Diaľnica pri Lučenci zlacnela o 77 miliónov, a to sa ešte ne

Moderátor: Moderátori

Diaľnica pri Lučenci zlacnela o 77 miliónov, a to sa ešte ne

Odoslaťod kares » 25. Máj 2018 12:25

Diaľnica pri Lučenci zlacnela o 77 miliónov, a to sa ešte nestavia

Analytici z Útvaru hodnota za peniaze mali pravdu. Diaľničiari prestrelili odhad, ktorý orientuje stavbárov, koľko si môžu pýtať za diaľnice.
Diaľnica pri Lučenci má za sebou zaujímavý príbeh. Ešte ju ani nezačali stavať a už dvakrát zlacnela. A nie o málo.

Najprv diaľniční manažéri ocenili 13-kilometrový úsek od Mýtnej po Tomášovce na 204 miliónov eur. Pred tendrom zmiernili odhad na 168 miliónov eur. A po súťaži cena klesla ešte viac. Najnižšiu ponuku dal Metrostav. úsek chce postaviť za 127 miliónov eur.

Cena tak klesla celkovo o 77 miliónov eur (38 %). Inak povedané: Z 15 miliónov eur na necelých 10 miliónov eur (9,46) na kilometer.

Na základe verejne dostupných údajov sa ponuka Metrostavu nejaví ako neprimerane nízka. „Ide o úsek v relatívne nenáročnom teréne, nie sú na ňom tunely, podiel mostov dosahuje 12 percent z dĺžky úseku,“ vysvetľuje Ján Kovalčík z inštitútu INEKO (a bývalý šéf sekcie na ministerstve dopravy).

Cena ponúknutá Metrostavom sa dramaticky nelíši ani od ostatných ponúk (kompletný zoznam 6 ponúk na konci textu). Zhodnotiť celkovú cenu však nestačí, detailný pohľad na ponuku môže ukázať veľké rozdiely v nacenení jednotlivých položiek a bude záležať, či ich uchádzač vie dôveryhodne vysvetliť upozorňuje Kovalčík.

Aj porovnanie s inými diaľnicami ukazuje, že v závislosti od času a náročnosti stavby nie je 10 miliónov eur za kilometer nereálna cena.

Problém bude v odhadoch Národnej diaľničnej spoločnosti. Tie sú pritom mimoriadne dôležité, pretože ukazujú stavbárom, koľko je štát ochotný platiť za diaľnice. Špeciálne dôležité je to v čase, kedy dostatok zákaziek na trhu dovoľuje stavbárom dohovárať sa na cenách.
Stavba sa nezmenila, cena klesla

Pri Lučenci ponuky neukazujú na kartel. Ukazujú však, aké veľké sú riziká nadhodnotených odhadov.

„Toto je len ďalší príklad, ktorý ukazuje, že spôsob, akým sa v rezorte dopravy nastavujú predpokladané hodnoty zákaziek je veľmi zlý, a že už dávno sa mal zásadne zmeniť,“ povedal Kovalčík.

Prvé vážne podozrenie prišlo vtedy, keď NDS skorigovala odhad po tom, ako do debaty o lučeneckej diaľnici vstúpili analytici z Útvaru hodnota za peniaze. Vtedy odhad skorigovali prvýkrát: na 168 miliónov eur. Stavbu nemenili, znížili takzvané jednotkové ceny, ako je napríklad cena za kubík betónu.

Analytici z ÚHP píšu, že do odhadu vtedy zarátali aj ceny z posledných tendrov okolitých diaľnic. Aj také, ktorých stavba je technicky náročnejšia.

Išlo o úsek D1 Budimír – Bidovce (13,7 mil./km), juhozápadný obchvat Prešova s tunelom (45 mil./km), aj prvú etapu severného obchvatu Prešova s tunelom (39 mil. eur/km – po zlacnení po zásahu ÚHP, zahŕňa aj tunel, súťaž ešte beží).
Analytici môžu tlačiť odhady ešte viac

Lučenecká súťaž ukazuje, že analytici z ÚHP mali pravdu, a ešte s rezervou. Teraz môžu na ceny v tendroch tlačiť ešte viac.

