Hlavné mesto na koľajach sa odkladá

Moderátor: Moderátori

Hlavné mesto na koľajach sa odkladá

Odoslaťod doktorandfei » 16. Mar 2018 09:31

Hlavné mesto na koľajach sa odkladá

Magistrát chce využiť desiatky kilometrov železničných tratí. Odborník upozorňuje, že verejnej doprave chýba koncepčnosť.

Každodenný boj s kolónami. Obyvatelia blízkych miest a odľahlých mestských častí Bratislavy strávia denne cestovaním do centra mesta aj viac ako hodinu. Zápchy sa ráno a podvečer tvoria na takmer všetkých kľúčových ťahoch, mostoch aj obchvate.

Kľúčové Trnavské mýto
Dopravné riešenie Bratislavy je vo vlakoch. Zhodujú sa na tom primátor mesta Ivo Nesrovnal a bratislavský župan Juraj Droba. „Bratislava má na svojom území viac ako 80 kilometrov nevyužitých železničných tratí, preto vedenie mesta tlačí aj na vládu a príslušné štátne inštitúcie kvôli posilneniu a rozvoju koľajovej dopravy v Bratislave. Jedným z riešení je aj posilnenie regionálnych vlakov, oprava hlavnej železničnej stanice či podpora projektu Železničný uzol Bratislava,“ povedala pre HN hovorkyňa magistrátu Zuzana Onufer.

Spomínaným železničným uzlom sa má stať stanica Filiálka na Trnavskom mýte. „O budúcnosti zastávky Filiálka rozhodne zmluva na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti na uzol Bratislava, ktorá navrhne komplexné riešenie železničnej infraštruktúry,“ skonštatovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková. ŽSR vybrali v roku 2015 verejným obstarávaním akciovkou Reming Consult, aby spomínanú štúdiu vypracovala. Okrem Filiálky sa v nej počíta aj s obnovením či rekonštrukciou ďalších 12 zastávok – napríklad v Lamači, Rajke, Rusovciach, vo Vajnoroch či na predmestí. Výsledný projekt mala spoločnosť predložiť už 1. februára 2018. „Proces spracovania štúdie sa časovo natiahol. Dôvodom sú náročné prerokúvania s dotknutými inštitúciami a zvyšovaním nárokov na objektívnosť vstupov a rozsahu alternatív riešenia,“ priznáva riaditeľ spoločnosti Slavomír Podmanický.
Ani obnova stanice na Trnavskom mýte však podľa experta na dopravu nemusí pre mesto stačiť. „Celá Bratislava je jeden veľký komplikovaný úsek. Problémy treba riešiť koncepčne a spoluprácou všetkých zúčastnených – dopravcov, magistrátu aj kraja,“ vyhlásil Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Chýba skutočná integrácia
„Ľudí treba motivovať, aby vymieňali autá za autobusy. V súčasnosti však nie je integrovaná doprava v Bratislave funkčná,“ tvrdí Matej. „V civilizovanom svete je normou, že diaľkové, prímestské a mestské spoje na seba nadväzujú. Časovo aj priestorovo,“ vysvetlil analytik s tým, že je nemysliteľné, aby na rovnakých zastávkach stáli prímestské linky aj MHD. „Spoje z okolitých miest by mali končiť na periférii, kde by cestujúci prestupovali do spojov mestskej dopravy.“
Meškanie MHD a nekonečné kolóny poznajú najmä Vrakunčania. Tí sa pred dvomi rokmi pokúšali situáciu riešiť budovaním samostatného pruhu výlučne pre autobusy a trolejbusy. Celistvú cestu sa doteraz vybudovať nepodarilo. Matej upozorňuje, že takéto riešenie nie je uplatniteľné pre celé mesto, pretože Bratislava na vybudovanie autobusových pruhov nemá predispozície. „Môže to fungovať napríklad v Barcelone, kde už sú takmer všetky cesty štvorprúdové,“ zhodnotil.
Zlepšenie dopravnej situácie pre Vrakuňu teraz sľubuje RegioJet. K prvému aprílu totiž vstupuje do systému integrovanej dopravy. „Jazdná doba nášho vlaku z Vrakune na hlavnú stanicu je až o viac ako polovicu kratšia než trolejbusu. V rannej špičke tak môžu cestujúci ušetriť 15 až 30 minút,“ tvrdí šéf spoločnosti Radim Jančura.
Nové pruhy ani vlaková doprava nie je riešením napríklad pre problematický Prístavný most. „Práve preto treba integrovať hromadnú dopravu a prestať s budovaním verejných parkovísk, ktoré posilňujú individuálnu automobilovú dopravu,“ nazdáva sa Matej.

Zdroj: https://slovensko.hnonline.sk/1711949-hlavne-mesto-na-kolajach-sa-odklada
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.