Starosta o tuneli Soroška: Začal som byť optimista v roku 20

Moderátor: Moderátori

Starosta o tuneli Soroška: Začal som byť optimista v roku 20

Odoslaťod DrX » 01. Mar 2018 01:41

Starosta o tuneli Soroška: Začal som byť optimista v roku 2012

Sklamala ho chystaná jednorúrová verzia.

1. mar 2018 o 0:00 Peter Podolinský
Slavomír Zubrický.(Zdroj: Peter Podolinský)
Písmo:A-|A+00

ROŽŇAVA. Na stretnutí so zainteresovanými zložkami, kde bola predstavená projektová dokumentácia cesty R2 v úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, bol aj starosta Jablonova nad Turňou Slavomír Zubrický.

Ako vnímate toto stretnutie a predstavenie projektovej dokumentácie k časti cesty R2 medzi Rožňavou a Jablonovom nad Turňou?
Prečítajte si tiež: Nádej na tunel Soroška stále žije

– Stretnutie bolo veľmi užitočné a hodnotím ho pozitívne. Na základe poskytnutých informácií, ktoré odzneli, to naozaj vyzerá tak, že by sa v roku 2019 mohlo s výstavbou tunela Soroška začať. Projektová dokumentácia pre stavebné povolenie je vo fáze tesne pred dokončením, čo znamená, že v marci by mala byť dokončená. To naznačuje, že sa môže začať s ďalšími úkonmi, ktoré priblížia termín začatia realizácie stavby. Stretnutie však malo aj jednu závažnú negatívnu informáciu, ktorá vyplynula z geologického prieskumu, ktorý sa v lokalite realizoval v roku 2017, a to je dosť vysoké riziko potencionálneho ohrozenia vodného zdroja Eveteš zásobujúceho obec Jablonov nad Turňou pitnou vodou. Preto ihneď na rokovaní som podal písomnú pripomienku za obec Jablonov nad Turňou s nasledovným textom, v ktorom sa uvádza, že žiadame zabezpečenie náhradného pitného zdroja pre obec Jablonov nad Turňou ešte pred začatím realizácie stavby tunela pre vysoké potenciálne ohrozenie pitného zdroja Eveteš. Ešte boli z mojej strany podané ďalšie tri pripomienky k prerokovanej stavbe.

Je teda možné, že toľko sľubovaná stavba sa rozbehne. Čo to bude znamenať pre Jablonov nad Turňou, resp. pre celý región?

– Ja som začal byť optimista od roku 2012, keď sa vydalo územného rozhodnutie. Veril som, že cesta od územného rozhodnutia po stavebné povolenia nebude až taká dlhá, ako bola doba, odkedy sa prvýkrát začalo hovoriť o tuneli Soroška, čo bolo v 80. rokoch – do dneška. Začatie stavby bude mať niekoľko dosahov na našu obec, ale tiež na región, s ktorými sa budeme musieť vysporiadať čo najlepšie a vyťažiť z nich čo najviac. V prvom rade to bude vznik nových pracovných miest, čo nesmierne prospeje celému regiónu, zvýši sa dopyt v stavebnom priemysle. Tiež je predpoklad zvýšenia poskytovania služieb ako ubytovanie, stravovanie, doprava, relax a oddych atď... Bude to mať určite pozitívny vplyv na našu obce aj na re-gión. Je však potrebné sa dostatočne pripraviť aj na riziká, ktoré so sebou takáto mega stavba prinesie. Zlá koordinácia stavebných prác – prejazd nákladných motorových vozidiel cez intravilán obce, to môžu byť denne desiatky, možno stovky vozidiel, môže mať veľmi zlý vplyv na obyvateľov obce, nárast vzniku odpadov na území obce, možný vznik čiernych skládok, protispoločenská činnosť, rušenie nočného pokoja, keďže sa pohyb v obci zvýši niekoľkonásobne. To všetko môže mať negatívny vplyv na našu obec a tu žijúcich ľudí. Treba si to uvedomiť, že aj toto sú aspekty, ktoré bude potrebné riešiť. Už aj z uvedených dôvodov sme sa začali dôkladne pripravovať a spravili sme opatrenia. Zrealizovali sme v obci výmenu verejného osvetlenia za LED osvetlenie s oveľa väčšou intenzitou svietenia a dvojnásobnou hustotu osvetľovacích bodov, celkom 172 ks, čo zabezpečí bezpečnosť na komunikáciách, kde sa frekvencia pohybu vozidiel, hlavne nákladných, enormne zvýši. Vybudovali sme zberný dvor s príslušnou technikou, pri takejto stavbe a počte pracovníkov sa zvýši produkcia odpadov, zrealizovali sme kamerový systém v obci, ktorý zabezpečí väčšiu istotu a bezpečnosť a pripravujeme aj ubytovacie kapacity, ktorými však naša príprava nekončí. To sú všetko cielené kroky, ktoré bolo potrebné urobiť vzhľadom na obyvateľov našej obce a aj vzhľadom na to, že sa táto stavba v blízkej budúcnosti začne realizovať.

Upútalo vás niečo na predstavenom projekte viac?

– Upútalo ma stavebno-technické riešenie, ktoré bude mať tunel Soroška. Odvetrávacia šachta, komín, ktorý bude približne v hĺbke 240 metrov a nebude fungovať permanentne, iba v prípade potreby sa uvedie do prevádzky. Tiež ma zaujalo bezpečnostné riešenie, ktoré sa využíva pri stavbách tunelov v zahraničí, a to je bezpečnostný prvok, stabilné hasiace zariadenie, s 200-kubíkovou nádržou vody. Bude to prvý tunel na Slovensku, ktorý bude zabezpečený takýmto bezpečnostným prvkom. U nás sa, bohužiaľ, na bezpečnosť nekladie taký dôraz ako v zahraničí, dôležitejšie sú štúdie „hodnota za peniaze“. Bohužiaľ, musím však povedať, že som ostal sklamaný, keď odznela informácia, že sa bude realizovať len jednorúrový tunel s obojstranným prejazdom, pretože súčasný trend vo svete je taký, že ak sa začne raziť tunel, tak sa automaticky robí dvojrúrový. Jednorúrové tunelové riešenie vo svete nemá obdobu. Je to, bohužiaľ, smutné. Všetky okolnosti, ako je bezpečnosť, finančná náročnosť, hospodárnosť podľa môjho názoru tomuto riešeniu odporujú. Ale je to stále lepšie riešenie, ako sa zamýšľať nad povrchovým variantom a presadzovať možnosť rozširovania jazdných pruhov na horskom priechode Soroške.

Čítajte viac: https://gemer.korzar.sme.sk/c/20768483/ ... -2012.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.