V Prahe vlakom o 5 min rýchlejšie, za Devínskou ma byt 200ka

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

V Prahe vlakom o 5 min rýchlejšie, za Devínskou ma byt 200ka

Odoslaťod mireceq » 11. Jan 2018 14:46

V Prahe budete vlakom o 5 minút rýchlejšie, za Devínskou majú vlaky jazdiť 200-kou
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, STREDA 10. JANUÁRA 2018 10:31

Keď vyráža EC-čko z Bratislavy do Prahy, ide najprv 120-kou, potom 140-kou, v Česku zrýchli na 160 a v Nemecku na 200-ku. Ak sa už nič nepokazí, mohli by u nás vlaky prvýkrát zrýchliť na 200 najskôr o tri roky.

Slovenskí železničiari pripravujú historicky prvú trať, po ktorej budú môcť u nás vlaky premávať 200-kilometrovou rýchlosťou (tradičná je 120 km/h).

Pre veľkú prerábku úseku od Devínskej Novej Vsi na české hranice práve hľadajú stavbárov cez tender, plán počíta s dokončením stavby v roku 2020.

Približne 300-miliónová investícia skráti cestu EC z Bratislavy do Prahy o 4,5 minúty. V cene ešte nie sú dôležité práce na úseku medzi Malackami a Kútmi. Tie bude treba doobjednať za ďalších približne 200 miliónov eur. Až neskôr, po roku 2023, sa tak cesta skráti oproti dnešku o 9,5 minúty.

Zmiznú priecestia a otrasy

Dnes trvá cesta z Prahy do Bratislavy takmer 4 hodiny. Pozorný cestujúci si všimne, že z Bratislavy po Devínsku nemôže EC pridať na viac než 120 kilometrov za hodinu. Na úseku od Devínskej dovoľujú koľajnice zrýchliť na 140 kilometrov za hodinu.

V Česku vlaky zrýchľujú najviac na 160 kilometrov za hodinu. Približne polovica trate od hraníc na Prahu je stavaná na 160 kilometrov za hodinu, píše hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský. Na medzinárodnej trase ďalej do Nemecka sa ráta automaticky s 200 km/h.

Oveľa viac než zrýchlenie si po investícii všimnú pasažieri lepší pocit z jazdy. Aspoň tak to predpokladajú v Regiojete, ktorý tiež prevádzkuje vlaky na trase Bratislava – Praha.

„Prínosom bude výrazné zvýšenie bezpečnosti trate a tiež komfortu jazdy vlakov. Trať vyžaduje modernizáciu, pri jazde maximálnou povolenou rýchlosťou sa v mnohých úsekoch prenášajú rôzne nárazy a nerovnosti z koľajníc do interiéru vlaku a bežný cestujúci dokonca ucíti rozdiel v pohodlí jazdy ihneď po prejdení hraníc,“ hovorí zástupca Regiojetu Martin Žarnovický.

Pri modernizácii železničiari odstraňujú z trasy aj križovania s tradičnými cestami. Cesty idú pod alebo nad koľajnice a miznú tak kolízie.

Trasa od Devínskej je súčasťou medzinárodného železničného koridora, ktorý sa u nás začína na hraniciach s Maďarskom, pokračuje cez Nové Zámky a Bratislavu cez Česko ďalej do Nemecka. Keby ŽSR prerobili celú jeho časť na našom území, skrátilo by to cestu o 38 minút.

Čo sa má zrýchliť
- Devínska Nová Ves (mimo) – Malacky
- Kúty (mimo) – štátna hranica
- Má to stáť najviac 305 mil. eur bez DPH.
- Úsek Malacky – Kúty sa bude modernizovať zvlášť, jeho cena sa odhaduje na 245 mil. eur.

Dvestovka v smere od Bratislavy bude však nadlho jediná. Na pokračovanie nie sú štátne peniaze a nečrtajú sa pre ne ani eurofondy.

„V súčasnosti je pre daný úsek spracovaná štúdia realizovateľnosti,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Česi idú tiež zrýchľovať na 200 km/h

Ďalšie zrýchlenie na ceste do Prahy môžu priniesť investície na českej strane.

„Výraznejšie skrátenie jazdného času nastane po modernizácii železničného koridoru Břeclav – Brno, ktoré na území Českej republiky plánuje tamojší správca železničnej infraštruktúry,“ povedal Žarnovický.

Česi investíciu práve posudzujú. V starších zámeroch sa medzi Brnom a Přerovom navrhuje 200 km/h, píše idnes.cz.

Inde než na medzinárodnej linke u nás prerábka na 200 km/h nevychádza efektívne. Napríklad na trase zo Žiliny do Košíc nie je dosť cestujúcich, ktorí by linku využívali. Železničiari rátajú hlavne tých, ktorí by cestovali po celej trase. Pre osobné vlaky či rýchliky sa prerábka koľajníc príliš nevyplatí. Často zastavujú a tak by po rozbehu na vyššiu rýchlosť museli hneď aj brzdiť.

„Medzi Košicami a Žilinou nie je taký silný prúd cestujúcich, ani medzi Žilinou a Bratislavou, aby ste mali 500 ľudí vo vlaku,“ vysvetlil minulý rok šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Ján Farkaš. Na trase do Košíc sa tak podobne ako od Bratislavy do Žiliny ráta so 160 km/h, aj to nie všade. Európskej komisii sa to miestami zdá neefektívne.

Prax ukazuje, že prerábky sa zvyknú skomplikovať mimo plánov ŽSR. Navyše, na vyššie rýchlosti nestačí investovať do koľajníc. Chce to aj moderné vlaky.

Ukazuje to aj čerstvá skúsenosť zo Slovenska: Potom, čo ŽSR po rokoch dokončila prerábku koľajníc na 160 km/h z Bratislavy až po Púchov, ZSSK slávnostne oznámila, že má pre ne rýchliky. Nakoniec štátnej firme rušne aj tak chýbali. Vyššiu rýchlosť tak podľa denníka SME využíva od decembra (nového grafikonu) iba tretina rýchlikov.

Zdroj: https://dennikn.sk/983835/v-prahe-budet ... t/?ref=tit
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 139
Obrázky: 5
Založený: 30. Okt 2012 17:49

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.