Rekonštrukcia železnice medzi Púchovom a Považskou Bystricou napreduje. Jeden tunel aj estakádu nad priehradou chcú dokončiť na jeseň budúceho roka. Pri druhom tuneli narazili na technické problémy.
POV. BYSTRICA/NIMNICA. Rekonštrukcia železnice medzi Púchovom a Považskou Bystricou je najnáročnejšou stavbou v novodobej histórii železníc po roku 1989. Trať sa za Púchovom dostáva medzi hradbu kopcov. Prekonať musí aj vodnú plochu širokú takmer kilometer. Stavbári na tuneli Diel pri Nimnici a estakáde cez priehradu pokračujú bez väčších problémov. Horšia situácia nastala pri výstavbe tunela Milochov. Je dlhší ako Diel.
Tri etapy
Razenie v oboch tuneloch prebieha novou rakúskou tunelovacou metódou. Razí sa a stabilizuje postupne v troch etapách. Najprv sa vytvorí výrub, voľná plocha v hornej časti tunela a až neskôr sa odstráni a stabilizuje spodná časť až ku dnu budúcej tunelovej diery. Potom sa spevňuje samotné dno.
„Prvá etapa je takzvané razenie kaloty, hornej časti, ktoré sa momentálne robí približne už v polovičke úseku tunela. Druhá etapa je razenie stupňa, čo je stredná časť, ktoré je hotové asi do dĺžky 250 metrov a asi dvesto metrov od ústia tunela sa už uzatvorilo dno, teda spodná časť,“ hovorí bližšie o prácach v tuneli stavbyvedúci Ladislav Kačmár.
Razenie a stabilizovanie
Razenie prebieha buď mechanickým otváraním, alebo vrtno-trhacími prácami, keď sa robia časované odstrely. Závisí to od druhu horniny, na ktorú stavbári narazia. Na začiatku boli v mäkších horninách, tam postupovali strojmi. Podľa geologických pomerov sa tiež určuje, koľko môžu naraz vyraziť. Steny sa musia hneď aj stabilizovať.
Parametre a dokončenie
Tunel Diel bude mať 1080 metrov, razená časť bude 1051 m. Železničný tunel podobných parametrov robili aj medzi Trenčínom a Novým Mestom nad Váhom. Žiadne neočakávané nálezy či nepríjemnosti ich pri výstavbe tunela Diel zatiaľ neprekvapili. Denne vyrazia približne tri metre. Tunel by mali dokončiť na jeseň budúceho roka.
Dlhší a s väčšími problémami
Dlhší ako Diel bude tunel Milochov. Momentálne sa razí pri západnom portáli, teda pri ceste medzi Horným a Dolným Milochovom. Dĺžka tunela je asi 1900 metrov a stavbári razia asi dva metre denne. „Vyrazili sme asi 72 metrov. Keď sa dostaneme do hĺbky 80 až 90 metrov, práce ukončíme. Potom začneme pracovať na východnom portáli,“ hovorí Vladimír Samek, riaditeľ výstavby železnice medzi Púchovom a Považskou Bystricou. Východný portál tunela sa nachádza pri vstupe do Horného Milochova smerom od mesta.
Pri milochovskom tuneli sa stavbári boria s veľkými technickými problémami pre geologické zloženie kopca. „V súčasnosti to riešime so stavebníkom aj autorským dozorom projektu,“ hovorí Samek s tým, že termín dokončenia teraz nepoznajú.
Most nad priehradou
Najkomplikovanejším objektom celej stavby medzi Púchovom a Považskou Bystricou je most, ktorým bude železnica prekonávať vodnú plochu Nosickej priehrady vo výške asi dvadsať metrov. Spájať bude Nimnicu s Milochovom.
„Most bude dlhý približne 600 metrov. Ide o dvanásťpolový most. Dĺžky jednotlivých polí sa pohybujú okolo 51,5 metra a krajné polia budú mať 37 až 39 metrov,“ hovorí Samek. Niekoľko rozostavaných pilierov mosta je už vidieť nad vodnou hladinou. „V pozadí prebiehajú práce na zakladaní jednotlivých pilierov,“ približuje proces výstavby Samek.
Estakáda bude jedným z najdlhších železničných mostov na Slovensku. „Dala by sa porovnať so Šenkvickou estakádou, tá však neprekonáva vodnú plochu,“ hovorí Samek. Železničná trať bude ďalej po zemi pokračovať v dĺžke asi 600 až 700 metrov a potom vyústi do tunela Milochov.
Náročné zakladanie a tony nánosov
Veľmi náročné bolo zakladanie pilierov estakády cez priehradu. „Mali sme veľké problémy. Zhotoviteľ vykonal pred začiatkom prác dodatočný geologický prieskum v každom mieste, kde mal byť pilier. Zakladanie sme na jeho základe upravili,“ hovorí Samek.
Prietok v priehrade nie je veľmi silný. Odstraňovať museli stavbári aj tony sedimetov z dna priehrady. „Ich hrúbka bola od dvoch až do siedmich metrov,“ hovorí Samek. Výstavba estakády aj napriek problémom pokračuje podľa harmonogramu. Termín ukončenia na jeseň budúceho roka by mali stavbári dodržať.
https://mypovazska.sme.sk/c/20795342/st ... blemy.html