový v roku 2017.

Aj keď budú obe stavby hotové, stále bude na D1 medzi Bratislavou a Košicami chýbať úsek Turany – Hubová. Odhady jeho ceny sa začínajú pri 1,2 miliardy eur.

https://e.dennikn.sk/3950845/raz-chce-u ... /?ref=mwat
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.