Manažér firmy, ktorá je v tendri o 60 miliónov lacnejšia ako

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Manažér firmy, ktorá je v tendri o 60 miliónov lacnejšia ako

Odoslaťod jarino » 11. Aug 2018 10:46

Manažér firmy, ktorá je v tendri o 60 miliónov lacnejšia ako slovenskí hráči: Nerozumiem vysokým lokálnym cenám
V Kazachstane je iná mentalita, pochádza to z bývalého režimu. Ale dnes je tam veľmi otvorený trh, hovorí manažér taliansko-kazašského konzorcia, ktoré súťaží o najväčšie zákazky na Slovensku.

Manažéri tradičných stavebných firiem a ich lobisti zažívajú mimoriadnu situáciu. Do najväčšej železničnej zákazky na Slovensku za posledné roky sa prihlásil nováčik zo zahraničia. Kazašsko-talianske konzorcium sľubuje, že prerobí koľajnice pri Bratislave na 200-kilometrovú rýchlosť za 212 miliónov eur. To je takmer o 100 miliónov eur menej, než čakali železničiari a asi o 60 miliónov menej než núka druhý v poradí. Velí tomu taliansky manažér Roberto Piccioli, ktorý si je kazašskou cenou istý. V rozhovore vysvetľuje aj:

- či sa budú súdiť, ak veľký tender nevyhrajú,
- prečo máme veriť, že tradiční stavbári sú drahí, a nie tí kazašskí príliš lacní,
- prečo používajú referencie z Kazachstanu, Ruska alebo Albánska,
- čo odpovie vplyvnému štátnemu manažérovi, ktorý otvorene pochybuje, či exotické referencie skutočne existujú,
- či sem plánujú priniesť na prácu ľudí z Kazachstanu alebo z Číny, ak zákazku získajú,
- prečo sa pred súťažou nevedeli dohodnúť s domácimi stavbármi, aby s nimi išli do tendra a
- ako funguje verejné obstarávanie v Taliansku alebo v Kazachstane.


Za modernizáciu trate pri Devínskej Novej Vsi pýtate od železníc o 60 miliónov eur menej ako druhý v poradí. To je ako možné?


Problém môže byť v tom, že o túto zákazku sa súťaží špeciálnym spôsobom, postupom, ktorý sa nazýva žltý fidic. Znamená to, že stavbári trať nielen postavia, ale ju aj naprojektujú. Keď projektujú, majú priestor hľadať efektívnejšie riešenia, využiť svoje špeciálne technológie. Tradiční hráči z tohto trhu možno navrhujú napríklad signalizáciu v drahšom riešení.

Vravíte, že máte lepšie technológie než Váhostav, Strabag alebo TSS Grade?

Možno je v tom ešte niečo. Na Slovensku sa takýto veľký železničný tender vypisuje prvýkrát po dlhšom čase (naposledy sa vypisovala pred troma rokmi prerábka trate pri Púchove za cca. 360 mil. eur, pozn. red.). Možno slovenské firmy nie sú celkom zorientované v aktuálnych cenách elektrifikácie či iných komponentov na európskom trhu. Možno vieme lepšie odhadnúť cenu trakcie. Slovensko je malý, nie európsky trh.

O túto zákazku bojujú aj dcérske firmy medzinárodných koncernov ako Strabag alebo Eurovia. Tí asi poznajú európske ceny.

Možno máme väčšie skúsenosti. Súťažíme v konzorciu s kazašskou firmou Integra Construction. To je v skutočnosti majiteľ našej firmy (talianskej Todini), takže sme prakticky jedna spoločnosť. Oni majú významné skúsenosti z prác na železnici, a my, Todini, sme európska firma zameraná skôr na diaľnice. Výsledkom je, že dobre poznáme európsky trh, celý železničný sektor, aj reálne ceny na ňom. Platí to tak na slovenskom ako aj európskom trhu. Na signalizáciu alebo elektrifikáciu potrebujete špeciálnych technologických partnerov. Nám dodávajú firmy ako Bombardier alebo Mitsubishi a Siemens, a plánujeme s nimi pracovať aj na stavbe pri Devínskej Novej Vsi. Preto sme si našou ponukou istí.

Vaši konkurenti by mohli povedať, že skôr ponúkate poddimenzovanú cenu.

Táto cena je reálna. Na tejto zákazke chceme na Slovensku ukázať, že sa to dá aj s takouto cenou.

Skúšali ste ísť do tendra v konzorciu s tradičnými hráčmi z tohto trhu?

V minulosti sme sa zúčastnili na niektorých tendroch v spolupráci s miestnymi hráčmi. Je to ale veľmi náročné, obvykle chodia do tendrov s tými istými veľkými partnermi.

Teraz ste v mimoriadne veľkej hre. Skúšali ste s nimi hovoriť?


