NDS chystá južnú autostrádu, sen maďarských politikov

Moderátor: Moderátori

NDS chystá južnú autostrádu, sen maďarských politikov

Odoslaťod mirecko255 » 23. Máj 2018 14:28

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), najväčší investor na Slovensku, sa chce tento rok pustiť do projektovania R7 cez Podunajskú nížinu. Doteraz s ňou veľmi nerátala.

Medzi priority sa predtým dostali len úseky R7 v aglomerácii Bratislavy, ktoré mali pomôcť odstrániť zápchy. Zvyšné časti R7 podľa dopravných prognóz nie sú zatiaľ až také potrebné. Tento prístup sa zmenil, keď ministerstvo dopravy obsadil Most-Híd, ktorého cieľovou skupinou sú najmä voliči maďarskej národnosti, čiže obyvatelia južných regiónov.

„Kým budem ministrom, budem tlačiť na to, aby sa urýchlila príprava,“ povedal na margo R7 minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Keby sa diaľnica medzi Bratislavou a Košicami stavala juhom, už by bola podľa neho hotová. „Namiesto toho to ťaháme kopcami a dolinami,“ dodal Á. Érsek.

Najpotrebnejšie sa nestavajú
Nebolo to len divadlo pre voličov bez následkov. NDS v tomto roku plánuje investovať veľa úsilia do prípravy R7 až po Nové Zámky a tiež do R8 z Nitry na sever. Pre niektoré časti R7 už NDS vyhlásila verejné obstarávanie na dodávateľa projektovej dokumentácie.

Projektovať chce aj úseky rýchlocesty R2 pri Rimavskej Sobote, čiže cez ďalší región s vysokým zastúpením maďarskej menšiny. Spolu má ísť podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka o 127 kilometrov rýchlostných ciest, ktoré objektívne nie sú až také naliehavé. Až 80 percent ciest, ktoré chce NDS projektovať, podľa neho spadá do kategórie menej potrebných. „Ak sa pozrieme nielen na zoznam, ale aj na dĺžku aktuálne objednávaných projektov, výrazne dominujú úseky, ktoré k najpotrebnejším zďaleka nepatria,“ zhodnotil J. Kovalčík.

A úseky, ktoré sú najviac potrebné, podľa neho viaznu. V dlhom zozname ciest, ktoré chce NDS projektovať, sú len dve z kategórie akútnych – privádzač Kysucké Nové Mesto v dĺžke 1,5 kilometra a chýbajúci úsek R2 pri Zvolene, upozornil J. Kovalčík. Ciest, kde je dopravná situácia už dnes vážna, je však viac. Ale projektovať sa v tomto roku nejdú. Napríklad v prípade úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto má denná dopravná intenzita dosahovať vyše 20-tisíc áut. Platí to aj pre úsek D1 Turany – Hubová. Na úsekoch R7 medzi Bratislavou a Novými Zámkami sa odhadované intenzity pohybujú v rozpätí 6,5 – 11,6 tisíca áut.

Chýba jasný plán
Podľa hovorkyne NDS Michaely Michalovej chystajú aj tie. Pre rôzne dôvody, resp. prekážky si však projektovú dokumentáciu zatiaľ objednať nejdú. Napríklad pri kysuckej D3 ešte NDS podľa nej zvažovala alternatívu, že by diaľnicu stavala v trase existujúcej cesty prvej triedy. Robila tak na základe pokynu ministerstva dopravy a pripomienok Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií. „Začiatok výstavby je plánovaný po ukončení procesu prípravy a zabezpečení finančného krytia na prelome rokov 2020/2021,“ uviedla M. Michalová.

Predchádzajúci úsek Žilina – Kysucké Nové Mesto je podľa nej len vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie. A v prípade úseku Turany – Hubová by podľa nej mohla byť hotová dokumentácia pre územné rozhodnutie v prvom kvartáli 2019, ak sa NDS rozhodne podpísať zmluvný dodatok s projektantom.

Odborníci na dopravu aj stavebné firmy už dlhšie volajú po tom, aby mala NDS jasný plán, čo chce kedy stavať. Podľa riaditeľa (ÚHP) Štefana Kissa chýba nastavenie priorít podložené analýzami. „Kľúčové je ustáliť sa na metodike a podľa nej vyhodnotiť priority v doprave. Dá sa to urobiť pomerne rýchlo, náš návrh konzultujeme s ministerstvom dopravy, loptička je na ich strane,“ uviedol pre TREND Š. Kiss.

Navrhuje, aby NDS počkala s obstarávaním projektovej dokumentácie, kým sa metodika a nastavenie priorít nedohodne. „Počkať pár týždňov pri niekoľkoročných projektoch a potenciálnych benefitoch v stovkách miliónov eur sa určite oplatí,“ napísal Š. Kiss.

Problémové súťaže
Diaľničnej spoločnosti sa opäť nedarí kontinuálna príprava a výstavba. Raz je súťaží príliš veľa, potom zase málo. Štátna firma znovu vyhlásila tri súťaže na stavebné práce tak, že firmy musia pripraviť a naceniť ponuky pre všetky tendre v rovnakom čase. Týka sa to úsekov R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov severný obchvat I. etapa a R2 Mýtna – Lovinobaňa.

„NDS si dala predložiť ponuky v rozpätí necelých dvoch mesiacov,“ upozornil J. Kovalčík. Takýto prístup má úskalia. Stavebné firmy nemajú dosť kapacít na to, aby riešili viacero súťaží naraz. Preto sa do niektorých tendrov nezapoja. A keď je uchádzačov menej, výsledná cena môže byť zbytočne vysoká.

Vyhlasovanie súťaží v takýchto vlnách môže nahrávať aj kartelovým dohodám. Keď je zákaziek viac, firmy si ľahšie podelia trh, čo tiež môže viesť k predraženiu. NDS vyhlasovala súťaže v takýchto vlnách aj v rokoch 2013 a 2015.

„Výsledkom bolo menej ponúk a navýšenie cien viacerých stavieb o desiatky miliónov eur. Každý rok by mali súťažiť primeraný rozsah projektovej prípravy i výstavby. Nie dva roky nič a potom veľa naraz,“ zhodnotil J. Kovalčík. Ďalej upozornil, že NDS za dva roky pôsobenia zazmluvnila len jednu, aj to drobnú stavbu. Bol ňou privádzač Lietavská Lúčka – Žilina v hodnote ledva 15 miliónov eur.

Diaľničnej spoločnosti sa opäť nedarí kontinuálna príprava a výstavba. Raz je súťaží príliš veľa, potom zase málo


M. Michalová namieta, že do súťaží sa hlási veľký počet uchádzačov. Napríklad v tendri o úsek R3 Tvrdošín – Nižná sa prihlásilo 13 súťažiacich, z toho 10 splnilo podmienky súťaže. „V prípade uzavretej súťaže bola vysúťažená cena o 40 percent nižšia oproti predpokladanej hodnote zákazky. Vysoký počet predkladaných ponúk svedčí o tom, že NDS sa darí vytvárať konkurenčné prostredie, s čím je spojená snaha uchádzačov konkurovať si cenou,“ uviedla M. Michalová.

Podľa J. Kovalčíka je nahustenie súťaží do krátkeho času ešte väčší problém v prípade projektovej dokumentácie. NDS za tejto vlády vyhlásila podľa neho štyri súťaže, z ktorých však tri zrušila. „Teraz chce za pol roka súťažiť až 10 zákaziek. Najprv nechala domácich projektantov živoriť a teraz ich zahltí desiatkou súťaží naraz. Takto viacerým znemožní uchádzať sa o niektoré, ak nie o väčšinu zákaziek. Možno to nepovedie k neprimerane vysokým cenám ako v prípade stavieb, ale je to veľmi neseriózne voči domácim projektantom,“ myslí si J. Kovalčík.

