Je krásna, ale nebezpečná. Cestu do Terchovej upravia

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Je krásna, ale nebezpečná. Cestu do Terchovej upravia

Odoslaťod rado » 01. Aug 2018 08:49

Cesta a do Terchovej prejde obnovou. Župa potrebuje vysporiadať pozemky a získať zdroje na investície.

27. júl 2018 o 5:25 BRANISLAV KOSCELNÍK
ZDROJ: https://myzilina.sme.sk/c/20879274/je-k ... prvky.html

TERCHOVÁ. Preťažená cesta, ktorá vedie cez Terchovú, prejde kompletnou rekonštrukciou. Župa chce investovať do zvýšenia bezpečnosti na trase, kde sú nehody takmer na dennom poriadku. Pred obcami pribudnú ostrovčeky, vybudujú päť nových križovatiek, vysvietia sedemnásť priechodov pre chodcov a vzniknú nové autobusové zálivy.

To je len časť z plánovaných zmien, ktoré čakajú na vodičov na severnej trase okolo Malej Fatry. V akom rozsahu sa podarí plánované práce urobiť ešte nie je isté. Župa zatiaľ nemá schválené všetky zdroje na investície.

Prvá etapa – práce sú na konci

Nateraz získala z eurofondov prostriedky iba na výmenu povrchu. Na jar budú medzi Žilinou a Terchovou meniť asfalt na miestach, kde ešte obnova asfaltu v minulých rokoch neprebehla. Na nové bezpečnostné prvky si ešte motoristi musia počkať.

Dnes ešte nie je známe ani to, koľko etáp bude mať celý projekt. Pritom práce na prvej etape sa už začali. Začiatok letnej turistickej sezóny v Terchovej poznačili stavebné práce a obmedzenia v doprave. Kým župa na dvoch miestach robí odvodnenie cesty, obec sa pustila do výstavby chodníkov. Úsek pri ihrisku je už takmer hotový. Na Bielom Potoku sa bude pracovať ešte asi mesiac.

Druhá etapa – novy asfalt

Motoristi, ktorí jazdia po kľukatej ceste do Terchovej, už onedlho pocítia ďalšiu zmenu. V druhej etape budú meniť asfalt na miestach, kde ešte ostal pôvodný. „Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na 2. etapu bola už schválená a v krátkej dobe sa začne obstarávanie na zhotoviteľa stavby,“ informovala hovorkyňa župy Martina Remencová.

Peter Mráz z odboru dopravy na Úrade Žilinského samosprávneho kraja potvrdil, že s výmenou asfaltu sa začne na jar budúceho roka. Nový koberec položia na jediný rovný úsek na celej ceste od križovatky pri Gbeľanoch po most ponad Varínku pri Koňhore pred Krasňanmi.

Vynovia aj kratší úsek medzi Krasňanmi a Strážou. Obnovou prejde mimoriadne nebezpečný úsek pri Bránici. Na esíčku sa už stalo množstvo dopravných nehôd. Najmä v čase dažďa končia vodiči, ktorí si nedajú pozor na rýchlosť, mimo cesty. „Na tomto mieste za obcou Belá položia mikrokoberec. Na esíčku bude zdrsnený kvalitnejší povrch, aby sa zamedzilo dopravným nehodám,“ naznačil technologický postup Peter Mráz.

Okrem toho budú motoristi jazdiť po novom povrchu na oboch stranách strmého kopca na Rovnú horu, kde sa stretávajú okresy Žilina a Dolný Kubín.

Tretia etapa – prvky bezpečnosti

Až v tretej etape sa začnú robiť opatrenia nato, aby na ceste bolo menej dopravných nehôd. Len v prvých šiestich mesiacoch tohto roka prišli pri nehodách na ceste II/583 o život dvaja ľudia. Ďalší piati skončili s ťažkými zraneniami a 20 osôb bolo ľahko zranených. Hlavnými príčinami je podľa polície vysoká rýchlosť, nedanie prednosti v jazde a nesprávny spôsob jazdy.

Nehodovosť na ceste II/583 v okrese Žilina a Dolný Kubín
  • Prvý polrok roku 2018 - 20 dopravných nehôd, pri ktorých boli dve osoby usmrtené, päť osôb bolo ťažko zranených a 20 osôb bolo ľahko zranených.
  • 2017 - 54 dopravných nehôd, pri ktorých bolo 9 osôb ťažko zranených a 35 osôb ľahko zranených.
  • 2016 - 46 dopravných nehôd, pri ktorých bola jedna osoba usmrtená, 7 osôb bolo ťažko zranených a 27 osôb ľahko zranených.
  • 2015 - 35 dopravných nehôd, pri ktorých boli dve osoby usmrtené, 4 osoby boli ťažko zranené a 24 osôb ľahko zranených.


Projekt ráta v tretej etape s investíciou za 7,7 milióna eur. Župa ešte nemá financovanie isté. Očakáva, že si opäť pomôžu cez eurofondy.

„Koncom júna 2018 sme podali žiadosť o nenávratný finančný príspevok na 3. etapu, ktorá rieši viacero stavebných objektov na celej trase a čaká sa na jej schválenie. V prípade schválenia žiadosti bude termín realizácie závisieť od dĺžky procesu verejného obstarávania – predpoklad rok 2019,“ oznámila hovorkyňa samosprávneho kraja Martina Remencová.

Tretia etapa chce riešiť zosuvy pôdy. Jeden je pri Hoteli Diery v terchovskom Bielom Potoku, ďalšie tri ohrozujú premávku medzi Párnicou a Zázrivou. V projekte sa ráta s obnovou a nasvietením sedemnástich priechodov pre chodcov.

Pribudnú jednoduché prvky upokojenia dopravy pred jednotlivými obcami. Ide o zvislé a vodorovné značenie, ktoré majú vodičov psychologicky prinútiť šliapnuť na brzdu a spomaliť. Súčasťou tretej etapy je aj rekonštrukcia mosta v Krasňanoch. „Toto je najväčší mostný objekt na celej trase. Zároveň je v najhoršom stave. Preto sa musí rekonštruovať,“ obhajuje zámer Peter Mráz

Ďalšie etapy – viac bezpečnosti

Odbor dopravy na žilinskej župe už má v zásuvke ďalšie projekty, ktoré by mohli zvýšiť bezpečnosť na terchovskej ceste. Chystajú sa ďalšie etapy. V nich by mali prerobiť križovatky, vybudovať pred obcami spomaľovacie ostrovčeky a nové autobusové zálivy. Podľa Petra Mráza aktuálne riešia vysporiadanie pozemkov, ktoré potrebujú najmä pri úpravách križovatiek.

„Pri dvoch jednoduchých križovatkách nemusíme riešiť vysporiadanie. Sú v Terchovej. Pri Lidli sa bude robiť odbočovací pruh. Úpravami prejde aj odbočka na Vrátnu,“ priblížil zámer Peter Mráz.

Doplnil, že prerábať sa bude výjazd z Dolnej Tižiny, kde vznikne nielen nová križovatka, ale aj asi kilometer úplne novej komunikácie. Križovatku pri Gbeľanoch upravia vodorovným a zvislým dopravným značením a mikrokobercom. Pri Koňhore bude samostatný odbočovací pruh do Varína a vybudujú autobusové zálivy.

Jazda malebným krajom nie je bezpečná

Nádherné pohľady na malofatranské kopce, ostré skalné masívy a upravené dediny. Cesta II/583 spájajúca Žilinu s oravskou Párnicou by bola pre motoristu sama o sebe turistickou lahôdkou, keby intenzita dopravy na nej nebola taká výrazná. Úzka a kľukatá cesta s nebezpečnými križovatkami prechádza cez centrá viacerých turistických obcí. Situáciu zhoršujú aj časté nehody s lesnou zverou.

