Stránka 1 z 1

Mám aj iné ponuky ako od Hlinu

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2018 13:12
od svaco
Mám aj iné ponuky ako od Hlinu

https://www.postoj.sk/29950/mam-aj-ine- ... o-od-hlinu

Keď po voľbách Igor Janckulík vstúpil do vládnej koalície, na bilbordy mu striekali nápis Maďar. Napriek tomu v župných voľbách dostal tretí najvyšší počet hlasov zo všetkých kandidátov na poslancov.

Igor Janckulík sa narodil v roku 1968 v Námestove. Na Orave sa stal známy najmä tým, že v roku 2008 spoluzaložil Oravský záchranný systém, dobrovoľné združenie, ktoré sa zameriava na vyhľadávanie nezvestných osôb. V ostatných voľbách bol zvolený do parlamentu za stranu Sieť.

Po rozpade Siete neodišiel do opozície, ale zostal pôsobiť ako nezávislý poslanec v rámci poslaneckého klubu Mosta. Od roku 2016 je zároveň vládnym splnomocnencom pre rýchlostné cesty a v nedávnych regionálnych voľbách bol zvolený aj za poslanca Žilinskej župy. Je ženatý, má dve deti. Žije v oravskej obci Krušetnica.



Časť Siete odišla po voľbách do opozície, časť sa rozhodla podporiť vládu, medzi nimi aj vy. Máte pocit, že to stálo za to? Že ste vďaka tomu niečo dosiahli?

Dlho som sa vtedy rozhodoval, kam pôjdem. Nakoniec som sa rozhodol, že pôjdem do koalície, pretože vo svojom volebnom programe som mal veci, ktoré som chcel pre región presadiť. Ako opozičný poslanec by som to nedokázal.

Čo také sa vám podarilo?

Po zhruba roku a pol v parlamente som si pripravil odpočet svojej práce, tie najhlavnejšie veci. Mal som na to veľmi pozitívne ohlasy. Ľudia na jednej strane ocenili, koľko sa toho podarilo spraviť, ale aj to, že som považoval za povinnosť zložiť im tento svoj „účet“. Podarili sa veci aj v oblasti ciest, ale aj zdravotníctva, no najmä v riešení bežnejších problémov, ktoré sa však roky neriešili a ľuďom strpčovali život.

Napríklad?

Napríklad dopravná polícia u nás na Orave bola personálne poddimenzovaná, na vydanie evidenčného čísla na auto ste čakali aj viac ako deň, ľudia si kvôli takej banalite museli brať dovolenky. Mne sa podarilo presvedčiť ministra, aby tam dal dvoch ľudí. Rovnako tak pobočka Sociálnej poisťovne v Námestove, najväčšom oravskom okrese, bola oproti ostatným okresom značne personálne poddimenzovaná, čo spôsobovalo problémy nielen klientom, ale aj zamestnancom. Angažoval som sa a stále sa angažujem pri dostavbe námestovskej polikliniky, ktorú sprevádzajú nemalé problémy.

Nie sú to maličkosti?

Niekomu sa to môže zdať ako maličkosti, ale ľuďom to veľmi pomôže. A ak sú to maličkosti, tak sa pýtam, prečo to dlhé roky predtým nešlo napraviť, ak to je taká samozrejmosť? Podobne keď v regióne chýba lekár a ja viem ísť do poisťovne, aby tam dali adekvátny limit. Takých vecí je veľa a reálne zlepšujú život v regióne.

To by ste mohli skúsiť vybaviť aj ako opozičný poslanec.

To ako opozičný poslanec, žiaľ, nevybavíte. Napríklad som riešil jednu zmenu prednosti v jazde, ako poslanec VÚC som to nedokázal, ako vládny poslanec som to mohol zmeniť.

Tak teda ako silný regionálny politik.

Veci sa u nás riadia prevažne z Bratislavy, čo je mnohokrát na škodu. Rozličné okresné úrady i poisťovne nemajú kompetenciu takéto veci meniť.

Ako funguje také vybavovanie? To stačí zavolať ministrovi?