„Je dobrou správou, že trh vygeneroval ešte výrazne nižšiu cenu ako očakávania štátu. Pre nás bude výsledok tohto verejného obstarávania slúžiť ako vstup pre budúce odhady cien, čo bude ďalej tlačiť na reálnejšie a nižšie ceny zákaziek,“ povedal šéf ÚHP Štefan Kišš.

„NDS neurobila chybu. Zníženie ceny bolo na základe úpravy odhadu stavu trhu,“ povedala hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová. Ceny sa podľa jej slov počas prípravy diaľnice priebežne menia a odhady pred tendrom by korigovali aj bez ÚHP.

Navyše úsek Mýtna – Lovinobaňa sa pôvodne projektoval ako súčasť väčšej časti R2 až po Kriváň, a tak pôvodnú deformáciu mohlo spôsobiť delenie projektu.

„NDS si musí pri plánovaní nechať cenovú rezervu, aby sa nestalo, že výsledok súťaže stanoví vyššiu cenu, ako má obstarávateľ k dispozícii, čo by znemožnilo podpísať zmluvu na realizáciu. Definitívnu cenu stanoví trh, ktorý na základe dopytu v procese súťaže o zákazku stanovuje ceny obvykle na úrovni okolo 60 – 70 % rozpočtovej ceny,“ dodala Michalová.
Metrostav možno vylúčia

Národná diaľničná naznačuje, že najnižšia cena sa jej príliš nepozdáva a ešte si ju overí.

„Dôkazné bremeno na preukázanie toho, že ponuková cena je dostatočná na zhotovenie diela v zmysle zadania, je na uchádzačovi. V prípade, že cenu neobháji, môže byť zo súťaže vylúčený,“ povedala Michalová.

Preveriť si cenu v Národnej diaľničnej musia, kontrola odhalí prípadne extrémy v nacenení jednotlivých objektov či položiek.

„Je to úloha komisie pre vyhodnotenie ponúk, aby sa ubezpečila, že aj jednotlivé položky ceny sú realistické. Aj v prípadoch, keď cena vyzerá na prvý pohľad realisticky,“ dodal Kovalčík.

Metrostav prebiehajúcu súťaž nekomentuje „s ohľadom na kolegov z konkurencie“.

Ani jedna ponuka v tendri nepresiahla 150 miliónov eur. Druhá najnižšia ponuka je iba o 2 milióny eur vyššia než tá od Metrostavu. Až na tretej priečke ceny odskakujú o desať miliónov eur vyššie.

Napriek tomu stále nie je jasné, či sa diaľnica pri Lučenci oplatí. Nikto nehodnotil, aké je najlepšie riešenie alebo kombinácia dopravných riešení v regióne, píše v posudku ÚHP. Diaľničiari pri hodnotení jej prínosov nezohľadnili ani len to, že Maďari postupne kompletizujú konkurenčnú južnú diaľnicu a šoférov bude čím ďalej tým viac lákať aj severná D1.

Dobrá správa je, že s poklesom ceny sa návratnosť diaľnice zlepšuje.

„Nižšia vysúťažená cena zvyšuje hodnotu za peniaze projektu,“ dodal šéf analytikov z ÚHP Kišš.

R2 Mýtna – Lovinobaňa

Metrostav, Hochtief: 127 705 620,71 eur bez DPH
Todini, Cesty SK, Cedis: 129 887 352,91 eur bez DPH
Cesty Nitra, Por: 138 501 598,42 eur bez DPH
Eurovia: 144 725 948,99 eur bez DPH
SMS, M Silnice: 145 421 442,86 eur bez DPH
Strabag, Doprastav, Váhostav: 146 892 419,05 eur bez DPH

https://dennikn.sk/1129229/dialnica-pri ... /?ref=mpm#
kares
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Založený: 26. Sep 2013 09:08

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron