Érsek objednáva projekty pre 170 kilometrov diaľnic, znova p

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Érsek objednáva projekty pre 170 kilometrov diaľnic, znova p

Odoslaťod kares » 13. Jún 2018 23:45

Na druhý polrok sľubuje štát viac investícií do prípravy diaľnic na Kysuciach či pri Trenčíne.
Foto – TASR

Most-Híd chystá 170 kilometrov diaľnic, väčšinu z toho na juhu. Vyplýva to z objednávok diaľničných manažérov na projekčné práce za takmer 30 miliónov eur (bez DPH).

Po týchto diaľniciach tak skoro autá jazdiť nebudú (ak vôbec), a vie to aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

„Za mojej éry sa to asi stavať nebude, ale projekty chcem, aby boli pripravené,“ povedal Érsek. Nepripustil však, že by tieto projekty boli úplne zbytočné.

Do prípravy vytypoval úseky R7 od Dunajskej Stredy do Nových Zámkov, R2 pri Rimavskej Sobote, pri Košiciach a pri Zvolene či R1 pri Banskej Bystrici a iné (celý zoznam na konci textu).
Zelenou sú plánované, červenou rozostavané a čiernou hotové úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlostná cesta R7 je plánovaná od Bratislavy po Lučenec. Tam sa má napájať na R2 do Košíc. Mapa – NDS

É Érsekov výber je spravodlivý z menšej sčasti. Bez väčších problémov logicky obháji investíciu do prípravy obchvatu Zvolena či diaľničného privádzača na Kysuciach. Tieto regióny majú nameraný intenzívny problém s dopravou, alebo v nich vznikajú lieviky.

„Žiaľ, z takejto kategórie ozajstných priorít je len 19 km úsekov, ku ktorým teraz obstarávajú projekty. Aj keby sme k tejto skupine priradili ešte 8 km predĺženia R1 za Banskú Bystricu a krátky úsek R1 popri Ružomberku, ide dokopy o cca 30 kilometrov úsekov na miestach s vysokým dopravným zaťažením,“ komentuje Érsekov nákup projektov analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

Menej naliehavé sú podľa dostupných dát nové kilometre autostrády do Nových Zámkov, od Nitry smerom na Topoľčany alebo pri Rimavskej Sobote či Moldave nad Bodvou.

„Niežeby tam nepotrebovali lepšie cesty, ale dopravne primeraným, lacnejším a asi jediným reálne financovateľným riešením by bola nová cesta I. triedy, najmä v smere na Topoľčany i Nové Zámky. A s ohľadom na závažnosť dopravných problémov v niektorých iných regiónoch celoslovenské priority rozvoja rýchlociest určite nie sú pri Moldave ani Rimavskej Sobote,“ komentuje Kovalčík.
Nákup podľa voličskej základne

„Ak sa pozrieme na dĺžku aktuálne objednávaných projektov, výrazne dominujú úseky, ktoré k najpotrebnejším zďaleka nepatria. NDS objednáva projektovanie až 145 kilometrov rýchlostných ciest s objektívne nižšou naliehavosťou, ako má viacero iných úsekov, ktorých príprava ďalej stojí. Až 80 percent z rozsahu aktuálnych súťaží teda plytvá kapacitami a zdrojmi inde než na skutočné priority. Takýto výber je z odborného hľadiska neobhájiteľný,“ dodal analytik.

Kovalčík si myslí, že na ministerstve nevyberali projektové priority podľa odborného zhodnotenia, ale rozhodovali úzko regionálne ambície strany Most-Híd.

„Vládni politici sa naučili, že ľuďom v regiónoch stačí pred voľbami ukázať, že aj ich úsek sa už projektuje. Nevedia zhodnotiť, že to je projektovanie do šuplíka, lebo navrhnuté riešenie je prehnane veľkorysé, zbytočne drahé a Slovensko má v doprave ešte veľa naliehavejších potrieb,“ vysvetľuje Kovalčík.

Najbližšie voľby budú komunálne, ešte tento rok, v roku 2020 sa chystajú voľby parlamentné, prípadne môžu byť predčasné a najnovšie súťaží o post prezidenta šéf strany Most-Híd Béla Bugár.
Z 1800 km diaľnic je hotová tretina

Nedá sa s istotou očakávať, že Érsekov nástupca bude úseky pripravené na súťaž ignorovať. Voličom sa ráta poklopávanie základného kameňa a strihanie pásky. Preto je možné, že niečo – zďaleka nie všetko – pustí aj do výstavby. Najmä ak iné, potrebnejšie úseky nebudú pripravené, lebo ich projekty NDS začne obstarávať neskôr.

Dobre to ilustruje príbeh z prvej vlády Roberta Fica, keď minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny začal stavať obchvat Svidníka. Nič iné, a ešte dva úseky D1, mu nenechal pripravené exminister Pavol Prokopovič z SDKÚ, vysvetľoval Vážny.

Po obchvate Svidníka jazdí podľa sčítania z roku 2015 priemerne 3567 áut denne.

Pre porovnanie: pri Trenčíne v smere na Bánovce nad Bebravou rýchlostná cesta stále nie je, jazdí tam denne okolo 10-tisíc áut.

Prokopovič má k svidníckemu regiónu blízko, pochádza z neďalekého Stropkova.

Stáva sa, že nastupujúca garnitúra rozrobené projekty predchodcov nechá ďalej v šuplíku a orientuje sa na svoje priority. Je z čoho vyberať. Generácie vládnych koalícií naplánovali 1800 kilometrov diaľnic a rýchlociest, postavili tretinu.

To, čo je pripravené až do tendra, obvykle v šuplíku nezostane. Viditeľnou výnimkou boli PPP projekty, ktoré nachystala prvá vláda Roberta Fica a vláda Ivety Radičovej ich zrušila.
Chystajú ďalších 15 súťaží

Érsek vraví, že nepreferuje južné Slovensko na úkor iných regiónov.

„Pred piatimi rokmi sa nikto nepýtal to, že prečo sú všetky projekty na severe. Na juhu nežijú ľudia?“ povedal minister.

A toto sú regióny, v ktorých sa strane Most-Híd vo voľbách v roku 2016 darilo najlepšie.
Graf – N

Érsekov tím upokojuje, že ďalšie pripravované súťaže spravodlivý výber potvrdia.

„Bolo vyhlásených desať súťaží. V tomto roku plánujeme vyhlásiť ešte 15. Je to veľmi rovnomerne rozložené na celom Slovensku, vychádza to v prvom rade zo schváleného programového vyhlásenia vlády, z uznesení vlády,“ povedal podpredseda Predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Ladislav Dudáš na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2018 (konferencia CEEC Research).

Výber úsekov podľa Dudáša rešpektuje aj medzinárodné dohody a tlak okolitých krajín na vybudovanie severo-južného prepojenia cez Slovensko. Prioritné prepojenie sever – juh zahrnuté aj v základnej sieti európskych koridorov má však Slovensko naplánované cez Kysuce plynulým prechodom áut z D1 po budúcej D3 až do Poľska. To je tá, na ktorej objednali nové projekty iba pre diaľničný privádzač pri Kysuckom Novom Meste.
Zelenou sú plánované, čiernou hotové a červenou rozostavané úseky. Mapa – NDS

Príklad s D3 ukazuje, že NDS môže byť pri objednávkach projektov limitovaná aj tým, či sú na úsekoch dokončené predchádzajúce stupne prípravy alebo práve prebiehajú. Napríklad časť D3 (Brodno – Kysucké Nové Mesto) práve prekresľujú, namiesto drahého tunela na nej bude most. Teraz sa posudzuje, ako zmenená stavba zasiahne prírodu. Výsledky čakajú v júni.

„Pri úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sa zasa na základe pokynu ministerstva dopravy a pripomienok Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií prehodnocovala z pohľadu finančnej úspory možnosť zabratia cesty I/11 pri výstavbe,“ vysvetlila hovorkyňa NDS-ky Michaela Michalová, prečo na kysuckej diaľnici objednávajú ďalej len projekty pre 1,5-kilometrový diaľničný privádzač.

Ďalšiu prípravu na týchto úsekoch má verejnosť čakať v druhom polroku 2018. Podobne tak na úseku budúcej R2 medzi Trenčínom a Zvolenom, ktorý patrí tiež medzi dopravne exponovanejšie. NDS plánuje kupovať ďalší stupeň projektov, konkrétne úsek Trenčianska Turná – Mníchova Lehota.

Denník N sa pýtal napríklad na úsek od Mníchovej Lehoty po Ruskovce s významným dopravným zaťažením. NDS ho nekomentovala.
Érsek môže zvýšiť cenu projektov

Množstvo nových projektových tendrov je dobrá správa pre projekčné kancelárie. Pretlak práce, ktorý Érsek vytvoril, je pre tunajšie firmy mimoriadny.