Nie je to také jednoduché, že si zmyslíte a poviete, že tam potrebujete dvoch ľudí, a hneď tam budú. Ale keď mám štatistiku a vyjde mi z nej, že je u nás menej ľudí na úrade ako inde, tak tým môžem argumentovať u ministra či u úradníkov. Ja sa vždy opieram o reálne a opodstatnené argumenty a potreby.

Keď ministerstvo dopravy prebral Most, vznikla medzi starostami a primátormi na severe aj východe Slovenska otázka, či sa aj tam budú stavať cesty. Preto som to potom zobral.
Zdieľať

Ste splnomocnenec pre rýchlostné cesty. Realita je taká, že tie cesty sa nestavajú a vy to z titulu svojej funkcie ani neviete ovplyvniť. Nemáte pocit, že vás trochu dobehli? Že vám len dali trafiku, aby ste boli s nimi?

Splnomocnencom som jeden rok a pár mesiacov, túto funkciu robím bezplatne, takže o nejakej trafike nemôže byť ani reči. Nezakladám si na nejakých funkciách a tituloch. Pôvodne, keď ešte ministerstvo dopravy mala Sieť, tak ma to neťahalo, hoci mi to ponúkali. Ale keď to prebral Most, vznikla medzi starostami a primátormi na severe aj východe Slovenska otázka, či sa aj tam budú stavať cesty. Preto som to potom zobral.

A čo je najväčší úspech?

Ako splnomocnencovi sa mi podarilo, aby sa spustilo verejné obstarávanie na úsek R3 Tvrdošín – Nižná. Bol to najlepšie pripravený úsek rýchlostných ciest, pripravené to bolo už v roku 2010, ďalším krokom bolo len spustenie verejného obstarávania na zhotoviteľa. Nebola však vôľa to spustiť, lebo chýbali finančné zdroje. Ani tentoraz ministerstvo financií zdroje nedalo, ale bude sa to realizovať zo zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti. Takže ja som svoj záväzok splnil a niečo sa posunulo aj mojím prispením. Preto nemám pocit, že je to trafika.

Čo presne ako splnomocnenec robíte?

Nezasahujem do trasovania alebo verejných obstarávaní. Ale som v kontakte s regiónmi, ktorých sa stavba rýchlostných ciest týka. Som spojovníkom medzi regiónmi a ministerstvom a NDS. V každom regióne sme zriadili pracovnú skupinu pre daný úsek tej-ktorej rýchlostnej cesty. Pravidelne sa stretávame s ministerstvom dopravy aj s NDS. Doteraz museli primátori dlho čakať, ak sa chceli s niekým kompetentným stretnúť. Mojou úlohou je to urýchľovať a prispievať k lepšej komunikácii. Mnoho nejasností a problémov sa tak už podarilo doriešiť.

Včera večer mi napríklad volala županka zo Žiliny, že sa potrebuje stretnúť s niekým na ministerstve dopravy kvôli letisku. Včera mi volala, dnes tam už môže ísť. Peniaze, ktoré som mal na seba a na úrad, som z veľkej časti dal na nové inteligentné priechody pre chodcov s LED osvetlením, senzormi na pohyb chodcov, tam, kde bolo treba zvýšiť bezpečnosť. Ideme tiež kúpiť cca päť sčítačov dopravy, aby sme mali nezávislé zistenie, kde je aká intenzita dopravy, pretože tie čísla sa líšia a diskusia často nie je racionálna.

Vráťme sa ale k otázke, prečo sa rýchlostné cesty stavajú tak pomaly.

Tá príprava rýchlostnej cesty alebo diaľnice je dlhodobá, trvá aj viac ako 8 rokov. Chcel by som teda zdôrazniť, že príprava presahuje aj volebné obdobie. Čiže to, že je teraz stavebný útlm, nie je vinou len súčasného vedenia ministerstva alebo NDS. Mnohí súčasní kritici mali tiež funkcie, keď to vedeli ovplyvniť. Ale napríklad, verejné obstarávanie môžete spustiť, až keď máte vyriešené finančné krytie na celú stavbu, ktorá, samozrejme, trvá roky. Eurofondy už v podstate došli, preto sa teraz toľko diskutuje aj o dlhovej brzde. Ja som sa v parlamente ako jediný koaličný poslanec zdržal pri hlasovaní o jej uvoľnení.

