Kto by si už kúpil Škodu Superb za cenu mercedesu? Danko a G

Moderátor: Moderátori

Kto by si už kúpil Škodu Superb za cenu mercedesu? Danko a G

Odoslaťod Vlados » 11. Feb 2018 11:06

Kto by si už kúpil Škodu Superb za cenu mercedesu? Danko a Gajdoš za štátne peniaze asi áno

Ministerstvo obrany skúša prototyp obrneného vozidla, ktoré vraj vyvíja v spolupráci s Fínmi. Problém je v tom, že za cenu mercedesu asi dostaneme Škodu Superb, aj to na podvozku Škody Octavia.

Ficova vláda na návrh ministra obrany Gajdoša vyčlenila na nákup 81 bojových obrnených vozidiel pechoty 8×8 (ďalej budem používať skratku BOV) celkovú sumu 417 miliónov eur. To je približne 4,3 milióna eur na jedno vozidlo bez DPH. Všetky ďalšie sumy budem uvádzať bez DPH. Ešte raz zopakujem, zapamätajte si číslo 4,3 milióna eur na jedno BOV 8×8. Ide o systémovú cenu, teda aj s muníciou, logistickou podporou a infraštruktúrou. Nenechajte sa pomýliť udávanou cenou 4 milióny s DPH, ktorú vláda údajne stanovila ako strop. To je cena bez munície, logistickej podpory a infraštruktúry.

Takže 4,3 milióna eur za jedno BOV 8×8. Je to veľa, alebo málo? Viem, že novinári, kolegovia poslanci, alebo občania Slovenskej republiky si celkom presne nevedia urobiť predstavu, či je cena 4,3 milióna eur za jedno BOV 8×8 v poriadku, alebo nie.

Uvažovanie o primeranosti ceny pri nákupe BOV je veľmi podobné, ako uvažovanie o adekvátnosti ceny pri nákupe auta. Je 100 tisíc eur za jedno auto veľa alebo je to výborná ponuka? Záleží na tom, akú značku, aký model a v akej výbave za to dostaneme. Je 50 tisíc za jedno auto veľa alebo je to fantastická cena? Opäť to závisí od toho, akú značku, aký model a v akej výbave za to dostaneme.

Mercedes, model S, luxusná limizína, za 100 tisíc eur bez DPH, je veľmi dobrá cena. Ale Škoda Superb za 100 tisíc eur je neprijateľná cena, je to nehoráznosť.

Nemecký Boxer

A teraz poďme naspäť k BOV 8×8. Viete čo je takým Mercedesom S medzi BOV? Nemecký Boxer. Prečo? Tradícia, kvalita, precíznosť, spoľahlivosť. Nemecké obrnené divízie boli vždy legendárne. A taký je aj Boxer. Kvalitné pancierovanie, ochrana pred mínami, 530 kW motor. Boxer je navyše variabilný, na tú istú platformu, teda podvozok, karosériu a motor, môžete posadiť rôzne moduly. Zbraňovú vežu, samohybnú húfnicu, alebo veliteľský modul.

A teraz kľúčová otázka: Koľko takýto mercedes medzi obrnenými vozidlami, nemecký Boxer, stojí? 4,3 milióna eur. Teda presne toľko, koľko vláda na nákup BOV 8×8 vyčlenila. Ako to vieme overiť? Litva kúpila pred rokom a pol Boxery s izraelskou zbraňovou vežou Samson, s americkým kanónom Bushmaster II. ráže 30 mm a izraelskými protitankovými riadenými strelami Spike, ktoré vedia zostreľovať aj vrtuľníky, a to všetko za 4,3 milióna eur.

Koľko vyčlenila vláda na nákup BOV 8×8? 4,3 milióna eur. Koľko stojí mercedes medzi BOV Boxer? 4,3 milióna eur. Tak ho berieme. Naši vojaci budú frajeri medzi našimi susedmi Čechmi, Maďarmi aj Poliakmi, budeme mať najlepšie obrnené vozidlá v Strednej Európe! Ale nie. Toto sa niekomu nehodilo.

Tak bolo treba vymyslieť nejaké dôvody, prečo to Boxer byť nemôže. Je to síce Mercedes medzi BOV, ale nemôžeme ho zobrať, lebo nepláva. A my chceme plávajúce BOV, lebo v krajine s veľa riekami je to vraj nevyhnutné.

Mimochodom, presne túto istú zámienku použili Česi pre nákup Pandurov. Pamätáte si na ten škandál? Tým odôvodnili premrštenú cenu, ale keď potom na tie plávajúce Pandury namontovali pancierovanie, zistili, že aj tak neplávajú, lebo sú príliš ťažké.

Ale vráťme sa k nevyhnutnosti plávajúcich BOV v krajine s veľa riekami. Nemecko má Boxery. Tak asi Nemecko nemá rieky? Rýn, Labe, Odra, Mohan… Kde sa to môže rovnať s naším Hronom, Váhom, Hornádom a Topľou!

Boxery majú aj Holanďania. Tí majú rieky a kanále po celej krajine, ale čo sa to môže rovnať s našou Nitrou, Ipľom alebo Torysou? A tá Litva, ktorá práve tie neplávajúce Boxery kúpila? Majú síce o tretinu väčšiu rozlohu ako Slovensko, majú aj more a hustejšiu sieť riek ako my. Takže argument o plávaní akosi celkom neobstojí. Podľa mňa je používaný iba preto, aby boli Boxery vyradené.

Druhým argumentom proti Boxerom bolo, že nechcú podporovať slovenský priemysel. Lenže čuduj sa svete, elektrické zväzky pre Boxery do Nemecka aj do Litvy sa už dnes vyrábajú v Dubnici nad Váhom. Nie je náhodou Dubnica nad Váhom na Slovensku, pán minister Gajdoš? Nemci navyše ponúkli, že moduly na podvozok vrátane zbraňovej veže by sa vyrábali na Slovensku, boli ochotní namontovať na svoj podvozok a modul aj slovenskú vežu Turra, nemali problém ani s tým, že by sa vozidlá kompletovali na Slovensku a tu by sa aj servisovali. Ale toto nám pán minister Gajdoš na výbore pre obranu a bezpečnosť zatajil. Povedal nám doslovne citujem: „Nemci nechceli na Slovensku vyrábať nič, povedali nám berte všetko tak, ako vám to z Nemecka dodáme, alebo neberte.“

Fínska Patria

Keď som sa dozvedel, že ministerstvo v skutočnosti už takmer pred rokom podpísalo zmluvu s fínskou Patriou, povedal som si, že nevadí. Naša armáda nebude mať mercedesy Boxery, ale aj Škoda Superb je dobré a kvalitné auto. Lebo fínske Patrie také sú, spoľahlivé BOV vhej strednej triedy. Bude to stáť iba polovicu oproti Boxerom, a teda zostanú aj peniaze pre výsadkárov a iné zložky armády. A Patrie naozaj Poliaci upravili aj na plávanie, tak teda nech máme fínsko-poľské Patrie.

Poliaci nám ponúkali Patrie so slovenskou zbraňovou vežou Turra v cene približne 2 milióny eur. Polovičná cena oproti Boxerom naozaj nie je zlá. Lenže my ideme kupovať oveľa drahšie ako za 2 milióny eur. Čo teda dostaneme navyše?

Čo dostaneme za plus 2 milióny eur navyše?

Vraj nový podvozok Patria AMV XP. Ten je o pol metra dlhší ako pôvodný. Tak som sa pozrel na prezentáciu prototypu. Lenže prototyp je na starom podvozku, dámy a páni. Keď si dáte do google Patria AMV XP, tak uvidíte, že medzi prednými dvomi a zadnými dvomi kolesami má väčší priestor – to je tých 50 cm navyše. Ale prototyp predstavený pred koncom minulého roka je kratší, môžete si to porovnať na fotkách. Nový podvozok Patria AMV XP má dĺžku 8,4 metra. Ale prototyp má dĺžku iba 8,22 metra a aj tých 30 centimetrov navyše oproti starému podvozku robia iba plaváky pridané dopredu a dozadu!

Nová Patria AMV XP má mať hmotnosť, teda to, čo unesie, do 30 ton. Ale predstavený prototyp má bojovú hmotnosť iba 25 ton, teda iba o 1,5 tona viac ako staré Patrie AMV. Pýtam sa, to nám zvýšenie bojovej hmotnosti o 1,5 tony stojí za 2 milióny eur navyše?

Pancierovanie novej Patrie AMV XP je štandardne STANAG 4 a spredu STANAG 6. Ale prototyp má pancierovanie iba STANAG 3!

Aby som to zhrnul, namiesto Boxerov chceme kúpiť Patrie, ktoré sú síce rovnako drahé, ale za to horšie. Za tieto Patrie nechceme dať 2 milióny eur, ako je reálna cena na starších podvozkoch, ale 4 milióny, lebo sú vraj na nových podvozkoch a s lepším pancierovaním. Ale predstavený prototyp je na starom podvozku a so slabším pancierovaním.

