Východ má dostať nové obchvaty aj diaľnicu. FOTO: HN/Vladimír Filipko
Východ má dostať nové obchvaty aj diaľnicu. FOTO: HN/Vladimír Filipko
Minister Ráž chystá ďalší obchvat. Desaťtisícové mesto má dostať strategický štatút
21.11.2024, 00:00
Tomáš Garai
Tomáš Garai
Na východe sa má výstavba diaľnic a ciest v ďalších rokoch pohnúť vpred.
Svoj obchvat by malo dostať aj okresné mesto neďaleko nádrže Veľká Domaša.
Cestári by chceli, aby sa projekt zaradil medzi strategické investície. Čakajú na vyjadrenie rezortu Jozefa Ráža.
Okrem toho hrá región aj o diaľnicu. Podľa ekonómov je však riešenie, ktoré tu štát ponúka, neprimerané.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Keď sa v roku 2010 otváral obchvat Svidníka, bola to prakticky prvá diaľničná stavba na severovýchode krajiny, ktorá predbehla dokonca aj obchvat Prešova. Za urgovaním vtedy stála s veľkou pravdepodobnosťou aj politika, keďže ju poslal do výstavby minister dopravy a rodák z regiónu Pavol Prokopovič.
Neskôr sa to s realizáciou ďalších častí R4, no už v okolí krajského mesta, rozbehlo a dnes tu má štát v pláne postaviť okrem rýchlostnej cesty smerom na Poľsko aj menšie obchvaty. Napríklad obchádzku Sabinova, ktorú začali stavať začiatkom roka. Stavenisko by však malo vzniknúť už v budúcom roku aj pri Stropkove, v ktorom žije približne 10-tisíc ľudí.
Cestári sa chystajú na vyhlásenie súťaže, predtým však chcú zaradiť stavbu medzi strategické investície. Cesta s dĺžkou 5,3 kilometra by mala po optimalizácii a zladení s aktuálnou infláciou stáť vrátane DPH 57,6 milióna eur.
image
Ráž chce, aby boli diaľnice na východe strategické investície. Vláde navrhne štvorpruh do Poľska aj na Ukrajinu
Čakajú na ministerstvo
Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest Jany Lukáčovej rezort dopravy už požiadali o zaradenie projektu medzi strategické investície.
„Po vyjadrení ministerstva k žiadosti do troch mesiacov pristúpime k vyhláseniu verejného obstarávania,“ povedala. Znamená to, že súťažiť by sa mohlo začať niekedy začiatkom budúceho roka, čo je mierny sklz oproti tomu, čo cestári komunikovali ešte v lete.
Vtedy bolo v hre, že sa výstavba začne už v prvom kvartáli 2025. Súťaže v réžii Slovenskej správy ciest taktiež nedopadnú vždy najlepšie. Obchvat Šale sa tendroval na dvakrát a trvalo to päť rokov. Na druhýkrát sa súťaží aj Prievidza.
Teraz však späť na východ. Mesto severne od vodnej nádrže Veľká Domaša bojuje s náporom zhruba 10-tisíc áut denne. Medzi obcami Slovenská Kajňa a Turany nad Ondavou viedla cesta pôvodne údolím, ktoré bolo neskôr zatopené vodami Domaše. Súčasná trasa bola v 60. rokoch postavená ako vyvolaná investícia výstavby vodnej nádrže.
Problémy tu robia aj pravidelné zosuvy. Obchvat mal byť podľa pôvodných plánov už vo výstavbe. Cestári ešte vo februári ohlásili, že už majú spracované súťažné podklady. Cesta by mala byť financovaná z balíčka nových eurofondov – Program Slovensko. Doteraz sa na výkupy pozemkov minulo zhruba 3,5 milióna eur.
image
Štát podpísal zmluvu s Nemcami. Obchvat na západe sa po rekordne dlhom tendrovaní môže stavať
Ministerstvo financií, ktoré náklady tiež skontrolovalo, odporúča pred vyhlásením súťaže predpokladanú hodnotu znížiť o päť miliónov eur, čo je zhruba o deväť percent menej. Dôvodom je porovnanie cien s inými stavbami, na ktorých vyšli jednotkové ceny lacnejšie.
