Analytici odobrili modernizáciu troch úsekov ciest na východ

Moderátor: Moderátori

Analytici odobrili modernizáciu troch úsekov ciest na východ

Odoslaťod andel011 » 25. Máj 2018 06:47

Investície za 107 miliónov eur dostali od nich zelenú.


(Zdroj: ilustračné - SME/Ján Krošlák)
Písmo:A-|A+00pošli na vybrali.sme.sk
BRATISLAVA, VRANOV NAD TOPĽOU. Analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií (MF) SR sa pozreli na cesty prvej triedy na východe Slovenska a plány na ich modernizáciu.Hodnotili štúdiu uskutočniteľnosti modernizácie ciest prvej triedy v Prešovskom kraji v hodnote 439 miliónov eur, ktorú pripravila Slovenská správa ciest (SSC).Projekt obnovy 119 kilometrov (km) ciest je rozdelený na desať samostatných úsekov v rôznych štádiách prípravy.
Tri z nich za 107 miliónov eur dostali od analytikov zelenú.Ide o úseky Nižný Hrabovec - Petrovce, Lipníky - Hanušovce, západ a Vranov nad Topľou, sever - Nižný Hrabovec.Ostatné by sa mali podľa analytikov dopracovať."Cesty prvej triedy sú na Slovensku v mnohých prípadoch v dezolátnom stave. Dlhodobo podporujeme ich opravu a modernizáciu, pretože to môže priniesť vyššiu hodnotu za peniaze v kratšom čase, ako budovanie nových ciest alebo diaľnic," priblížil riaditeľ ÚHP Štefan Kišš.Štúdia SSC posudzuje pre každý úsek minimálne dve alternatívy. Jednou je modernizácia pôvodnej cesty, druhou je vybudovanie novej cesty mimo obce.Štúdia zároveň určila vplyv na cestovný čas, náklady na prevádzku vozidiel, hluk, nehodovosť, lokálne znečistenie ovzdušia a aj dosah na klimatické zmeny.
Ako to vyzerá na posudzovaných úsekoch.Na posudzovaných úsekoch prejde podľa analytikov denne približne 5- až 11-tisíc áut, pričom podiel nákladnej dopravy je viac ako 20 %.ÚHP kládol pri posudzovaní dôraz najmä na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy.Podľa analytikov sa potvrdilo, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze."Aj pri takýchto investíciách sa pozeráme na to, či boli zvolené najlepšie možné alternatívy. Najmä ak ide o taký veľký balík peňazí. Opäť sa ukazuje, že cesty prvej triedy môžu priniesť vysokú hodnotu za peniaze. Príkladom je obchvat Strážskeho s dvojnásobným pomerom prínosov a nákladov," dodal Kišš.Pri piatich úsekoch navrhujú analytici hľadať spôsoby optimalizácie nákladov, ktoré zvýšia ich hodnotu za peniaze.Tieto cesty by sa mali priebežne opravovať a udržiavať v dobrom stave.Pri posudzovaní úseku Brekov - Humenné, východ nie sú podľa ÚHP dostatočne vysvetlené rozdiely v intenzitách nákladnej dopravy a analytici preto odporučili v tomto úseku štúdiu dopracovať.Podobne má útvar za úlohu hodnotiť všetky štúdie uskutočniteľnosti, nielen projekty pred verejným obstarávaním.Analytici ocenili, že SSC a ministerstvo dopravy pripravili takúto štúdiu, vďaka čomu je možné posúdiť projekty v dostatočnom predstihu.Vytvára to podľa nich väčší priestor na odbornú diskusiu a hľadanie najlepších riešení, v porovnaní s projektmi tesne pred začatím, kde je vôľa ich meniť pochopiteľne menšia.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20833816 ... z5GUPwyZX7
andel011
diskutujúci
 
Príspevky: 90
Založený: 24. Feb 2017 11:26

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.