Zbraňová veža

Poďme teraz k zbraňovej veži prototypu. Slovenská veža Turra má na predstavenom prototype 40 ročný sovietsky kanón. To ideme modernizovať naše obrnené vozidlá a dáme tam 40 ročný sovietsky kanón? A nejde mi to, že ten kanón je ruskej výroby. Ide o to, že je zastaraný a navyše nepresne strieľa.

Dámy a páni, ak ministerstvo obrany hovorí, že takúto cestu obstarania zvolilo preto, že ide o vývoj nového vozidla, tak nejde o žiaden vývoj nového vozidla. Jediné, čo sa na tomto prototypu bude vyvíjať, je ten spomínaný 40 ročný sovietsky kanón. Vyvíjať sa bude to, aby ho naši odborníci naučili presnejšie strieľať.

Lenže ak aj naši odborníci naučia ten 40 ročný sovietsky kanón presnejšie strieľať, bude nám to na figu. Lebo munícia do tohto kanóna je tiež absolútne zastaraná. Nedokáže tri zásadné veci:

1. Nie je kompatibilná so spojencami. Všetci naši susedia v Strednej Európe už strieľajú západnou muníciou. Ak nám dôjdu náboje, nikto nám nebude môcť požičať, lebo také zastarané náboje už nemajú.
2. Armády už prechádzajú na kanóny, ktorých ráže sa dajú zväčšovať z 30 mm na 35 alebo 40 mm. Ale s týmto sovietskym kanónom už neurobíme nič.
3. Do tohto 40 ročného sovietskeho kanóna neexistuje programovateľná munícia. Ide o to, že keď máte nepriateľa pred sebou v zákopoch, viete naprogramovať muníciu tak, aby vybuchla nad zákopom. Ale s týmto sovietskym kanónom na našom prototype to neviete urobiť.

Ešte k slovenskej zbraňovej veži Turra. Táto veža má pancierovanie iba STANAG 1. To znamená, že ju rozstrieľa aj kalašnikov s priebojnou muníciou.

Zhrnutie

Nejdeme kúpiť za 4,3 milióna eur za kus mercedesy medzi BOV, teda nemecké Boxery, aj keď na tento nákup máme vyčlenených 4,3 milióna eur za kus. Ideme vraj kúpiť fínske Škody Superb, za tie isté peniaze, ale prototyp je postavený na podvozku Octavie a kľúčovú súčiastku – teda kanón – má zo 40 ročnej sovietskej Lady.

Podpora domáceho priemyslu

Často sa v tejto súvislosti spomína argument, že ideme takýmto spôsobom podporiť domáci priemysel a vytvoríme pracovné miesta pre slovenských občanov.

Najskôr jednu zásadnú pripomienku: Nevadí, že to obrnené vozidlo bude predražená skladačka na starom podvozku so 40 ročným sovietskym kanónom? Hlavne, že na tom zarobia slovenské firmy? Nie štátne, ale súkromné? Podľa mňa to vadí. Ak ideme modernizovať slovenskú armádu, tak naši vojaci majú dostať to najlepšie, čo sa dá za 4,3 milióna eur za jeden kus kúpiť. Čo je to za argument, že to síce bude výrazne horšie, ale slovenské súkromné firmy na tom zarobia? To je rovnaká nehoráznosť, ako keby ministerskí úradníci kúpili Superby za cenu mercedesu, ale zase slovenské súkromné firmy by zarobili na tom, že na podvozok Octavie namontujú niečo, čo sa na Superb podobá.

Ja chcem, aby za 4,3 milióna eur za kus dostali slovenskí vojaci to najlepšie, čo za túto cenu na trhu je! A navyše, aj Boxery by sa za rovnakú cenu kompletovali a servisovali na Slovensku. Len by na tom zarobili asi trochu iné slovenské súkromné firmy.

Ako je to naozaj s tým podielom slovenskej výroby na tomto BOV? Tak si prečítajme materiál, ktorý dal na vládu minister Gajdoš a vláda ho schválila 15. novembra 2017. Uvádza sa tam, že 70 percent výroby bude na Slovensku. A súčasne sa tam píše, že zo 4 miliónov, teda ceny bez munície, logistickej podpory a infraštruktúry, bude na Slovensku vyrobených komponentov za 2,3 milióna eur. Dajte si do kalkulačky 2,3 deleno 4 milióny. Koľko je to percent? 57,5 percenta.

