Obnovenie razenia tunela Čebrať sprevádzali silné emócie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Obnovenie razenia tunela Čebrať sprevádzali silné emócie

Odoslaťod juancarlos » 01. Aug 2018 11:28

LIKAVKA. Transparentmi a nesúhlasnými pokrikmi vítalo pár desiatok Hrboltovčanov ministra dopravy Árpáda Érseka, zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a zhotoviteľa, ktorí prišli slávnostne obnoviť práce na východnom portáli tunela Čebrať.

Pokyn dal minister dopravy

„Od roku 2015 sa na tomto diele nepracovalo, no dnes som dal pokyn na razenie,“ povedal minister dopravy, keď vyšiel z východnej rúry tunela pri Likavke.

„Denne vykopú osem metrov, neskôr práce rozšíria na trojzmennú prevádzku. Nemáme čas na ďalšie prestoje. Najneskorší termín ukončenia je stanovený na koniec roku 2022.“

Minister upozornil, že ak by sa termín nepodarilo dodržať, Slovensko by mohlo prísť o peniaze, ktoré na výstavbu dala Európska únia. V hre je približne 288 miliónov eur.

Práce na výstavbe tunela prerušili pre nevyhovujúce geologické podmienky v roku 2015. Zosuvné územie neumožnilo kopať na pôvodnom mieste, odborníci našli náhradnú trasu.

Tunel síce predĺžila z dvoch na 3,6 kilometra, ale celkovú trasu skrátila o tristo metrov na 14 919 metrov.

Zvýšené náklady, v odhadovanej sume 56 miliónov eur, sľúbila zaplatiť Európska únia. Termín ale posunúť nedovolila napriek tomu, že len malá časť tunela bude na pôvodnej trase.

„Je to prakticky jediná stavba možno aj v celej Európe, na ktorej sa projekt počas výstavby kompletne prepracoval,“ povedal Jiři Hájek, ekonomický riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Likavčania nemajú námietky

Ružomberok je hlavným cestným ťahom na trase východ – západ a sever – juh. „Ak sa tu nevybuduje moderná cestná sieť, trpieť bude celé Slovensko,“ povedal primátor Igor Čombor.

Starosta Martinčeka obnovenie prác privítal. „Je to významný medzník v histórii dolného Liptova, ale aj celého Slovenska. Diaľnica prepojí Bratislavu s Košicami a dnešným dňom by sa veci mali pohnúť dopredu.“

Pridal sa starosta Liskovej Jozef Murina. „Škoda, že začíname to, čo už malo byť hotové. Dedine to pomôže hlavne v piatok a nedeľu popoludní, keď autá využívali Liskovú na obchádzku Ružomberka. Zbožným želaním je, aby cesty, ktoré poškodili pri výstavbe, dali do poriadku.“

Výstavba diaľnice sa snáď dotýka najviac Likavky. Jej obyvatelia sa na rozdiel od Hrboltovčanov nebúria.

„Vnímame výstavbu ako nevyhnutnú vec,“ povedal starosta Marián Javorka. „Sme ochotní akceptovať záťaž, ktorá výstavbou vznikne.“

Už dnes je na okraji dediny veľká mimoúrovňová križovatka, ktorá umožní autám zísť z diaľnice alebo sa na ňu napojiť. Ešte treba dorobiť nájazdy k nej. Na to treba vyťažený materiál z tunela. Stavebný ruch tam bude teda veľký.

Hrboltovčania sú nespokojní

Pri hlúčiku protestujúcich Hrboltovčanov sa zastavil primátor Ružomberka Igor Čombor. Jeden z nich ho pozval bývať k sebe domov. „Potom môžete voľačo povedať, keď tadiaľ budú chodiť autá.“

Primátor sa snažil ľuďom vysvetliť dôležitosť dostavby tunela. Po chvíli diskusie sa emócie dostali na povrch. „Kúpte si kone a nech tu kone chodia,“ povedal Čombor.

„Držíte ako rukojemníkov celý Ružomberok a Likavku. Ste spiatočníci, ste proti pokroku. Robíte zle 30-tisícom ľuďom.“ Dodal, že sa s nimi nedá rozprávať, že sa ľudia na nich nemôžu dívať.

Dav ľudí začal kričať. „Fúúj, toto bola urážka.“

Čombor pokračoval. „Už vám predĺžili tunel, už sa vašej dediny takmer nedotýka. Nákladné autá cez dedinu jazdiť nebudú. Urobili vám ústupky, stále vám je málo. Čo ešte chcete? Aby autá chodili vzduchom? Pískate si len svoju pesničku. Fanatizujete ľudí a hovoríte, že je všetko zle. Zamyslite sa nad tým, že treba nájsť konsenzus.“

Ľuďom sa jeho názory nepáčili, čo dávali hlasno najavo.

Každý má svoje argumenty

Oveľa pokojnejšie predniesla požiadavky obyvateľov Hrboltovej Anna Šanobová, poslankyňa ružomberského zastupiteľstva.

„Nie sme proti výstavbe diaľnice. Ale nesúhlasíme so západným portálom, ktorý má byť umiestnený nad našimi domami, v lokalite, ktorá je charakterizovaná ako najzložitejší zosuvný úsek na Slovensku. Máme obavy zo zosuvov, preto navrhujeme posunutie portálu.“

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

Jiří Hájek považuje túto možnosť za jednu z najhorších. „Vtedy by sme museli tunel hĺbiť, nie raziť.“ Podľa neho práve v tých miestach to geomorfologické a prírodné podmienky neumožňujú.

„Bolo by to veľmi nebezpečné a pre obyvateľov Hrboltovej horšie. Jednoducho by sme museli vykopať takú obrovskú jamu, že by sme museli zbúrať aj Hrboltovú. Potom, po postavení tunela, by sme jamu opäť zasypali.“

Protestujúci tvrdili, že Národná diaľničná spoločnosť nevyužila variant V3. Podľa nich existuje štúdia z roku 2010 a variant kompetentní posudzovali, no nezaradili do posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA.

„Toto považujeme za porušenie zákonnosti,“ povedala Anna Šanobová.

Hájek oponoval. „Môžem prehlásiť, že spoločnosť sa s externými konzultantmi venovala všetkým variantom. V3 sme vylúčili ako nerealizovateľný.“

Anne Šanobovej sa jeho argumenty nepáčili, považuje ich za klamlivé. „V dnešnej dobe technických riešení sa všetko dá.“

Katastrofické tvrdenie o obrovskej jame a zbúraní Hrboltovej považuje poslankyňa za absurdné a zavádzajúce.

„Variant V3 podľa odborne spôsobilej osoby je realizovateľný a environmentálne menej rizikový ako V2. Z ekonomického hľadiska NDS nepredložila žiadnu štúdiu, preto sa to dá považovať len za verbálnu obhajobu variantu V2 .“

Ekonomický riaditeľ pritom ešte v apríli upozornil, že aj pri výstavbe diaľnice platia ekonomické pravidlá. NDS nemá nekonečný mešec.

„Sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.“

Nespokojní Hrboltovčania sa nechcú vzdať. „Necháme to na právnikov a na súdy,“ povedala Anna Šanobová. „Budeme sa dovolávať pravdy všetkými dostupnými prostriedkami.“

Svoje právo využijú pravdepodobne naplno aj na budúci rok, keď by sa mal začať raziť tunel zo západnej strany pri Hrboltovej.

https://myliptov.sme.sk/c/20880714/obno ... ml?ref=trz
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 655
Založený: 04. Mar 2015 22:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.