Pellegrini žiada rýchle riešenie pre križovatku v Ružomberku

Moderátor: Moderátori

Pellegrini žiada rýchle riešenie pre križovatku v Ružomberku

Odoslaťod mireceq » 31. Máj 2018 17:51

Pellegrini žiada rýchle riešenie pre križovatku v Ružomberku, reálne možnosti zatiaľ nevidno

Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, ŠTVRTOK 31. MÁJA 2018 18:15

Pellegrini žiada od Slovenskej správy ciest rýchlu úľavu pre dopravu v Ružomberku, odborník priestor pre citeľnú a rýchlu pomoc nevidí.

Premiér Peter Pellegrini sľubuje v regiónoch dopravné riešenia. Chce tiež pravidelne kontrolovať, ako sa plnia diaľničné sľuby.

„Každé tri mesiace bude vláda rokovať o stave výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy,“ zverejnil Pellegrini v stredu na svojom facebooku a pripojil aj video.
https://www.facebook.com/pellegrini.peter/videos/1005436922957045/

Diaľnice tak vracia nový premiér ako top tému pár mesiacov pred komunálnymi voľbami primátorov a starostov. Predpokladá sa, že budú v novembri. Oficiálny termín ešte nie je určený.

Naposledy prispeli chýbajúce úseky žilinskej D1 k prehre podpredsedu Smeru Juraja Blanára v župných voľbách. Na župe ho nahradila Erika Jurinová z OĽaNO.

Premiér vidí havarijný stav v Ružomberku

Pellegrini pridal aj niekoľko konkrétnych sľubov.

„Do 30. júna očakávam od kompetentných návrh na riešenie neprijateľnej dopravnej situácie v Ružomberku i vypísanie súťaže na prípravu dokumentácie obchvatu Krupiny,“ píše Pellegrini. Do debaty o infraštruktúre chce viac zapájať aj kompetentných z regiónov, hovorí hlavne o strednom Slovensku.

Situáciu v Ružomberku označil premiér za „krízový, havarijný stav“. Plánuje preto pomôcť sprejazdniť križovatku v Ružomberku.

„Preto tam treba vyčleniť prostriedky a okamžite začať asfaltovať, robiť tam stavebné úpravy alebo nasadiť inteligentný systém a nečakať rok a pol zas na nejakú dokumentáciu a nejaké zdĺhavé verejné obstarávanie,“ komentoval Pellegrini situáciu v Ružomberku.

Nie je jasné, čo presne premiér očakáva, poveril tým Slovenskú správu ciest. Okrem inteligentných systémov spomína premiér akési dočasné technické riešenie, ktoré má pomôcť sprejazdniť ružomberskú križovatku.

„Všetci vieme, aká je situácia v nedeľu a v piatok na križovatke v Ružomberku, sú tam zápchy, je tam lievik,“ opisuje Pellegrini.

Odborník nevidí rýchlu a citeľnú zmenu pre región ako realistickú.

„Inteligentné systémy sú také, že vám rátajú autá z jedného smeru a z druhého smeru. Podľa toho (systém) prepúšťa. Ale keď máte štvoro semaforov, tak je veľmi ťažko nájsť riešenie,“ vysvetľuje bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák, prečo inteligentné technológie nemusia v Ružomberku zafungovať.

Diaľničná stavba stojí, pritom môže pomôcť

Čermák si myslí, že uspokojivé dočasné a rýchle stavebné riešenie ťažkej dopravnej situácie v Ružomberku Pellegrinimu Slovenská správa ciest pre Ružomberok nedodá. Hovorí, že existujúca cesta prvej triedy sa dá na určitom úseku rozšíriť, ale stavbári by opäť narazili na semafory a lievik by sa iba posunul.

„Je tam z jednej strany fabrika a z druhej strany činžiaky,“ vysvetľuje Čermák.

Pellegrinu sa podľa Čermáka núka iné, pohodlnejšie a lacnejšie riešenie. V rukách ho nemá Slovenská správa ciest, ktorá má na starosti cesty prvej triedy, ale Národná diaľničná, ktorá stavia diaľnice. Mala by rozdeliť stavbu meškajúceho obchvatu Ružomberka na dve časti, aby nebola závislá od problémov pri stavbe tunela.

V Ružomberku čakajú najmä na diaľnicu, kým nebude, doprava sa v regióne zhusťuje do lievika. Štvorprúdová diaľnica sa dnes pred Ružomberkom končí pri obci Turany.

Obrázok
Zelenou sú plánované úseku, červenou rozostavané, čiernou hotové. Zdroj: NDS

Odtiaľ po Hubovú D1 iba plánujú (úsek Turany – Hubová sa odsúva, pretože ho museli preprojektovať).

Od Hubovej po Ivachnovú (obchvat Ružomberka) začali diaľnicu stavať koncom roka 2013, ale v roku 2015 práce stopli. Nesprávne odhadli terén, zosunul sa svah. Inak mala byť hotová do konca júna minulého roku. Pripomína to aj tabuľa pri Ružomberku.

Obrázok
Zdroj: googlemaps

Problém sa týka východnej časti obchvatu, na ktorej sa má raziť tunel. Zvyšok diaľnice (cca. 2/3) by mohli medzitým stavať, upozorňuje Čermák. Predpokladá, že NDS pozastavila alebo spomalila práce aj tu. Pripomína, že už v minulosti sa rátalo, že stavba tunela je zdĺhavá, a navrhovalo sa, aby prioritou bola menej komplikovaná zvyšná časť stavby. Radí čo najrýchlejšie postaviť časť diaľnice, ktorej sa zosuv netýka.

„Obchvat Ružomberka sa mal postaviť ako diaľnica, a pred tunelom by sa cesta zviedla na cestu I/18 (existujúca cesta prvej triedy). Cez štvorpruh by sa obišiel Ružomberok, Likavka, Rybárpole,“ povedal Čermák. Doprave v Ružomberku by to podľa jeho slov pomohlo a štát by mal čas dostavať postupne aj tunel.

Diaľničiari tvrdia, že tam, kde môžu, naďalej stavajú, ale že na stavbe rátajú aj s materiálom z tunela.

„Prebiehajú stavebné práce kontinuálne od roka 2013 na všetkých častiach diaľnice, ktoré je možné realizovať bez potrebného vyťaženého materiálu z tunela Čebrať. Doteraz sa preinvestovalo spolu 75,3 milióna eur bez DPH, z toho v roku 2017 boli vykonané stavebné práce za 19,7 milióna eur bez DPH,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Dodala, že stavba sa bude odovzdávať ako celok.

„Predmetný úsek bude odovzdaný do užívania ako celok a tomu je, s prihliadnutím na pozastavené práce z dôvodu zosuvov, prispôsobený aj postup výstavby jednotlivých objektov na hlavnej trase“.

Zdroj: https://dennikn.sk/1137264/pellegrini-z ... l-nevidno/
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.