Ľudia zo sektora ale hovoria, že peniaze ani nie je na čo veľmi dať, že to, čo dnes nefunguje, je najmä príprava projektov.

Ten proces je zdĺhavý, posudzuje sa to aj z pohľadu životného prostredia a ďalších fáz prípravného procesu.

Chápeme, že potrebujete mať dobré vzťahy s NDS, ale ešte raz sa spýtame priamo. Nie je dnes najväčším problémom výstavby ciest neschopnosť NDS?

Ako hovorím, proces prípravy trvá niekoľko rokov, nevinil by som teda len súčasné vedenie, ako to je v poslednom období prezentované v médiách. Pri mnohých úsekoch sú objektívne problémy. Napríklad pri Sliači, kde sa nevedia dohodnúť primátori na trase obchvatu Zvolena. Na D1 zasa máme zosuvy, pretože sa zle spravili prieskumy pred rokmi. To nie je vina NDS. Ale ak mám odpovedať, čo je najväčší problém, tak sú to peniaze a ľudský faktor. Preto pokiaľ ide o peniaze, tak si napríklad viem predstaviť uvoľnenie dlhovej brzdy, ak to bude zmysluplne navrhnuté.

Ale veď dlhová brzda ešte umožňuje minúť päť až šesť miliárd eur, tam problém nie je.

Bol som na viacerých konferenciách, kde sa rozprávalo o dlhovej brzde, niektorí analytici a experti hovoria, že ju potrebujeme uvoľňovať, iní, že nie. V tomto nie som odborník, toto musia rozhodnúť kompetentní. Ja za to nemôžem, že oni sa na tom nevedia dohodnúť.

Žiaden nevládny analytik nehovorí, že dlhová brzda brzdí diaľnice. Veď to nie je komplikovaná matematika. Máme nejakú úroveň dlhu a máme limit, ktorý podľa dlhovej brzdy nemôžeme prekročiť. Medzi tým je ale dnes ešte priestor zhruba päť až šesť miliárd, vďaka tohtoročnému rastu ekonomiky a aj predpokladom pre budúci rok sa tá rezerva ešte zväčší. Téma dlhovej brzdy sa skôr vyťahuje preto, aby sa zakrylo, že nefunguje projektová príprava.

Viem len to, že peniaze na cesty treba, ja nie som odborník na to, kde ich dnes vziať.

Ale teraz mi vy povedzte, prečo minister Kažimír neuvoľní peniaze na výstavbu ciest.
Zdieľať

No dajú sa vziať len na dlh, buď si ho vezme štát, alebo nejaká firma, ktorej sa to bude splácať. Ale dlhová brzda dnes nebrzdí ani jeden variant.

Opakujem, že ja nie som úplným zástancom uvoľnenia dlhovej brzdy. Ale teraz mi vy povedzte, prečo minister Kažimír neuvoľní peniaze na výstavbu ciest.

Ministri financií sú už takí, že za nimi všetci chodia lobovať o peniaze a oni ich nepustia na niečo, na čo nedostanú politický príkaz od premiéra alebo od vlády. Navyše, nie ste ani z jeho strany.

Chápem ministra financií, ale keď si vláda dala do svojho programového vyhlásenia priority, tak by na ne mala vedieť zabezpečiť finančné krytie.

V programovom vyhlásení je aj to, že sa vláda bude snažiť o kvalitné školstvo a nejako sa k tomu nemá. Asi musíte viac lobovať.

Presne o to sa snažím. Aby sa stavali úseky, ktoré sú v programovom vyhlásení vlády.

Nenarážate trochu aj na to, že Most, ktorý má post ministra dopravy, vníma ako prioritu skôr cesty na juhu Slovenska ako na Orave?

To, že minister z Mosta bude mať záujem skôr o juh Slovenska, považujem za umelú bublinu, ktorá tu vznikla. Aj keby to chcel, tak to nemôže robiť. Nie sú pripravené úseky a programové vyhlásenie vlády považuje za priority rýchlostné cesty R2 (od Zvolena smerom do Košíc), R3 (na Orave), R4 (od Prešova smerom k poľským hraniciam) a R7 ( južný ťah od Bratislavy po Lučenec) či prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom. Keby aj chcel robiť niečo na juhu, napríklad okolo Dunajskej Stredy, tak tam nemá nič pripravené.