Cesta druhej triedy obsluhuje významné turistické centrá Terchová, Belá a Zázrivá. Slúži aj na presuny motoristov smerom na Oravu a najmä koncom týždňa je plná vozidiel s poľskými evidenčnými číslami. V piatok sa Poliaci húfne sťahujú zo západnej Európy do krakovskej oblasti a v nedeľu sa vracajú späť. Úzka a kľukatá cesta s mnohými kritickými úsekmi, kde sa nehody pravidelne opakujú, nie je stavaná na takúto záťaž a tranzit.

„Cesta II/583 je v úseku od Gbelian do Terchovej v smere od Žiliny pomerne exponovanou komunikáciou, na ktorej sa vyskytujú priemerné denné intenzity na úrovni asi 10-tisíc vozidiel. V následnom úseku od Terchovej do Párnice sú zaznamenávané priemerné denné intenzity približne 4-tisíc vozidiel,“ povedal Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Upozorňuje aj na to, že komunikáciu využíva množstvo cykloturistov, čo pri takýchto intenzitách dopravy zvyšuje riziko kolízií s motorovou dopravou.

Nebezpečenstvo na každom metri

Motoristi, ktorí túto cestu využívajú denne, už presne vedia, na ktorých úsekoch treba spomaliť, kde príde nečakaná zákruta, kde môže pod kolesá skočiť srna a na ktorej rovinke hrozí, že vás niekto ohrozí nebezpečným predbiehaním.

Mnohí sa zhodli, že celý úsek od Kie až po Terchovú je nebezpečný. „Skoro celý úsek je nebezpečný. Ale zvlášť rovinky medzi jednotlivými obcami, na ktorých riskantne obiehajú Poliaci z Varšavy,“ myslí si Rišo Hulín.

Bezpečnostné úpravy na ceste
  • Zosuvy pri Hoteli Diery na Bielom Potoku. Trio zosuvy medzi Párnicou a Zázrivou.
  • Rekonštrukcia mostného objektu v Krasňanoch
  • Rekonštrukcia priepustov
  • Prvky upokojenia dopravy pred jednotlivými obcami. Zvislé a vodorovné značenie ako opticko-psychologická brzda
  • Nové priechody pre chodcov vrátane osvetlení – 17 z 36 priechodov
  • Výmena zvodidiel
  • Nové autobusové zálivy
  • Prvky upokojenia dopravy – ostrovčeky
  • Rekonštrukcia križovatiek


Viera Hrivová ako kritickú vníma križovatku Varín - Gbeľany. „Aj tu zahynuli ľudia. Pravidelne sa tu stávajú havárie a o tom, že na chodcov, ktorí prechádzajú denne po nej, sa nemyslelo a ani nemyslí. Ja tade chodím denne na bicykli a prežívam každodenný stres.“

Podľa Janky Dugelovej nie je cesta prispôsobená toľkej premávke áut. „Keď je Strečno zavreté kvôli nehode, do hodiny je za Krasňanmi ďalšia havária a sľuby o otvorení Dubnej Skaly už 25 rokov.“

Chystá sa projekt obnovy

Cesta do Terchovej už má najlepšie časy za sebou. Žilinská župa už na nej v minulosti čiastočné opravy urobila. V rokoch 2007 až 2015 na úsekoch v okrese Žilina opravili takmer 13 kilometrov povrchu vozovky v obciach Belá, Terchová, Teplička a v úsekoch Stráža – Belá a Nededza – Gbeľany. Ďalší asfalt sa nalieval aj v minulom roku.

Aktuálne sa chystajú ďalšie výmeny asfaltu na miestach, ktoré ešte nie sú opravené. Župa už zdroje na investíciu má. Keď vyberú zhotoviteľa, na jar bude kvalitnejší povrch od križovatky pri Gbeľanoch po most ponad Varínku pri Koňhore, vynovia aj kratší úsek medzi Krasňanmi a Strážou. Obnovou prejde nebezpečný úsek pri Bránici a cesta na Rovnú horu.

Bezpečnosť príde na rad neskôr. Župa už má spracovaný rozsiahly projekt, ktorý chce v priebehu nasledujúcich rokoch po etapách uskutočniť.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 854
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.