IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to v

Moderátor: Moderátori

IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to v

Odoslaťod DrX » 05. Mar 2018 22:30

IC vlak chce pri ceste do Košíc predbehnúť auto. Nemusí to vždy vyjsť

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko od nedele čiastočne mení cestovný poriadok.

4. mar 2018 o 19:58 Marek Poracký
Písmo:A-|A+1519

BRATISLAVA. Sľub štátnych železníc, že pri ceste z Bratislavy do Košíc auto predbehne vlak, sa nemusí vždy naplniť. Motoristi môžu pri ceste z hlavného mesta do metropoly východu okrem trasy cez Žilinu, kadiaľ jazdia štátne IC vlaky, využiť aj trasu cez Zvolen.

Vďaka tejto trase sa môžu do Košíc dostať rýchlejšie, ako svoju cestu prejde IC vlak. Vyplýva to z analýzy denníka SME prostredníctvom Google Maps.

„Autom sa viete dostať z Bratislavy do Košíc pri optimálnej dopravnej situácii rýchlejšie, ale vieme, že optimálna situácia je na ceste najmä v časoch pred víkendom málokedy,“ povedal Rastislav Cenký z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Železničná spoločnosť Slovensko od nedele mení časy jázd IC vlakov. Od tohto dňa sa na železnici čiastočne mení cestovný poriadok, ktorý železnice spustili začiatkom decembra. V cestovnom poriadku však robí aj ďalšie zmeny.
Najrýchlejšie v histórii

Zmeny v jazde štátnych IC vlakov ZSSK oznámila vo štvrtok. Vtedy sa aj pochválila, že jeden z jej IC vlakov bude na hlavnej železničnej trase jazdiť najrýchlejšie v histórii.

Konkrétne pôjde o vlak, ktorý z Bratislavy do Košíc vyrazí o 15.46. Do metropoly východu by mal doraziť o 20.21. Celých 445 kilometrov by tak mal prejsť za štyri hodiny a 35 minút.
article_photo
(zdroj: SME - MIROSLAV MEZEI)

„Jazda vlakom ZSSK bude momentálne rýchlejšia ako autom. Cesta z hlavného mesta do Košíc osobným autom trvá dnes v ideálnom prípade pri dodržiavaní dopravných predpisov približne štyri hodiny 46 minút,“ povedal hovorca firmy Tomáš Kováč.

Štátna firma mala na mysli severnú trasu, teda jazdu z Bratislavy do Košíc cez Žilinu. Na tejto trase je vlak v porovnaní s autom v niektorých prípadoch výrazne rýchlejší.
Prečítajte si tiež: Vlak InterCity zvládne cestu z Bratislavy do Košíc za 275 minút, bude rýchlejší ako auto

„Je to príjemný marketing. Vnímam pozitívne, že prirovnávame vlak k autu a ukazujeme ho ako prijateľnú alternatívu z hľadiska času. Zároveň vo vlaku viete stráviť čas príjemnejšie ako v aute, viete si oddýchnuť či občerstviť sa,“ hovorí Cenký.

Od Bratislavy po Púchov môže vlak jazdiť 160-kilometrovou rýchlosťou, čo výrazne zrýchľuje cestu. Na porovnanie, auto po Žilinu môže ísť len 130 kilometrov za hodinu. Navhejazdu autom spomaľuje cesta cez Strečno či Prešov, cez ktorý nevedie diaľnica.

Štátna firma však zabudla na južnú trasu, ktorú motoristi takisto môžu využívať.

V takomto prípade cesta autom môže trvať kratšie ako jazda vlakom. Za ideálnych podmienok motorista môže z Bratislavy do Košíc prísť už za štyri hodiny a 32 minút.
Aj ďalšie IC vlaky

V nedeľu časovú dĺžku svojej trasy nezmení len jeden z IC vlakov. Štátna firma zmení časy aj ďalších dvoch IC. Konkrétne ide o vlak, ktorý odchádza z Košíc do Bratislavy o 5.31, a vlak, ktorý odchádza z Bratislavy do Košíc o 17.43.

Jazda oboch vlakov má trvať štyri hodiny a 46 minút. „ZSSK počíta s pravidelným nasadením novododaných vectronov, ktorým chce prispôsobiť aj cestovný poriadok,“ hovorí bývalý riaditeľ podniku z čias Jána Figeľa (KDH) Pavel Kravec.
História IC vlakov

Prvý IC vlak jazdil pod päť hodín už v rokoch 1994/1995, trvalo mu to štyri hodiny a 58 minút;
Išlo o večerný IC Kriváň z Bratislavy do Košíc so šiestimi zastávkami;
O rok neskôr IC trasu prešiel už za 4.53 hodiny;
V rokoch 1997/1998 sa objavil manažérsky IC Dunaj s časom 4.48 hodiny;
Mal iba štyri zastávky a bol zostavený iba z dvoch vozňov 1. triedy a jedného reštauračného vozňa;
4 hodiny a 48 minút dosiahol v cestovnom poriadku 2002/2003 aj IC Kriváň s piatimi zastávkami;
IC vlaky začali jazdiť rýchlosťou 160 km/h až v roku 2010;
Pre výluky na trati boli fakticky pomalšie ako IC vlaky pred 10 či 15 rokmi.

Zdroj: Železničná revue

Firma podľa Kraveca vie pri zostavení cestovného poriadku využiť výhodu nových rušňov od nemeckého výrobcu Siemens.

Tvrdí, že nové rušne dokážu dosiahnuť maximálnu rýchlosť na trati, teda 160 kilometrov za hodinu, na všetkých úsekoch železničnej trate za kratší čas ako staršie rušne, ktoré ZSSK využíva.

Prvé tri vectrony začali po železniciach na Slovensku jazdiť v decembri. Ďalšie štyri by mali pribudnúť v nasledujúcich týždňoch. ZSSK ich celkovo objednala desať. Prenajala si ich na desať rokov, zaplatí za ne takmer 60 miliónov eur.

Zrejme však pomohlo aj to, že aktuálne sa na trase medzi Bratislavou a Žilinou modernizuje len jeden úsek - Púchov - Považská Teplá.

„Ešte vlani stavbári pracovali na troch úsekoch, dva z nich boli ukončené. Konečne sa začala významnejšie prejavovať modernizácia trate Bratislava - Žilina na skracovaní jazdy vlakov,“ doplnila Desana Mertinková z odborného časopisu Železničná revue.

Časy zvyšných štátnych IC vlakov by sa meniť nemali. ZSSK sľubuje, že trať medzi Bratislavou a Košicami prejdú za štyri hodiny a 54 minút.
Ďalšie zmeny v cestovnom poriadku

Od nedele sa nemenia len jazdy štátnych IC vlakov. ZSSK zavádza napríklad aj nový rýchly vlak medzi Košicami a Prešovom. Bude mať len jednu zastávku v Kysaku a jeho jazda by mala trvať 28 minút.

Celkovo pôjde o deväť nových regionálnych expresov. V smere do Prešova bude k dispozícii viac ako 1300 sedadiel a v smere do Košíc až viac ako 1600 sedadiel.

Týmto krokom dostanú konkurenciu nielen autobusy, ale aj autá. Medzi Košicami a Prešovom je diaľnica, vďaka ktorej autá či autobusy vedia prejsť trasu rýchlejšie.

„Podľa Google Maps by ste sa síce mali pri ideálnej premávke dostať z Košíc do Prešova za 26 minút, v skutočnosti je však Prešov druhým krajským mestom, kde sa najviac tvoria zápchy a ľudia sa teda zbytočne zdržiavajú v kolónach,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlibocký.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20772288/ic- ... vyjst.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron