Boli sme si pozrieť piliere budúceho mosta cez Dunaj. Vodáci

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Boli sme si pozrieť piliere budúceho mosta cez Dunaj. Vodáci

Odoslaťod mireceq » 02. Aug 2018 15:26

Boli sme si pozrieť piliere budúceho mosta cez Dunaj. Vodáci sa ich obávajú, Španieli obhajujú

Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, ŠTVRTOK 2. AUGUSTA 2018 14:47

Bude to ťahať topiacich sa pod vodu, komentujú vodáci dizajn pilierov popod budúci dunajský most. Vodohospodári ich odporúčali stavať v štýle mosta Lafranconi. Španieli opakujú, že všetky štandardy spĺňajú.

Obrázok

Vodáci sa po Dunaji opatrne plavia ku konštrukciám pre budúce piliere veľkého mosta cez Dunaj. Budú dva a budú držať hlavný most cez Dunaj, ktorý podobne ako ďalšie časti bratislavského obchvatu D4 stavia španielsky dodávateľ obrej stavby (Cintra).

„Pozrite sa, nič nerobím, a ťahá ma to dovnútra,“ hlási uprostred Dunaja šéf Asociácie bratislavských vodáckych klubov Vladimír Mišík. Vysvetľuje, čo sa deje, keď do toku Dunaja umiestnite prekážku.

Mišíka vťahuje do jej stredu jedna z konštrukcií budúcich pilierov, ku ktorej sa priblížil. Ako pri iných prekážkach, aj tu vznikajú víry. Vidno ich voľným okom. Mišík sa vďaka nim plaví proti prúdu bez toho, aby pádloval.

„A to je dnes Dunaj mimoriadne pokojný,“ hovoria vodáci. Vietor nefúka, a na Dunaji vidno okrem stavebných mechanizmov pri druhom pilieri už len jeden rybársky čln.

Piliere budú mohutné, naznačujú to už konštrukcie. Vodákov znepokojujú odvtedy, čo španielsky dodávateľ obchvatu Bratislavy prekreslil ich dizajn. Oproti pôvodným plánom ich posunul k sebe, viac k stredu Dunaja. A hlavne, nepôjde o klasické jednoliate piliere, ako ich poznáme z iných mostov v tejto časti Dunaja, hovorí Mišík.

„Bude to vyzerať ako akýsi obrovský pavúk zakotvený pod vodou. Ako pavúk, ktorý má pod hladinou len nohy, a na vrchu pevné jednoliate telo. Pomedzi tie nohy sa budú valiť stovky kubíkov vody za sekundu,“ vysvetľuje Mišík.

Obrázok

Vodáci predpokladajú, že menšie piliere pod vodou budú tvoriť silné prúdenia a víryschopné vtiahnuť objekty a ľudí v ich blízkosti pod konštrukciu piliera.

Čoho sa obávajú?

„Predstavte si telo človeka vo vode unášané prúdom, má hladinu vody niekde v úrovni úst. Pri nižších stavoch Dunaja typických pre letné mesiace telo narazí do spodnej hrany vrchnej časti piliera niekde v okolí ramien respektíve hrude,“ vysvetľuje vodák Mišík.

Nohy a zbytok tela budú podľa Mišíka stiahnuté prúdom a budú pokračovať rovno pod konštrukciu. „Tam je 26 ďalších pilierov, pomedzi ktoré divoko prúdi voda. Plavec sa nemá ako orientovať,“ vraví Mišík.

Takéto riziko vraj hrozí každému, kto sa blízko pri pilieroch prevrhne pri rybárení, na výletnej loďke, paddleboarde či v prípade havárie turistickej lode. Vodáci dodávajú, že doprava na Dunaji je relatívne hustá, ale bude pôsobiť ešte hustejšie, pretože Španieli posunutím pilierov zúžili plavebný gabarit.

Vodohospodári odporúčali piliere v štýle Apollo

Argumentom vodákov dáva váhu Spolok architektov Slovenska. Jeho viceprezident Peter Žalman si myslí, že španielsky nápad je potenciálne zbytočne nebezpečný. „Myslím si, že keby sme urobili dotazovú akciu, drvivá väčšina (spolku architektov, pozn. red.) by mala rovnaký názor,“ myslí si Žalman. Dizajn pilierovej konštrukcie pripisuje snahe Španielov ušetriť.