Áno, ale neúspešne.

Prečo?

Nedohodli sme sa na cene. Náklady týchto firiem sú príliš vysoké, sú zvyknuté pracovať s nimi. Neviem prečo, ale niekedy nie sú konkurencieschopní.

Ešte raz – oni môžu povedať, že nízka je vaša cena a že to za ňu neurobíte. V tej situácii môže byť riskantné dať vám kontrakt a čakať, či trať naozaj postavíte.

Máme jasnú stratégiu. Ak získame kontrakt, budeme sa snažiť zazmluvniť menších partnerov. Naša cena je reálna, dokazujú to naše skúsenosti zo stavieb. Postavili sme veľa kilometrov diaľnic a železníc v Európe, napríklad v Taliansku sme robili veľa kilometrov rýchlostných tratí, aj v Kazachstane. Nerozumiem, prečo by to tak nemohlo byť aj tu. Veď trať je rovnaká, signalizácia je európska, je to to isté. Nerozumiem celkom, prečo lokálne firmy držia vysoké ceny.

Najväčšiu referenciu máte od Integra construction na práce Kazachstane.

V Kazachstane sme stavali železnicu Zhezkazgan – Saksaulskaya, ktorá spĺňa európske normy. Je to súčasť novej trate medzi Európou a Čínou, ktorá prechádza cez Kazachstan a je budovaná na podobných princípoch. Stavali sme železnice v celkovom objeme 1,4 miliardy, ktoré spĺňajú medzinárodné normy – najvyšší kvalitatívny štandard so zabezpečovacou technikou od renomovaných svetových spoločností ako Bombardier, Motorolla, Siemens a iné.

Kazachstan ani Čína nie sú EÚ.

Metódy sú podobné, naše stavby spĺňajú tie isté požiadavky.

Na stránke Todini som nenašla veľké referencie, skôr práce na letiskách. Aká veľká je firma Todini a aká Integra Construction?

Todini má obrat okolo 200 miliónov eur ročne posledných 5 až 6 rokov a Integra o niečo viac.

ŽSR už akceptovala vašu ponuku?

Čakáme na tento list. Pred pár dňami sme im posielali odpoveď na otázky. Vysvetľovali a potvrdzovali sme cenu. Myslím si, že sme vyhoveli, aspoň dúfam, teraz sme v rukách slovenských železníc.

Ak vás vylúčia, budete žalovať ŽSR?

Dúfam, že vyhráme. Ak vyhráme, začneme okamžite pracovať. Máme zazmluvnenú projekčnú kanceláriu z Česka. Naše konzorcium ponúklo najvýhodnejšiu ponuku, v prípade odmietnutia za nerelevantné dôvody budeme ďalej postupovať nielen v súlade so slovenskou, ale aj európskou legislatívou, nakoľko je projekt financovaný z eurofondov. Myslíme si, že európsky daňový poplatník za takéto peniaze by mal dostať najvyššiu kvalitu za najnižšiu cenu, ktorá bola kritériom súťaže.

To znamená, že už ste na prípravu vynaložili náklady. Ak nevyhráte, o tieto peniaze ste prišli.

Myslím si, že neexistuje dôvod, pre ktorý by sme to nemali vyhrať. Predpokladám, že ak nastane opačný scenár, začne sa súdny spor, pretože by sme na to mali všetky dôvody.

Ponuky v tendri na modernizáciu trate Devínska Nová Ves – št. hranica
Integra Construction: 212 493 055 eur
ICM S.P.A (Taliansko) – Váhostav: 274 985 419 eur bez
Strabag – Swietelsky – Eurovia: : 353 484 139 eur
TSS Grade – Doprastav – PORR: 375 281 871 eur
Subterra a.s.: 392 411 079 eur
Odhadovaná cena ŽSR: 305 035 160 eur
Pozn.: Všetky ceny sú bez DPH


Keby aj ŽSR akceptovali vašu cenu, pred podpisom zmluvy budete potrebovať relatívne vzácny bezpečnostný certifikát. Volá sa to certifikát systémového integrátora C4, ŽSR ho v tendri od víťaza budú pýtať, aj keď ho majú iba tri firmy na Slovensku, medzi nimi známy Bonul Miroslava Bödöra. Máte dohodu o tomto certifikáte? Ak áno, s ktorou firmou?

Naša spoločnosť sa bude snažiť predložiť všetky vyžiadané dokumenty v lehote stanovenej ŽSR.

O ktoré ďalšie stavby súťažíte?

Spoločnosti Todini – Integra sa zúčastňujú na viacerých verejných obstarávaniach na realizáciu infraštruktúrnych projektov, napríklad sme boli druhí najlacnejší v súťaži o diaľnicu R2 Mýtna – Lovinobaňa, súťažíme aj o modernizáciu trate medzi Popradom a Lučivnou na 160 km/hod., kde sme ponúkli najvýhodnejšiu cenu.