Lepšie časy
Štátna firma sa chystá teraz vyhlásiť ďalšiu vlnu verejných súťaží, v ktorých bude vyberať dodávateľov stavebných prác. Celkovo by sa mala situácia v stavebníctve vo verejnom sektore zlepšovať. Národná banka Slovenska v poslednej prognóze počíta na rok 2018 s prudkým nárastom verejných investícií.

V ďalších rokoch má rast pokračovať, aj keď pomalšie. Dôvodom tohto nárastu má byť podľa NBS rozbeh nového eurofondového obdobia 2014 – 2020. Útlm, ktorý súvisel s ukončením predchádzajúceho obdobia, by sa mal končiť. „Verejné investície by sa mali výraznejšie obnoviť vyšším čerpaním eurofondov a rozbehnutím výstavby infraštruktúry,“ uviedla NBS v prognóze.

Dobrú náladu majú aj stavebné firmy. Indikátor ekonomického sentimentu, ktorý zverejňuje Štatistický úrad SR, sa od roku 2015 drží nad dlhodobým priemerom. Indikátor vychádza z očakávaní firiem, napríklad z toho, ako hodnotia aktuálny dopyt na trhu.

Aktuálna situácia na trhu však naznačuje, že tento rast sa odloží na budúci rok. Eurofondy sa totiž zatiaľ čerpajú veľmi pomaly a viaceré diaľničné stavby stoja. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik tiež upozornil na neistotu týkajúcu sa budúceho vývoja. „Keď sa dokončí Budimír – Bidovce a Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, budú tam pomerne významné výpadky a spomínané tri menšie zákazky ich nenahradia,“ uviedol.

Pozitívne podľa neho je, že aktuálne je práce na trhu dosť, najmä vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Na viacerých projektoch sa podľa neho pracuje naplno: napríklad na úseku Prešov západ – Prešov juh, D3 pri Čadci, na úsekoch D1 pri Žiline a Budimír – Bidovce pri Košiciach. „Začiatok roka bol priaznivý, v absolútnych číslach došlo k miernemu nárastu,“ zhodnotil P. Kováčik. Podľa neho to však netreba s optimizmom preháňať.

Nedostatočná príprava
NDS a ministerstvo dopravy avizovali vyhlásenie ďalších štyroch verejných súťaží na stavebné práce. Na diaľnici D1 je už len jeden chýbajúci úsek, ktorý sa ani nezačal stavať. Preto sa ťažisko výstavby postupne presúva z D1 na rýchlostné cesty a tiež na kysuckú diaľnicu D3.

Zo spomínaných štyroch chystaných úsekov sa tri nachádzajú na južnej rýchloceste R2 Kriváň – Mýtna pri Lučenci, Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška a južný obchvat Košíc – Košice Šaca – Košické Oľšany.

Analytik však týmto plánom veľmi neverí. Podľa neho je krajne nepravdepodobné, že NDS stihne tieto úseky pripraviť tak, aby mohla začať tento rok verejné obstarávanie. Tento názor zdieľa aj P. Kováčik, ktorý sa preto obáva, že v horizonte dvoch až troch rokov bude práce menej. „Inžinierska príprava a výkupy pozemkov nie sú v takom stave, aby sa mohlo tento rok začať verejné obstarávanie,“ vysvetlil.

P. Kováčik upozorňuje, že stavebníctvo napriek solídnemu rastu HDP stagnuje. Jedným z dôvodov sú aj cestné projekty, ktoré sú z rôznych dôvodov zablokované alebo sa hýbu len veľmi pomaly. Jedným z nich je bratislavský obchvat D4 s rýchlostnou cestou R7 smerom na Dunajskú Stredu. Stále sa tu naplno nerozbehla výstavba, aj keď zmluva so stavebným konzorciom Obchvat nula je podpísaná už takmer dva roky. Za doterajšie meškanie je zodpovedné najmä ministerstvo dopravy a NDS, lebo neskoro vybavili stavebné povolenia.

