Plný stav na obchvate Bratislavy je 2,5 tisíca stavbárov ...

Moderátor: Moderátori

Plný stav na obchvate Bratislavy je 2,5 tisíca stavbárov ...

Odoslaťod rado » 29. Máj 2018 19:53

Plný stav na obchvate Bratislavy je 2,5 tisíca stavbárov, no pracuje ich tam len pätina
Veľké firmy stále viac rozprávajú o tom, ako sa so Španielmi nevedia dohodnúť na subdodávkach. Najnovšie ich kritizoval Doprastav.

Obchvat Bratislavy za takmer 2 miliardy eur mal 20. mája výročie. Ubehli dva roky, odkedy štát podpísal zmluvu s konzorciom okolo španielskej firmy Cintra, ale stavba sa stále naplno nerozbehla.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nahrubo odhadol, že na 59-kilometrovej autostráde pri Bratislave aj s jej napojením na Dunajskú Stredu pracuje aktuálne približne 500 ľudí.

„Teraz viem povedať, že gradovali, idú, robia, pracujú,“ komentoval Érsek po konferencii Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva spoločnosti.

Optimálny stav (pokryté všetky úseky projektu) odhadujú Španieli na 2,5 tisíca a viac ľudí na stavbe.

Gradovať sa ešte dá

Naposledy sa bol na stavbu Érsek pozrieť pred týždňom, prišiel sa pozrieť sám.

„Obišiel som objekty, ktoré sú vo výstavbe všetky, vedel som, že sa tam robí na každom úseku, že nepresúvajú robotníkov, keď tam ide minister na kontrolu. Všetko sa dá ešte gradovať,“ dodal Érsek.

Veľká ministerská kontrola bola na stavbe naposledy v polovici apríla, vtedy koncesionár narátal na stavbe 350 ľudí. Jeho aktuálny odhad sa zatiaľ nepodarilo získať.

Oproti aprílu v máji Érsek pozoroval na stavbe aj viac stavebných mechanizmov. V apríli koncesionár sľúbil, že mechanizmy zdvojnásobí. Ešte v januári Érsek po debate so Španielmi hovoril, že stavba sa naplno rozbehne v marci.

Španieli stále zapracúvajú do stavebných povolení projektu množstvo zmien. Upravujú dizajn diaľnice, chcú uplatniť svoje technologické postupy. Dôvodom zmien môžu byť teoreticky úspory, ale aj bezpečnosť na diaľnici.

Združenie OZ Triblavina dávnejšie upozornilo, že zmeny, ktoré sa dostali do debaty, nie sú zanedbateľné.

„Budú zmenené základné parametre diaľnice, zmení sa jej priepustnosť a aj kapacita,“ komentovalo koncom roka 2017 združenie zmeny na úseku od Jaroviec po Ivanku. Spomínajú, že diaľnica sa tu má zúžiť o 1 meter. Súčasťou tohto 22,6-kilometrového úseku je aj nový most cez Dunaj. OZ Triblavina píše, že napríklad v prípade mosta „nie je možné z textu vyčítať, k akej zmene vlastne došlo“.

Zároveň združenie napísalo, že čo sa mosta týka, „najpodstatnejšou zmenou je zúženie plavebnej dráhy z pôvodných 222 metrov na navrhovaných 170 metrov“.

Doprastav pre Španielov nebude pracovať

Medzitým pribúdajú veľké stavebné firmy, ktoré tvrdia, že pre Španielov pracovať nebudú.

„Ak som si na začiatku myslel, že by sme mohli participovať na tomto projekte ako podzhotoviteľ, dnes už si to nemyslím, je to takmer vylúčené,“ povedal Ján Záhradník, obchodný riaditeľ Doprastavu. Španielom vyčíta, že práce na objektoch rozdrobujú na menšie časti, aj na druhy prác, ktoré členia na ešte menšie celky, a tlačia na ceny.

Podobne spoluprácu so Španielmi okomentoval na konferencii Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva spoločnosti CEEC Research šéf Hochtiefu Tomáš Koranda.

Španieli sú tým odkázaní na stredné a menšie domáce firmy, prípadne zahraničnú výpomoc. Podľa Záhradníka si na stavbu dominanty celého projektu (nový most cez Dunaj) zazmluvnili portugalskú firmu bez európskych referencií.

Španieli zvyknú hovoriť, že dodávateľov majú práve toľko, koľko práve potrebujú. Obchvat majú podľa zmluvy odovzdať štátu v roku 2020. Aj keď je jasné, že termín sa nestihne, až vtedy sa začne debata o tom, kto a do akej miery meškanie spôsobil.

DANIELA KRAJANOVÁ, UTOROK 29. MÁJA 2018 16:14
ZDROJ: https://dennikn.sk/1136320/plny-stav-na ... len-patina
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.

cron