Pán minister, tak ktoré číslo je pravdivé? To, ktoré ste dali do vlády, teda že podiel slovenskej výroby bude 57,5 percenta? Alebo to číslo, ktoré ste nám povedali na výbore pre obranu a bezpečnosť, že podiel slovenskej výroby bude 70 percent? Ja vám poviem, ktoré čislo je pravdivé: ani jedno.

Ako to naozaj je?

Motor: Scania, Švédsko

Podvozok: Fíni a švédi

Protitankové riadené strely: Izraelci, Francúzi alebo Američania

Protimínové sedačky: Česi

Optika: Taliani

Kanón a veža: Slováci

Akých 80 percent slovenskej výroby? Možno tak 20 percent.

Práca pre našich ľudí

Len pripomínam, že aj Boxer prináša prácu Slovákom, už dnes sa v Dubnici vyrábajú komponenty pre dodávky Boxerov do Litvy a Nemecka. Ale poďme k nášmu prototypu. Podľa vyjadrení pána ministra vytvorí tento projekt na Slovensku 50 nových pracovných miest.

Keď som to prvýkrát počul, neveril som, že takýto argument naozaj pán minister použil. Dáme 400 miliónov investíciu a vytvoríme 50 nových pracovných miest? To je 8 miliónov eur na jedno nové vytvorené pracovné miesto! To sme tu ešte nemali.

Aby ste si vedeli predstaviť, aké je to absurdné, tak si to porovnajme s Jaguárom. Zainvestujeme 630 miliónov a Jaguár vytvorí 3 tisíc pracovných miest. To je 210 tisíc eur za jedno nové vytvorené pracovné miesto. A ešte je tu rozdiel v tom, že Jaguár tie svoje autá musí predať na trhu sám.

Ale čo sa týka BOV, tak dáme 8 miliónov eur na jedno nové pracovné miesto a ešte majú tí, ktorí tieto miesta vytvoria, na desať rokov zabezpečený odbyt výroby. To je neuveriteľné! 8 miliónov eur na jedno nové pracovné miesto?

Rekapitulácia na záver:

Ideme dať 4,3 milióna eur za jedno BOV 8×8. V poriadku. Za to môžeme mať mercedes S medzi BOV, teda nemecký Boxer. Ale nie, mercedes my pre našich vojakov nechceme.

Ideme brať Škodu Superb z Fínska, ale za tú istú cenu, ako stojí mercedes.

Ale aj ten Superb z Fínska sme postavili na podvozku z Octavie, za tú istú cenu ako ten mercedes – Boxer.

A ešte aj do tej Octavie, čo sa tvári ako Superb, sme dali súčiastky z ruskej Lady, to je ten 40 ročný sovietsky kanón, ktorý nevie presne strieľať.

Ale zase zarobia na tom slovenské súkromné firmy, vyberať ich bude SNS a vláda sa tým ešte aj chváli?

Vytvoríme pri tom 50 nových pracovných miest, náklady na jedno nové pracovné miesto sú teda 8 miliónov eur!

Pán minister Gajdoš, pán predseda Danko,

to radšej kúpte tie Patrie od Poliakov za 2 milióny eur tak ako ich majú, bez tzv. vývoja, ušetríme polovicu peňazí, teda 200 miliónov eur. Aj tieto Patrie sa môžu vyrábať na Slovensku a navyše za ušetrené peniaze môžeme 10 rokov zamestnávať nie 50, ale tisíc ľudí s 1.200 eurovými platmi, nebudú musieť robiť nič a aj tak sa nám to vyplatí.

Slovenská republika má byť suverénny a samostatný štát, ktorý sa nemá spoliehať iba na EÚ, alebo na nejakých spojencov, že nás prídu brániť namiesto nás samých. Ale na to potrebuje naša armáda tie najlepšie a odskúšané zbrane, nie prototypy, na ktorých sa niekto učí robiť obrnené vozidlá.

Milan Krajniak, autor je poslancom NR SR a podpredsedom Sme rodina

...

Ministerstvu obrany nesedí ani matematický prepočet v tejto tabuľke, ktorú dali na vládu. Výrobu na Slovensku uvádzajú v objeme 2,3 milióna eur z celkovej sumy 4 milióny eur. Ale to nie je 70 percent, ako uvádzajú, ale iba 57,5 percenta!

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.


https://dennikn.sk/blog/1024716/kto-by- ... o/?ref=top
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.