Napríklad pri najväčšom úseku D4 Jarovce – Ivanka sever malo byť stavebné povolenie podľa zmluvy schválené ku koncu novembra 2016. Stalo sa tak o 10 mesiacov neskôr. Teraz prebieha posledná fáza projektovania, ktorú má na starosti investor. V rámci nej projekt upravuje s cieľom znížiť investičné náklady. Nedávno vydal tlačovú správu, v ktorej vysvetľoval, že za časový sklz nemôže, pretože meškali stavebné povolenia, ktoré mal na starosti štát.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že aj koncesionár postupuje v projektovaní a v komunikácii s úradmi pomaly. „Preto so znepokojením vnímame vyhlásenia koncesionára, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia,“ uviedlo v reakcii tlačové oddelenie ministerstva.

Ďalší sklz na severe
Výrazný sklz je aj na úseku D1 Hubová – Ivachnová okolo Ružomberka. NDS tam podpísala zmluvu so združením OHL ŽS a Váhostavom ešte v roku 2013. O dva roky však obe strany dospeli k záveru, že treba zmeniť trasovanie. Nová vláda a súvisiace personálne oslabenie v NDS túto zmenu skomplikovali a zbrzdili. Keď sa už zdalo, že sa bude môcť výstavba obnoviť, proti novej trase vzniesli námietku obyvatelia Hrboltovej, jednej z obcí na trase. Podľa P. Kováčika zlyhala komunikácia zo strany NDS.

„Nové riešenie je bližšie k miestnej zástavbe v obci Hrboltová. Niektorým obyvateľom to zhorší situáciu, preto bolo potrebné s nimi rokovať o kompenzáciách,“ uviedol. Okrem toho mali podľa neho obyvatelia Hrboltovej sľúbené, že autá stavebných firiem nebudú jazdiť cez obec. Mali sa vybudovať nové staveniskové cesty. Na základe aktuálnej dokumentácie však podľa neho nie je isté, či sa tak stane.

Zablokovanou zostáva aj diaľničná križovatka Triblavina pri Bernolákove. Už dva roky tu Občianske združenie Triblavina protestuje proti technickému riešeniu NDS.

Posun na Višňovom
Najvýraznejšie sa dopravná situácia v tomto období zlepšuje v okolí Žiliny. Vlani dokončili západný diaľničný obchvat smerom na Kysuce, tento rok má byť hotová časť južného obchvatu po Lietavskú Lúčku. Nadväzujúci úsek po Dubnú skalu pri Martine síce mešká, no aspoň sa už začal stavať.

Tunel Višňové mal byť prerazený na konci minulého roka. Tým, že ešte stále nie je, NDS si môže nárokovať zmluvnú pokutu spolu šesť miliónov eur. V úvode roka hovorkyňa firmy potvrdila, že stavbárov pokutovať chcú, stavebné združenie však namieta, že časový sklz spôsobili horšie geologické podmienky.

Tunel stavia združenie talianskej skupiny Salini Impregilo a slovenskej Dúhy. Taliansky partner je na slovenskom trhu nováčikom, Dúha zase nemala skúsenosti s takouto veľkou stavbou. Podpis zmluvy s týmto konzorciom bol preto spojený s neistotou, či budú vedieť stavbu dokončiť. P. Kováčik predpokladá, že NDS dnes už nechá stavbárov diaľnicu dostavať vzhľadom na rozsah prác, ktoré už boli spravené. Ukončenie zmluvy a výber iného dodávateľa by podľa neho znamenali, že výstavba diaľnice sa oneskorí a bude drahšia.

„Myslím si, že Taliani sú po odbornej aj ekonomickej stránke schopní dokončiť to. Zmluvný termín, dokedy to majú stihnúť, je december budúceho roka.“ P. Kováčik odhaduje časový sklz na približne jeden rok. Znamenalo by to, že na konci roka 2020 sa už z východu na západ nSlovenska nebude jazdiť cez Strečno. Súvislá diaľnica by mala byť hotová až po Turany medzi Martinom a Ružomberkom.

https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... tikov.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.