Érsek rozdelil obchvat Košíc na dve časti, problémy sú medzi

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Érsek rozdelil obchvat Košíc na dve časti, problémy sú medzi

Odoslaťod mirecko255 » 06. Aug 2018 08:28

Ministerstvo dopravy brnká na nervy motoristom v Košiciach.

KOŠICE. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) rozdelil dlhoočakávaný juhovýchodný obchvat na rýchloceste R2 na dve časti.

Na jednu by chceli ešte tento rok vyhlásiť aj tender, druhá časť zostáva zatiaľ v nedohľadne.

Ak by všetko išlo podľa pôvodných plánov z januára 2014, koncom tohto roka mal byť hotový juhovýchodný obchvat Košíc ako súčasť rýchlostnej cesty Šaca – Košické Oľšany spolu s úsekom diaľnice D1 Bidovce – Budimír.

Keďže jeho súčasťou bude aj križovatka Hrašovík, prepájajúca oba tieto úseky, väčšina tranzitnej dopravy zo všetkých smerov mala už o pár mesiacov obchádzať metropolu východu.

Odľahčil by aj preťaženému Mostu VSS

To by ocenili aj košickí motoristi v plynulosti cestnej premávky na vonkajšom okruhu mesta.

Ten najmä v úseku Prešovská cesta – Vyšné Opátske – Most VSS patrí z pohľadu tranzitnej dopravy k najvyťaženejším cestám a pravidelne ho paralyzujú dopravné nehody a zápchy.

Realita je však iná. Kým úsek D1 Bidovce – Budimír by mal byť podľa takisto viackrát zmeneného harmonogramu definitívne hotový už budúci rok, len samotná príprava spomínaného úseku R2 sa najprv pozdržala o dva roky.

V decembri 2015 nám vtedajší štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer) povedal, že po posune termínu sa zhruba koncom roka 2017 víťazná firma z verejného obstarávania bude môcť pustiť do práce.

Nestihne sa ani posunutý termín

Exšéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt (Sieť) zas vyhlásil v júli 2016, že prvé bagre by sa na stavbe tohto úseku mali objaviť 15. septembra 2018.

Začiatkom tohto roka sme sa zaujímali, prečo ešte nebol vyhlásený ani len tender na zhotoviteľa stavby.

Stromček uviedol, že na toto ďalšie zdržanie mali negatívny vplyv výmeny vrcholového manažmentu NDS.

Podľa neho najneskôr koncom tohto roka by mala byť vyhlásená verejná súťaž na zhotoviteľa celého úseku R2.

Ministerstvo už radšej nehovorí o časovom pláne

Po vyše polroku sa situácia opäť zmenila.

Minister Érsek už radšej nehovorí ani len o predbežných termínoch príchodu prvých stavebných mechanizmov, ale vyjadril sa, že celý juhovýchodný obchvat Košíc je potrebné rozdeliť, lebo jedna časť od súčasnej rýchlocesty R4 pri Haniske až do Šace nie je na výstavbu pripravená.

Bližšie informácie nám poskytol jeho komunikačný odbor.

„V záujme čo najviac zdynamizovať výstavbu bola stavba R2 Košice-Šaca – Košice-Oľšany rozdelená, vďaka čomu bude môcť NDS už v decembri tohto roku vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa II. úseku od križovatky Košice – juh po Košické Oľšany, dĺžka je 14,261 km, čím sa skompletizuje diaľničný obchvat Košíc a v podstatnej miere sa tak uľaví samotnému mestu,“ dozvedeli sme sa.

Zároveň sa podľa rezortu dopravy intenzívne pracuje aj na vyhlásení súťaže na zvyšnú časť R2-ky, kde bola príprava komplikovanejšia a na tomto úseku nebolo možné garantovať začatie súťaže ešte v tomto roku.

Reakcie politikov

Petruško to nevidí tragicky

Zastupujúci primátor Martin Petruško (Smer) nevidí dianie okolo tohto úseku až tak tragicky. Je presvedčený, že všetci Košičania uvítajú každé rozhodnutie, ktoré prispeje k čo najrýchlejšiemu vybudovaniu obchvatu mesta.

„Tým sa podarí významne odľahčiť mesto od tranzitnej aj osobnej automobilovej dopravy. Je nepochybné, že takéto dopravné riešenie významne prispeje k skvalitneniu životného prostredia v meste a k zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. To sú dva mimoriadne dôležité ciele.“

S rozhodnutím ministra dopravy sa oboznámila aj nezaradená poslankyňa Alena Bašistová. Tá chce v parlamente kvôli týmto zmenám interpelovať Árpáda Érseka. „Juhovýchodný obchvat Košíc mesto potrebuje ako soľ a čaká naň roky. Vítam, že minister nechce naťahovať čas a hlavný úsek s dĺžkou necelých 15 km, ktorý na seba bude viazať tranzitnú dopravu z Maďarska, resp. Poľska a Ukrajiny, plánuje súťažiť ešte v tomto roku. Na druhej strane by som sa od pána ministra rada dozvedela vysvetlenie, prečo došlo k rozdeleniu na dva úseky. Verím, že dôvody na to boli vážne a objektívne. Zároveň budem trvať na tom, aby sa minister zaručil, že celý košický obchvat sa postaví v plnom štvorpruhovom profile,“ uviedla.

Ministra chce tiež požiadať, aby sa oba úseky mohli aj napriek rozdielnym termínom začiatku výstavby dokončiť v rovnakom čase, keďže druhý úsek od Šace po križovatku Košice – juh je výrazne kratší.

Košický župan Rastislav Trnka (nezávislý) si povzdychol, že termín výstavby juhovýchodného obchvatu Košíc sa neustále presúva na neskôr. Skonštatoval, že Košický kraj je na chvoste v počte kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku a preto by bol rád, keby sa stavalo čo najrýchlejšie, lebo aj takýmto spôsobom sa môžu znižovať regionálne rozdiely medzi krajmi.„Verím, že toto rozdelenie nebude mať vplyv na konečný termín dostavania celého obchvatu. Určite sa však o tom už pri najbližšej príležitosti budem rozprávať s pánom ministrom.“

Názor odborníka na dopravu

Titlovi chýbajú odbočky z R4 na U. S. Steel

Dopravný odborník Pavel Titl si myslí, že je lepšie začať stavať aspoň časť juhovýchodného obchvatu Košíc ako nič. „Ak to urýchli realizáciu úseku Košické Oľšany – Haniska, tak to je z hľadiska dopadu na komunikačný systém v meste Košice možné iba privítať, nakoľko sa tým eliminujú problémy s tranzitom v smere Poľsko, resp. Ukrajina na maďarské hranice v súčasnosti prechádzajúcim po trase Južné nábrežie – Nižné Kapustníky – križovatka VSS.“Titl zdôrazňuje, že tento úsek vonkajšieho obchvatu mesta už kapacitne aj vzhľadom na absenciu požadovaných technických parametrov tejto komunikácie nevyhovuje dopravnej záťaži. Pripomína, že najmä v prípade dopravnej nehody dochádza na dotknutom úseku k problémom s plynulosťou dopravy vrátane MHD prakticky v celom širšom centre mesta. „Bolo by však potrebné iniciovať na existujúcom úseku komunikácie R4 Šebastovce – Milhosť dostavbu pravých odbočiek pre napojenie U. S. Steelu na túto komunikáciu priamo z cesty III/3401 od Hanisky k Ľudvíkovmu dvoru, čím by sa aspoň čiastočne zrealizovalo priame napojenie U. S. Steelu na diaľnicu D1 a rýchlostné cesty R2 a R4,“ dodal.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/20885478 ... iskou.html
mirecko255
diskutujúci
 
Príspevky: 77
Založený: 02. Dec 2015 08:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: miko a 5 hostí.