To sú zákazky v predpokladanej hodnote stoviek miliónov eur. Čo ak vyhráte všetky?

To nie je možné.

Tak prečo ste do nich išli?

Dúfame, že niečo vyhráme, ale nie je možné vyhrať to všetko.

Ako sa dá urobiť revelantnú a zodpovednú ponuku v niekoľkých tendroch počas niekoľkých mesiacov? Na to potrebujete veľa inžinierov, projektantov, plánovačov a pod.


Nie sme v tých súťažiach predsa sami, ale v konzorciách.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej Jiří Hájek sa verejne vyjadril, že v NDS považujú za „problém neoveriteľné referencie možno neexistujúcich stavieb“ a spomínal referencie z Kazachstanu a z Číny. Čo na to hovoríte?

Nepoznám týchto ľudí. Neviem, čo povedal, ani nerozumiem, prečo podáva takéto informácie.

Debaty so železničiarmi a diaľničiarmi vnímate ako korektné?


V tomto momente žiadne podobné debaty neprebiehajú, ani na to nie je dôvod.

Ktorá zákazka je pre vás kľúčová?


Modernizácia trate od Devínskej Novej Vsi smerom na hranice s Českom. Máme tu niekoľko konkurenčných výhod. V ostatných súťažiach si nie som celkom istý, či vieme byť konkurencieschopní.

Ak vyhráte veľký železničný tender, prinesiete sem stavbárov z Kazachstanu alebo z Talianska?

To samozrejme nie. Realizačnú prácu plánujeme s lokálnymi firmami, ale vzhľadom na súčasný dopyt po pracovnej sile na slovenskom stavebnom trhu predpokladáme aj spoluprácu s našimi overenými dodávateľmi a významnými európskymi dodávateľmi technológií pre železničné stavby.

Budete predsa potrebovať aj veľkého lokálneho partnera.

Prečo by som potreboval veľkého miestneho partnera? Tí sú v tých istých tendroch ako my, takže v tomto momente s nimi nemôžeme ani rokovať. V budúcnosti sme pripravení na spoluprácu s nimi. Ak na to budú pripravení, prečo nie.

U nás práve španielsky staviteľ pracuje na obchvate Bratislavy na podobnom princípe. Majú obrovské problémy zohnať subdodávateľov zo Slovenska, najmä väčších, ale aj menších. Viacerí hovoria, že ich cena je nereálna. Vy tomu chcete ako predísť?

Nevidím žiadnu podobnosť s bratislavským obchvatom, ktorý je PPP projekt, a projektom Modernizácia železničnej trate Devínska Nová ves – štátna hranica SR/ČR, ktorá je „žltý Fidic“. Akékoľvek vyjadrenia k cene vnímame ako neodôvodnené.

Španieli neoficiálne naznačujú, že sa proti nim najväčší hráči spikli. Podozrenie na kartely či korupciu u nás nevidíte?

Nemám tento typ skúsenosti. Tento trh je len veľmi malý a tesný.

Na Slovensku niekedy veľké stavby tendrujeme aj 2 roky. Čím to potom je?

Z inej krajiny EÚ, kde pôsobíme, takúto skúsenosť nemáme. V prípade Slovenska môže byť štát odlišný z dôvodu lokálnej legislatívy a súvisiacich administratívnych postupov.

Čo máte na mysli?

V Taliansku je to tak, že ak ste najlacnejší, dostanete zákazku. Aj preto už nie je v Taliansku priestor na korupciu. Byrokratický problém a požiadavky zostali.

Aké vidíte najväčšie rozdiely medzi slovenským, talianskym a kazašských trhom?

Taliansky a slovenský trh sú si podobné, pretože je to Európska únia. V Kazachstane je iná mentalita, pochádza to z bývalého režimu. Ale dnes je tam veľmi otvorený trh.

Prečo práve teraz chcete významne vstúpiť na náš trh?

Todini je európska firma, zaujímame sa o celú Európu, sme v Taliansku, Rusku, Grécku, Albánsku, nasledujeme projekty financované z eurofondov. Firma Todini pôsobí aj mimo EÚ, ako napríklad v Kazachstane, Alžírsku, Indii atď.

Máte nejaký významný biznis napríklad v Maďarsku?

V Maďarsku nie, to je možno náročnejší trh ako Slovensko, ale máme skúsenosti zo Španielska, Bieloruska, Talianska a ďalších krajín, o ktorých som už hovoril. Todini je veľmi stará firma.

https://dennikn.sk/1151926/kazach-ktory ... /?ref=tit2
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 875
Založený: 12. Sep 2011 13:49

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.