Sabinov je už vo výstavbe
Práce na obchvate Sabinova idú podľa cestárov v súlade s harmonogramom a v roku 2024 by mali byť splnené všetky míľniky. Dnes tu bežia práce na siedmich mostných objektoch, robia sa násypy, preložky vodovodu, plynovodu a elektrického vedenia.
Mesto pretláča obchvat od roku 2015. Vedúci odboru regionálneho rozvoja v Stropkove Peter Novák víta, že stavba ide do ďalšej fázy ako strategická investícia. „Vďaka preložke cesty z centra mesta na pravý breh Ondavy sa výrazne zvýši bezpečnosť dopravy v Stropkove a výrazne odľahčený bude nielen hlavný severojužný ťah, ale aj priľahlé ulice,“ povedal.
Vzhľadom na to, že technické riešenie predpokladá budúce napojenie priamo na priemyselnú zónu mesta, Novák očakáva, že na atraktivite naberie aj ich hnedý priemyselný park.
Výhrady k R4
Dokončenie R4 ako strategickej investície schválila vláda ešte minulú stredu. Ministerstvo ju dlhšie komunikuje ako svoju prioritu a práve ona by mala v regióne poňať veľkú časť dopravy smerujúcej zo severu na juh a naopak. Stane sa súčasťou medzinárodného koridora Via Carpatia medzi pobaltskými štátmi a Balkánom. Rážov rezort nedávno zverejnil štúdiu aj k tejto stavbe.
Zaoberá sa dvoma alternatívami. Prvý sa prakticky zhoduje s projektmi, ktoré boli vypracované doteraz. V takomto vyhotovení by štvorpruh až po hranice stál takmer dve miliardy eur. Druhá alternatíva počíta s optimalizáciou projektov, čo by k príprave pridalo ďalšie dva roky. Aj táto alternatíva však ráta so štyrmi pruhmi v celej dĺžke.
K tomuto projektu sa tiež vyjadrili ekonómovia z ministerstva financií, no už s väčšími výhradami. Rážova štúdia totiž počíta s diaľnicou v celej dĺžke ako štvorpruh a na 40 percentách trasy sa kvôli stúpaniu rozširuje diaľnica až na päťpruh. Inde sa pritom podobná, ba aj menšia intenzita rieši obyčajnými cestami so šírkou 9,5 metra.
image
Nula kilometrov. Toľko nových diaľnic pribudne tento rok, zlepšenie príde až neskôr
Analytici poukazujú na to že by sa ďalším škrtaním v projektoch mohla dosiahnuť úspora až do výšky 900 miliónov eur, čo nie je zanedbateľná suma. Je to takmer polovica celkového rozpočtu. Argumentujú tým, že tu škrtali aj Poliaci, keď robili svoju časť Via Carpatia – diaľnicu S19. Intenzita dopravy je tu pritom o 40 až 100 percent vyššia než na slovenskej strane.
Poliaci znížili rýchlosť na 100 až 110 kilometrov za hodinu a vypustili odstavný pás. Výsledkom sú o 30 až 50 percent nižšie náklady na kilometer ako na R4. Alternatívou môže byť kapacitne adekvátna dvoj- až trojpruhová rýchlostná cesta alebo nová cesta prvej triedy s obchvatmi obcí na menej vyťaženom úseku od štátnej hranice po Lipníky.
V roku 2050 predpokladá štúdia na úseku Lipníky – Kapušany 25-tisíc áut denne a na zvyšných úsekoch osem- až 13-tisíc, čo je priemerne o polovicu viac ako dnes..
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... cky-statut