Ani štátni vodohospodári nie sú španielskym dizajnom úplne nadšení.

„Vzhľadom na šírku opory a tým vznikajúce prúdenie nie je takáto konštrukcia pre daný úsek Dunaja ideálna. Odporúčaná bola konštrukcia piliera mosta Apollo alebo Lafranconi,“ povedal hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Pavel Machava.

Obrázok
Most Apollo Foto N – Tomáš Benedikovič

Píšu, že v mieste nového mosta sa menia toky Dunaja. Z divokejšieho horského potoka sa tu stáva o čosi miernejší tok.

„V tomto mieste sa lomí pozdĺžny sklon a mení sa charakter prúdenia z bystrinného na riečne,“ píše Machava. Dunaj tu prúdi rýchlosťou 2040 kubických metrov za sekundu.

Vodáci predpokladajú, že zvolená konštrukcia pilierov je vhodná skôr pre stojaté vody alebo mierne tečúce vody.

Čakajú turbulencie

Za normálnych okolností ale nemajú vodáci pri pilieri čo robiť.

„V blízkosti pilierov budú nastávať turbulencie, a preto nie je vhodné sa k nim približovať. Zároveň takáto aktivita v žiadnom prípade nie je opodstatnená a malá plavba môže prebiehať v bezpečnej vzdialenosti. Lode, ani malé, by nemali mat žiadny problém, plavcom a rekreačným bezmotorovým plavidlám neodporúčam priblíženie menšie ako je šírka zhlavia opory piliera,“ povedal Machava.

Dopravný úrad eviduje, že bratislavským úsekom Dunaja prepláva za mesiac okolo 1500 plavidiel. V tom sú zarátané „tlačné zostavy, osobné a nákladné lode“.

Naposledy mal pri moste problémy remorkér

„V súvislosti s bratislavskými mostami je za posledný rok evidovaná jediná plavebná udalosť, kedy sa tlačný remorkér pri protiprúdnej plavbe za vysokého vodostavu pre poruchu jedného motora dotkol piliera mosta Lafranconi,“ tvrdí Dopravný úrad.

Vodáci zasa evidujú v danom úseku v sezóne viac ako 2000 malých bezmotorových plavidiel.

„Pravdepodobnosť, že sa posádka malého plavidla ocitne nedobrovoľne vo vodách Dunaja, je pomerne vysoká a preto objekty permanentne umiestnené do toku rieky nesmú pre človeka vo vode predstavovať smrteľné nebezpečenstvo,“ opakuje Mišík.

Odborníci z divízie vnútrozemskej plavby Dopravného úradu to vidia inak.

„Varovanie pred životu nebezpečným technickým riešením pilierov mosta, pred zmenami prúdnych režimov v okolí konštrukcie pilierov a pod nimi, v dôsledku ktorých môže dôjsť k stiahnutiu malých plavidiel alebo plavcov, nie je ničím preukázané,“ píše Dopravný úrad.

Priestor budú musieť čistiť

Zároveň ani Dopravný úrad nebol s piliermi celkom spokojný. Jeho manažéri sa obávali, že budú zachytávať plávajúce predmety.

„Pri vyššej hladine vody (nad 133,5 m.n.m., kedy prestáva fungovať mechanická zábrana, pozn. red.) je prevádzkovateľ stavby povinný čistiť priestor pod mostným objektom od naplaveného materiálu pri mostných pilieroch. Z hľadiska plavby na rieke Dunaj bola rovnako ako od SVP aj Dopravným úradom odporučená optimalizácia tvaru pilierov v toku pre minimalizáciu vlnenia vody v plavebnom gabarite rieky. V reakcii projektant predstavil alternatívne návrhy tvaru driekov pilierov,“ píše úrad.

Vodákom zasa dáva za pravdu školiteľ technickej záchrany na tečúcej vode Branislav Turek.

„Je to kombinácia najhorších možných prekážok a nástrah, s akými sa stretávam v prostredí tečúcej vody. Vyprostenie akýchkoľvek telies bude obrovský problém a záchrana života tu prakticky možná nebude,“ povedal Turek.

Španieli: Máme štúdie aj analýzy

Španieli píšu, že majú nový dizajn odkonzultovaný, so všetkými inštitúciami, ktoré tomu rozumejú a majú v kompetencii. Aj so správcami vodných tokov.

„Spoločnosť D4R7 Construction je presvedčená, že návrh zakladania spĺňa všetky požiadavky bezpečnosti a bezpečnostné predpisy. Obavy zo strany Asociácie bratislavských vodáckych klubov sú neodôvodnené, nemajú žiadne technické opodstatnenie, uvedené riziká neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou, alebo štatistikou,“ píše španielsky koncesionár.

Nový dizajn mosta je v súlade s územným rozhodnutím, o čom existuje záväzné stanovisko bratislavského okresného úradu. Dizajn je ten istý, s akým sa rátalo v pôvodnom návrhu pre územné rozhodnutie a neskôr aj pre stavebné povolenie, pokračujú Španieli.

„Podkladom pre vydanie kladných záväzných stanovísk bolo spracovanie doplňujúcich podkladov ako hydraulická štúdia – matematický model a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Spracované štúdie podstatne presiahli požiadavky dotknutých orgánov a inštitúcií na bežné hydraulické modelovanie obdobných mostných pilierov na podobných projektoch.

Vodáci hovoria, že Španieli a ich slovenskí projektanti namodelovali vodné prúdy v okolí pilierov a situáciu, kedy sa pri nich prevrhne loď so stovkou pasažierov. Podľa ich prepočtov by sa objekty od pilierov odtiahli, opisujú debatu so Španielmi vodáci. Modelovú situáciu im ukazovali na počítači.

Španielom vodáci vyčítajú, že pri modelovej situácii ľudských pasažierov v Dunaji znázornili ako gule s priemerom 2,5 metra. Jediné, čo by mali s ľudskou podstavou spoločné, je hustota, vyplýva z Mišíkových slov.

Ľudské telo by reagovalo inak, pretože vyzerá inak a má inde ťažisko, argumentujú vodáci, prečo im španielske modely nestačia. Chystajú vlastné.

Španieli by zasa na svoju obhajobu mohli povedať, že ucelená betónová konštrukcia by mala byť relatívne vysoká, a tak by jej veľká časť zostávala pod vodou. Ak by sa k pilieru teoreticky priblížil človek, jeho ťažisko by bolo pri pevnej časti piliere.

Vodáci zasa môžu argumentovať napríklad tým, že počas sezóny hladina rieky klesá (čím je nižšie, tým menej z hornej jednoliatej časti piliera by zostalo vo vode), alebo že posunutím pilierov bližšie k sebe stúpa riziko kolízií v ich blízkosti.

Španieli získali kontrakt na obchvat Bratislavy v máji 2016. Ostrú stavbu rozbehli až teraz. Medzitým sa významne zmenili ceny stavebných prác či mechanizmov.

Ministerstvo dopravy vysvetľuje, že Španieli menili technické riešenie dunajského súmostia v rámci optimalizácie.

„Aj vďaka týmto zmenám v súťaži štát dokázal vysúťažiť oveľa priaznivejšiu cenu ako hovorili prvé odhady. Na tieto zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky koncesionára, momentálne zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením. Ministerstvo o zmene stavby pred dokončením zatiaľ nerozhodlo,“ povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Normy spĺňajú, vyplýva to z vyjadrení Dopravného úradu, vodohospodárov, aj na slovenského ministerstva dopravy.

„Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku a s divíziou vnútrozemskej plavby Dopravného úradu. Podkladom pre vydanie kladných záväzných stanovísk bolo spracovanie doplňujúcich podkladov ako hydraulická štúdia a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Spracované štúdie podstatne presiahli požiadavky dotknutých orgánov a inštitúcií na bežné hydraulické modelovanie obdobných mostných pilierov na podobných projektoch,“ dodala Ducká.

Ducká dodala, že španielske riešenie s dvoma piliermi je také isté ako pôvodné riešenie v dokumentácii pre územné rozhodnutie či stavebné povolenie.
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 175
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 17:49

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.