Len či to nie je aj marketingový problém pre Most. Že síce oni na juhu nemôžu, a preto by nevyzeralo pred ich voličmi dobre, keby sa stavali úseky na severe, ktoré sú vašou prioritou.

Keby som nebol splnomocnencom, tak by určite nešlo spustiť výstavbu úseku Tvrdošín – Nižná. Bol to výsledok aj môjho tlaku. Ale ten som mohol robiť len preto, lebo tento úsek bol v programovom vyhlásení vlády, a ako som spomínal, mal kompletne ukončenú prípravu, bol skrátka najlepšie pripravený. Podobne sme tlačili aj na R4 okolo Prešova, kde sa teraz spustil tender.

Na rýchlostnej ceste R2 vznikol problém po posudzovaní útvarom Hodnota za peniaze, ktorý inak celkovo považujem za veľmi užitočnú a nápomocnú inštitúciu. Len v tomto prípade jeho analýza nevychádzala zo správnych a aktuálnych údajov. Nakoniec sme si to vydiskutovali a našlo sa riešenie.

Čiže je to tak, že regionálnych lobistov majú viaceré regióny, či už z Kysúc, z Oravy, alebo z východu, a v podstate ide o to, kto bude mať silnejšiu páku na premiéra alebo kľúčových ľudí v Smere. Podľa toho sa potom stavajú jednotlivé úseky.

Všetky úseky, o ktorých sme sa bavili, sú konkrétne napísané v programovom vyhlásení vlády, nemôže tam teda ísť o nejaký lobing.

Keď sa nesplní nejaký bod z programového vyhlásenia vlády, tak nikto nepôjde do väzenia.

Určite. Ja sa však z pozície svojho úradu snažím tlačiť na to, aby sa pohli veci na všetkých plánovaných úsekoch rýchlostných ciest, ktoré sú uvedené v programovom vyhlásení vlády. Mimochodom, môj úrad, to sú traja ľudia. Ja, jeden poradca a jeden asistent.

Nevyužívajú vás vládni politici tak trochu ako alibi? Napríklad, že nespokojným starostom a primátorom povedia, tu máte splnomocnenca, riešte si problémy s ním?

Nie. Ja sám sa snažím čo najviac stretávať so starostami a primátormi a pomôcť im v rámci svojich možností. Po voľbách ma veľa ľudí odsúdilo za to, že som išiel do tejto vládnej koalície. Na bilbordy mi striekali nápis Maďar, pretože mnohí si mysleli, že som aj vstúpil do Mosta, no ja som len v ich poslaneckom klube. Komunikácia v teréne so starostami a primátormi sa mi osvedčila. Našiel som možnosti ako pomôcť a ocenili to aj voliči. V župných voľbách som získal v Žilinskom kraji spomedzi kandidátov na poslancov najviac hlasov a v rámci celého Slovenska som bol tretím najúspešnejším kandidátom.

Keby ste pred tým rokom a pol, keď ste sa stali vládnym splnomocnencom, vedeli to, čo viete dnes, zobrali by ste túto funkciu?

Určite áno. Zoberte si len tie inteligentné priechody pre chodcov, ktoré sa s našou pomocou podarilo vybudovať. Keby sa vďaka nim zachránil len jeden život, tak to malo význam.

Ako sa vy sám vnímate? Ako politik, ktorý rieši celú krajinu, alebo ako poslanec, ktorý dostal mandát najmä od ľudí na Orave a snaží sa riešiť najmä miestne problémy?

Ľudia ma nevolili iba na Orave. Najskôr som dostal ponuku byť splnomocnencom iba pre oravskú rýchlostnú cestu R3, ale chcel som mať v agende rýchlostné cesty na celom Slovensku. Ale je prirodzené, že v regióne, kde vás najviac poznajú, vás ľudia vyhľadávajú aj s menšími problémami.

Čo vás viac baví, riešiť tieto v úvodzovkách maličkosti alebo sedieť v parlamente a robiť veľkú politiku?

V roku 2013 ma zvolili za poslanca Žilinskej župy a dali ma do komisie pre dopravu. Tam som zistil, že ako novozvolený poslanec nemám žiadnu šancu vybaviť povedzme pol milióna eur na opravu nejakej cesty. Načo mám sedieť v parlamente bez toho, aby som mohol pomôcť ľuďom? Vtedy som sa intenzívnejšie začal venovať aj problému zdravotníctva, ktorý je v našom regióne obzvlášť pálčivý. Začal som napríklad intenzívnejšie spolupracovať so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou a snažil som sa dosiahnuť navýšenie limitov pre lekárov v našom regióne. Nízke limity, aj oproti iným krajom, boli jedným z podstatných dôvodov nedostatku lekárov v regióne.

Aj v Národnej rade sa snažím sústrediť na veci, ktoré viem vyriešiť. Aby som bol užitočný. Ako poslanec župy som nedokázal zmeniť nebezpečnú križovatku, ako poslanec a vládny splnomocnenec to už zariadiť viem.

Za momentálnych okolností, keby som mal byť iba opozičný poslanec, tak by som sa asi vzdal mandátu. Nebola by to pre mňa výzva.
Zdieľať

Dokázali by ste vôbec fungovať iba ako opozičný poslanec?

Za momentálnych okolností, keby som mal byť iba opozičný poslanec, tak by som sa asi vzdal mandátu. Nebola by to pre mňa výzva.

Aj opozícia je pre politický život v krajine dôležitá.

Samozrejme, upozorňovať na chyby a prešľapy vlády je dôležité. Ale ja som z regiónu, z ktorého bolo už veľa poslancov, no riešeniu jeho problémov sa venovali minimálne. Do politiky som išiel preto, aby som ľuďom dokázal, že sa to dá zmeniť. Ako opozičný poslanec by som to robiť nevedel. Nie som veľký parlamentný rečník ani legislatívec, pre mňa je dôležitá práca v teréne a konkrétna pomoc ľuďom.

Ak by ste teda po budúcich voľbách skončili v opozícii, tak skončíte v politike?

Tak by som to nepovedal. A napokon, vôbec nie je isté, či budem opäť kandidovať.

To, že veci, ktoré teraz robíte, by ste len ťažko mohli robiť v opozícii, je aj dôvodom, prečo ste zatiaľ nevypočuli ponuku Alojza Hlinu na vstup do KDH?

Bol som oslovený viacerými politickým stranami.

Akými?

To nechcem prezrádzať. Už aj v minulosti som mal ponuky na vstup do politiky. Nie som však na ňu odkázaný. Keď som podnikal, mal som pokojnejší život. Teraz som pod väčším tlakom, keď niekomu pomôžem, niečo vybavím, každý hneď hľadá, čo som za to dostal. Pritom žiaden úplatok som nikdy nezobral a ani nezoberiem.

Hlinova ponuka je pre vás zaujímavá?

Určite sa lepšie pracuje poslancom, ktorí sa môžu oprieť o stranícke zázemie. Ale momentálne je to predčasné riešiť a prioritou je pre mňa pokračovať v poslaneckej práci ako koaličný poslanec.

Definitívne ste však túto ponuku neodmietli.

Nie. Ale v súčasnosti nie je pre mňa prvoradé riešiť svoju ďalšiu politickú budúcnosť. Prikláňam sa však skôr ku konzervatívnejším a kresťanským hodnotám.

K tým sa verbálne hlásia viaceré strany, občas aj Boris Kollár.

To je pravda. Len v prípade niektorých je to iba zásterka.

Čo okrem kresťanského rozmeru musí spĺňať strana, do ktorej by ste vstúpili?

Musia tam byť kvalitní ľudia, ktorým dôverujem.

Vy pôsobíte ako pragmaticky založený človek. Prekážalo by vám, keby tá strana bola viac protestná ako pragmatická?

Mala by to byť pragmatická strana v tom zmysle, že bude nielen rozprávať, ale bude sa snažiť aj veci zmeniť. Sú strany, ktoré len kritizujú, ale keď majú niečo konštruktívne vytvoriť, tak je problém. Nič nie je ľahšie ako kritizovať celý systém odhora až nadol.

https://www.postoj.sk/29950/mam-aj-ine- ... o-od-hlinu