Viktor Stromček môže skončiť na ministerstve dopravy (celý)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Viktor Stromček môže skončiť na ministerstve dopravy (celý)

Odoslaťod rado » 06. Feb 2018 12:08

Štátnym tajomníkom je druhé funkčné obdobie, zastrešoval viaceré dôležité projekty - obchvat Bratislavy, príchod Jaguaru.

5. feb 2018 o 19:53 MARTINA RAÁBOVÁ, LUCIA KRBATOVÁ
ZDROJ: https://ekonomika.sme.sk/c/20753921/vik ... pravy.html

BRATISLAVA. Vplyvný politik Smeru, 42-ročný Viktor Stromček zvažuje, že odíde z ministerstva dopravy a výstavby. Už druhé funkčné obdobie je tam štátnym tajomníkom, teda druhým najvyšším predstaviteľom ministerstva.

Momentálne má pod sebou dôležité sekcie, ktoré riešia veľké železničné a cestné tendre. Stromček podľa informácií SME ešte minulý týždeň oznámil ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd), že chce odísť.

Zatiaľ oficiálne nepožiadal o uvoľnenie z funkcie, čo potvrdilo aj tlačové oddelenie ministerstva.

„Nebudeme odpovedať na hypotetické otázky, ktoré nie sú na programe dňa,“ reagovalo na zvyšné otázky, kto Stromčeka nahradí a prečo vlastne odchádza.

Viktor Stromček
- narodil sa 14. novembra 1975 v Bratislave,
- študoval na Ekonomickej univerzite v Bratislave,
- jeho oficiálne príjmy podľa majetkového priznania sú 23-tisíc eur ročne.


Nie je to prvýkrát

Denník SME sa rozprával s viacerými predstaviteľmi Smeru, ktorí potvrdili, že Stromček zvažuje odchod z ministerstva.

Nie je to však prvýkrát, preto nie je jasné, ako vážne to Stromček myslí teraz.

Prečo Stromček zvažuje odchod, nie je jasné. O budúcnosti vraj teraz rokuje s vrcholovými predstaviteľmi Smeru.

Špekuluje sa, že Stromček je jedným z kandidátov na generálneho manažéra Smeru.

Táto stranícka funkcia bude voľná, pretože terajší generálny manažér Ján Richter sa chce venovať iba riadeniu ministerstva práce.

„Funkcia na takom dôležitom ministerstve si vyžaduje oveľa viac času a potom mi neostáva na politickú funkciu. Najmä nie na dôležitý osobný kontakt s regionálnymi štruktúrami strany,“ vysvetlil Richter v rozhovore pre SME.

Veľké projekty

Stromček podľa informácií SME zvažuje odchod z ministerstva aj preto, že sa mu nečrtá žiadny veľký projekt a tie, ktoré riešil doteraz, dobiehajú.

V minulosti zastrešoval napríklad projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku obchvatu hlavného mesta za 1,9 miliardy eur; zmluva podpísali v máji 2016.

S obchvatom súvisí aj biznis za ďalších 350 miliónov eur – výkup pozemkov pod plánovanými cestami. Národná diaľničná spoločnosť dodnes tají, kto a koľko na týchto obchodoch zarobil. Medzi predávajúcimi, ktorí na výkupe zarobili, boli priekupníci aj prominenti.

Stromček zastrešoval aj príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko, čo je investícia za 1,4 miliardy eur.

Zároveň manažoval výstavbu priemyselného parku v Nitre, kde budú Jaguar a jeho subdodávatelia, na výstavbu parku a okolitej infraštruktúry dáva štát asi pol miliardy eur. Aj na výkupe pozemkov pod Jaguarom zarobili priekupníci, čo už rieši polícia aj súdy.

Ak by Stromček odišiel z ministerstva a nezískal by žiadnu špeciálnu funkciu, vrátil by sa do parlamentu.

V roku 2016 bol totiž zvolený za poslanca Smeru, mandát si neuplatňuje, keďže pôsobí ako štátny tajomník.

Zákazka pre Váhostav

Stromček nepatrí medzi známe tváre Smeru, v strane má povesť schopného manažéra, ktorý dokáže veci riešiť z pozadia, bez väčšej pozornosti verejnosti a médií.

V politike začínal ešte ako člen SDĽ, ktorú neskôr pohltil Smer. V parlamente začínal ešte v roku 2001 ako asistent poslanca za SDĽ Petra Weissa.

V roku 2006 sa stal kancelárom Národnej rady, do funkcie ho nominoval vtedajší predseda parlamentu Pavol Paška (Smer).

S tou érou sa spája aj sporná zákazka na obnovu Bratislavského hradu, ktorú získal Váhostav oligarchu Juraja Širokého.

Opozícia zákazku kritizovala ako predraženú, kritické boli aj posledné mesiace pred odovzdaním Hradu, keď Váhostav staval garáže na vzácnom archeologickom nálezisku.

Od roku 2009 Váhostav zinkasoval za zákazku postupne sto miliónov eur, kontrakt má viacero dodatkov.

V roku 2010 začal Stromček riadiť magistrát hlavného mesta, čo je druhá najvyššia riadiaca pozícia v meste hneď po jeho primátorovi.

„Dohodol som sa so Smerom na finančnej podpore (kampane) a dohodli sme sa, že za to na úrad nastúpi ich nominant, pán Stromček,“ vysvetlil jeho angažmán vtedajší primátor Bratislavy Milan Ftáčnik pre Denník N.

Autom splnil sľub

Na ministerstvo dopravy nastúpil prvýkrát v apríli 2014, vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer) z neho urobil štátneho tajomníka.

Do funkcie Smer dosadil Stromčeka aj po voľbách v roku 2016.

Za ten čas musel vysvetľovať iba to, za akých okolností získal terénne auto Range Rover za asi dvestotisíc eur od automobilky Jaguar Land Rover.

Auto získal krátko po tom, ako v roku 2015 vláda podpísala investičnú zmluvu s Jaguarom.

Stromček vtedy povedal, že auto si kúpil za vlastné a jeho kúpou splnil sľúb manažérovi automobilky:

„Keď sa rokovalo o príchode tejto automobilky na Slovensko, dal Viktor Stromček sľub jednému z predstaviteľov automobilky, že ak sa rozhodnú prísť na Slovensko, kúpi si jedno z ich áut,“ reagovalo vtedy ministerstvo.

Zrušená zastávka

Vlani zas ministerstvo dopravy a výstavby zrušilo stavebné povolenie na výstavbu novej električkovej zastávky na Špitálskej ulici v Bratislave. Rozhodnutie bolo nečakané, projekt prišiel o povolenie už počas výstavby.

Obyvatelia domu sa sťažovali, že zastávka im sťaží prístup autami do domu. Niekoľko bytov v dome vlastní aj Stromček, odmieta, že by mal vplyv na rozhodnutie ministerstva.

Električkovú trať nakoniec sprevádzkovali bez zastávky.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 837
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.