„V rokoch 2016 a 2017 neponúkla NDS projektantom v súťažiach žiadnu novú prácu, dobiehali len zákazky tendrované už dávnejšie. Aj chudobné tri nové súťaže z leta minulého roka NDS nakoniec zrušila. Je dobré, že tento rok konečne začala, ale desiatka nových zákaziek za pol roka a možno dvojnásobok za celý rok 2018 sú priveľa. Ide sa od jedného extrému k druhému. Takto sa dobrý hospodár nespráva,“ hodnotí analytik INEKO Kovalčík.

Odborníci upozorňujú, že domáci projektanti diaľnic takto majú šancu získať menšiu časť zákaziek, ako keby NDS neobstarávala nárazovo, ale robila by to priebežne. A veľký nákup projektov naraz môže tlačiť ceny aj zbytočne vysoko.

„Samotná cenotvorba je v kompetencii uchádzačov. Vysoký počet predkladaných ponúk svedčí o tom, že NDS sa darí vytvárať konkurenčné prostredie, s čím je spojená snaha uchádzačov konkurovať si cenou. Na základe údajov z predkladaných ponúk možno konštatovať, že súťažné podklady a kritériá sú nastavené tak, aby umožňovali efektívnu a transparentnú súťaž,“ povedala Michalová.

„Ako majú domáce firmy udržiavať a rozvíjať tímy projektantov, keď NDS ako najväčší objednávateľ cestných projektov skáče z extrému do extrému? Ak dva roky nesúťažili žiadne nové projekty, na príval vyše 20 nových zákaziek za jediný rok nemôžu byť pripravené,“ vysvetľuje analytik INEKO a dodáva: „Ak takýto postup niekomu vyhovuje, tak projekčným firmám zo susednej ČR. Očakávam, že z chystaného pretlaku nových zákaziek si ukroja veľký podiel.“

Príprava diaľnic

Kým sa začne stavať diaľnica, nakupujú sa rôzne fázy projektov: technická štúdia, štúdia realizovateľnosti, hodnotenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácia k územnému rozhodnutiu aj dokumentácia k stavebnému povoleniu, prípadne aj na realizáciu stavby.
Národná diaľničná tento rok vypísala 10 projektových súťaží.
Podľa doterajšej prípravy má z nich najbližšie k výstavbe autostráda od Zacharoviec po Figu a pokračovanie R1 od Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču. Naopak, napríklad rýchlostná cesta R7 do Nových Zámkov je v príprave pozadu, a aj keď s ňou začali hýbať, do tendra môže ísť najskôr o tri až štyri roky, ak nie viac.
NDS očakáva výstavbu úsekov viac alebo menej realisticky v rokoch 2019 až 2027. Tie, ktoré sú podľa hodnotenia portálu ineko.cesty.sk úplne nereálne, označujeme: *. Tam, kde NDS objednáva posledné stupne projektovej dokumentácie, označujeme **.
R7, Holice – Mliečany – Dolný Bar

dĺžka: 20,5 km

odhadovaná cena: 2 950 000 eur bez DPH

Termíny stavby: 2020 – 2025*

R7, Dolný Bar – Zemné – Nové Zámky

dĺžka: 37,75 km

odhadovaná cena: 3 900 000 eur bez DPH

termíny: 2020 – 2025*

R2, Zvolen východ – západ

dĺžka: Celý úsek má 17,7 km, v obstarávaní NDS spomína 10,7 km

odhadovaná cena: 2 533 000 eur bez DPH

termíny: 2021 – 2024

R2, Zacharovce – Bátka**

dĺžka: 8,32 km

odhadovaná cena: 2 860 000 eur bez DPH

Lehoty: 2019 – 2021*

R2, Bátka – Figa**

dĺžka: 6,18 km

odhadovaná cena: 2 470 000 eur bez DPH

lehoty: 2019 – 2021*

R2, Moldava nad Bodvou – Šaca

dĺžka: 18 km

odhadovaná cena: 2 450 000 eur bez DPH

termíny: 2024 – 2027

R8 Nitra, križovatka R2

dĺžka: 54,88 km

odhadovaná cena: 540 000 eur bez DPH

lehoty: ešte neurčené

R1, Banská Bystrica – Slovenská Ľupča**

dĺžka: 8 km

odhadovaná cena: 3 695 000 eur bez DPH

lehoty: 2020 – 2022*

R1, Ružomberok juh – križovatka**

dĺžka: 2,73 km

odhadovaná cena: 4 400 000 eur bez DPH

lehoty: 2022 – 2025*

D3, Brodno – Kysucké Nové Mesto privádzač**

dĺžka: 1,5 km

odhadovaná cena: 600 000 eur bez DPH
kares
návštevník
 
Príspevky: 49
Založený: 26. Sep 2013 10:08

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.