Najväčší tender tretej vlády Smeru pokračuje, železničiari s

Moderátor: Moderátori

Najväčší tender tretej vlády Smeru pokračuje, železničiari s

Odoslaťod mireceq » 17. Apr 2018 14:00

Najväčší tender tretej vlády Smeru pokračuje, železničiari sa pokúšajú druhýkrát vyhodiť firmu z Kazachstanu
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, NEDEĽA 15. APRÍLA 2018 20:52

Rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie nepomohlo, železničiari sa opäť snažia vyhodiť z 300-miliónového tendra lacnejšiu konkurenciu z Kazachstanu.

V kanceláriách štátnych železníc práve manažéri rozhodujú o najväčšej zákazke z čias tretej vlády Smeru. Chcú zmodernizovať trať od Devínskej Novej Vsi smerom na české hranice na 200-kilometrovú rýchlosť za 305 miliónov eur.

To je mimoriadne vysoká suma aj na pomery železničiarov. Väčšiu zákazku robili iba raz, keď pred dvoma rokmi prerábku trate pri Púchove za 365 miliónov eur zverili konzorciu Doprastav a TSS Grade.

Nájsť podobne veľký tender sa dá len s ťažkosťami aj v iných štátnych firmách. Pre ilustráciu: Úsek D1 s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové) vychádza na 400 miliónov eur.

Logicky je prerábka trate pri Devínskej Novej Vsi v centre záujmu stavebných gigantov aj vplyvných lobistov. Ich pozornosť sa posledné týždne sústredila na manažérov ŽSR. Prirodzene ich zaujímalo, ako si železničiari poradia s rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý prekazil pokus železničiarov vyradiť z tendra skúsenú kazašskú firmu Integra Construction.

Argumenty železničiarov o nezaručených skúsenostiach stavbárov z Kazachstanu UVO odmietol ešte koncom minulého roka. Jasne napísal, že referencie sú v poriadku, pretože ich potvrdzujú kazašské železnice. ŽSR prikázal vrátiť konkurenta do tendra a znova vyhodnotiť ich kvalifikáciu.

Železničiari spísali 35 strán výčitiek

„Úrad pochybnosti kontrolovaného (…) nepovažuje za pochybnosti, pre ktoré by kontrolovaný (ŽSR, pozn. red.) nemal akceptovať doklady, ktoré navrhovateľ (Integra Construction) predložil vo svojej ponuke v rámci jednotlivých vysvetlení za účelom preukázania splnenia predmetnej podmienky účasti, ako aj samotné potvrdenie odberateľa predmetnej stavby, ktorý jednoznačne potvrdil vybudovanie subsystému ETCS navrhovateľom,“ píše ÚVO v rozhodnutí.

Úrad dokonca napísal, že vyhodením kazašskej konkurencie „mohlo dôjsť k obmedzeniu hospodárskej súťaže“.

Železničiari si z toho vzali pasáž o tom, že po vrátení firmy do tendra majú opätovne posúdiť, či sa na zákazku kvalifikuje. Výsledok: Spísali 35-stranový dokument, v ktorom žiadajú od Kazachov nové vysvetlenia.

Kritizujú pečiatky aj štátnu minulosť

ŽSR opäť pochybujú o tom, či Integra Construction v Kazachstane budovala aj moderný zabezpečovací systém (takzvaný ETCS). To je taký, ktorý zabezpečuje rovnaké štandardy po celej Európe, či umožňuje rýchlu komunikáciu vlaku s bezpečnostnými prvkami na železnici.

Po novom ŽSR svoje zistenia rozšírili, používajú agresívnejší slovník, spochybňujú pečiatky, referencie aj kompetencie podpísaných vystupovať za hlavného klienta firmy Integra Construction – kazašské štátne železnice. Pre ne zastrešovala Integra Construction ako vedúci konzorcia práce v tendri, ktorý bol ešte väčší než ten slovenský: za 683 miliónov eur.

„Váš odberateľ (kazašské železnice, pozn. red.), ktorý vám potvrdzuje odporúčacie listy, bol v minulosti s vami prepojený v 100 % vlastníckom podiele, nakoľko vlastnil 100 % akcií vašej spoločnosti,“ vysvetľuje tendrová komisia ŽSR kazašským stavbárom svoju nedôveru.

Železničiari priebeh súťaže nekomentujú

Na otázku, čo zakladá dôveryhodnosť ich prvého posudku o schopnosti Kazachov realizovať zákazku, ŽSR neodpovedali.

„Vzhľadom na prebiehajúci proces verejného obstarávania sa ŽSR k uvedeným otázkam nebudú vyjadrovať,“ odpísali z tlačového oddelenia firmy.

Železničiari podľa dokumentov očakávajú od kazašskej firmy odpoveď listom, do 17. 4. (utorok). Ak sa neobháji, môže skončiť pravdepodobne celá vec opäť na Úrade pre verejné obstarávanie.

Jemu šéfuje od leta 2017 Miroslav Hlivák. Po nástupe do funkcie bol v podozrení z prepojenia na vládnu stranu Most-Híd. V septembri post šéfa ÚVO v opakovanej voľbe po tom, ako sa favorit prvej voľby Juraj Méry sám priznal, že s predsedom Mostu Bélom Bugárom debatoval o novom poste.

Hlivák už raz Kazachov podržal, teoreticky sa vec môže dostať až na radu úradu, a v nej už rozhoduje okrem Hliváka ďalších 6 ľudí.

Môže to byť medzinárodná hanba

Veľký tender rozbehli železničiari už pred rokom a dvoma mesiacmi. ŽSR neodpovedali ani na otázku, o koľko posúvajú začiatok stavebných prác.

Ten, kto sa nekvalifikuje na účasť v súťaži, nepostupuje na otváranie obálok s cenami. Inak povedané, ak firmu z Kazachstanu vyradia, verejnosť sa nedozvie, ako konkurenčná bola jej ponuka. V hre je momentálne 5 stavebných firiem, o ktoré presne ide, nie je jasné. Záujem pred časom potvrdila napríklad TSS Grade.

Tá sa zviditeľnila najmä vtedy, keď získala zákazku na modernizáciu trate pri Trenčíne. Lacnejšiu Skansku vtedy ŽSR vyradili a víťaz stavbu zrealizoval o 40 miliónov eur drahšie. Zmluvu podpisoval vtedajší šéf ŽSR Štefan Hlinka, ktorý sa dostal do povedomia verejnosti, keď si minulý rok zabudol na čerpacej stanici pri Štrbe batoh s 300-tisíc eurami.

Európska komisia na stavbu pri Trenčíne odmietla prispieť.

Zdroj: https://dennikn.sk/1089855/najvacsi-ten ... /?ref=tit2
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.