V centre Prešova pre stavbu Forumu preorganizujú dopravu Čí

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

V centre Prešova pre stavbu Forumu preorganizujú dopravu Čí

Odoslaťod svaco » 13. Feb 2019 13:57

V centre Prešova pre stavbu Forumu preorganizujú dopravu

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22051605 ... z5fPZe7DDS

V Masterplane navrhujú jednosmerky a zákazy odbočenia

13. feb 2019 o 0:00 MICHAL IVAN

Vladimír Feľbaba (NOVA) a autor masterplanu Jan Kašík.
Vladimír Feľbaba (NOVA) a autor masterplanu Jan Kašík.(Zdroj: Michal Ivan)
Písmo:A-|A+336

Prezentácia Masterplanu (12 fotografií)
PREŠOV. Vedenie mesta spolu s autorom dokumentu v utorok predstavili Stratégiu udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov, tzv. Masterplan.

Pribudnúť majú nové troleje, preorganizuje sa doprava v centre a blíži sa aj zavádzanie parkovacej politiky.

Problémy v meste
Podľa dokumentu je navrhnutých 35 opatrení a 136 projektov v oblasti všetkých druhov dopravy v meste a jeho okolí.

O konkrétnych opatreniach sme informovali už v predchádzajúcom článku a v samostatnom rozhovore pre Korzár s tvorcom dokumentu Janom Kašíkom.

Dokument vychádza z analýz, kde konštatuje, že až 60 percent križovatiek v meste je preťažených.

„Extrémna hodnota je na východe mesta na hranici s Ľuboticami, kde prechádza 40-tisíc vozidiel denne. V rámci cestnej siete je to najvyššia hodnota na Slovensku. Vyššie je to iba na diaľniciach. Je to naozaj vysoká intenzita dopravy,“ povedal Kašík.

Podľa neho je tam však doprava ešte relatívne priepustná, problémy najviac nastávajú v centrálnej oblasti mesta.

„Pomôcť majú obchvaty. Ďalším problémom je sídlisko Sekčov, kde je tranzitná doprava. Zároveň sa tam z hľadiska dopravy nešťastne kumulovali všetky nákupné centrá, takže práve postavenie obchvatu R4 v budúcnosti stiahne dopravu cez sídlisko. Ak sa to skombinuje s preložkou cesty od Sabinova, tak sa podarí upokojiť centrum,“ povedal Kašík.

Podľa analýzy prichádza denne do Prešova približne 20-tisíc ľudí. Množstvo z mesta pre zmenu odchádza do Košíc, kde sa ich z Prešova presúva 70 až 80 percent autami.

„Najhorší je dnes príjazd od Sabinova, tam máte trvalé zápchy. Tá cesta je nezvládnuteľná a odnáša si to aj Sídlisko III. Problém je tam asi najhorší a pomerne je tam zlá aj verejná doprava. Dnes je to asi najhoršia časť,“ zhodnotil Kašík.

Konkrétne opatrenia
„Dokument má akčnú časť, teda opatrenia, ktoré vieme urobiť hneď, opatrenia, kde treba finančné prostriedky a vieme ich zrealizovať do roku 2025, a finálny cieľ je rok 2040,“ povedala primátorka mesta Andrea Turčanová (KDH).


Predstavila aj najbližšie opatrenia.

„Je to zmena organizácie dopravy, ktorá je najmenej bolestná bez veľkého finančného dopadu na rozpočet, a modernizácia dopravného podniku. Všetky tieto projektové zámery obsahuje Masterplan. Či už ide o výmenu depa, výmenu meniarní, dobudovanie trolejového vedenia, výmenu trolejbusov a postupný prechod na elektrifikovanú dopravu,“ vysvetlila Turčanová.

Mesto má pripravené vlastné zdroje, ktoré sú hlavne určené na spolufinancovanie veľkých investičných projektov čerpaných z operačných programov.

„Naposledy sme mali pripravený balík vyše 20 miliónov eur z eurofondov. Naše spolufinancovanie je v niektorých projektoch päťpercentné a v niektorých pätnásť,“ povedala Turčanová.

V centre navrhujú preorganizovať dopravu
Súčasťou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka vopred zadaným vstupným dátam (počet obyvateľov, škôl, atď.) vykonštruuje možné dopravné situácie a vďaka analýze nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

V minulosti sa objavili aj dva protichodné posudky, čo nastane po stavbe obchodného centra Forum s dopravou.

Modelová situácia hovorí, že kapacitne to cestná infraštruktúra v okolí nezvládne.

„Po stavbe Forumu, pokiaľ sa neurobí nič s organizáciou dopravy v centre, sa zhorší situácia v križovatke Námestie legionárov – Štefánikova a ešte viac sa preťaží Okružná ulica."

Podľa Kašíka je už v súčasnosti preťažená a pomerne nefunkčná, keďže má iba dva pruhy bez ďalších odbočovacích pruhov.

„Križovatka pri divadle je už dnes na hrane a tak bez akýchkoľvek ďalších úprav, aj pri rozšírení o pruh, by sa stala prekážkou verejnej aj mestskej dopravy. Je potrebné tam vykonať ďalšie opatrenia,“ vysvetľuje Kašík.

Navrhujú jednosmerky a zákazy odbočenia
Cestujúcich musia presmerovať z okolitých zaťažených ulíc.

„My navrhujeme v štúdii viaceré opatrenia v centre mesta. Modelovali sme, aby sa zakázali niektoré odbočenia doľava a aby sa trošku situácia motoristom skomplikovala. Tým pádom to pomôže, pretože keď všetkým dovolíte všetko, tak oni sa v tej križovatke zapchajú, keďže jeden čaká na druhého,“ vysvetľuje Kašík.

Masterplan navrhuje konkrétne riešenia.

„V centre mesta musí byť zavedené upokojenie prejazdnej dopravy. Možné je to dosiahnuť zavedením jednosmerného prejazdu ulicami Masarykova, Plzenská, Lesík delostrelcov a Kpt. Nálepku s uzatvorením Grešovej pre automobilovú dopravu (zostala by v prevádzke iba pre autobusy). Inou možnosťou je zavedenie zákazu všetkých ľavých odbočení smerujúcich od juhu do Štefánikovej a zákazu ľavých odbočení na obidvoch koncoch Grešovej ulice,“ konštatuje Masterplan.

Mesto na tom pracuje
Podľa primátorky je to jeden z prvých krokov, ktoré mesto urobí.

„V priebehu tohto roka chceme zorganizovať stretnutie odborníkov a projektantov, aby sme si prešli všetky varianty, či to bude zákaz ľavého odbočenia alebo zjednosmernenie ulíc. Pri každom takomto opatrení spôsobíte trošku chaos,“ vysvetľuje vedúci odboru dopravy a životného prostredia Stanislav Ondirko.

Podľa vedúceho odboru dopravy to chcú odkonzultovať s odborníkmi a následne sa budú kroky prezentovať aj verejnosti.

Vďaka Masterplanu pribudnú aj troleje
Vďaka strategickému dokumentu sa bude môcť mesto uchádzať o eurofondy.

Najprv to však musí schváliť zastupiteľstvo.

„V zastupiteľstvo to zatiaľ nebolo, lebo sme čakali na dokončenie procesu EIA – posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Predpokladám, že na aprílovom zastupiteľstve by sa mal dokument schvaľovať.“

Mesto sa chce následne púšťať do realizácie navrhovaných projektov.

„Je tam 136 projektov, ktoré nie sú všetky len mestské, ale sú tam projekty napríklad aj pre železnice. My v prvom rade budeme presadzovať mestské projekty ako je zmena organizácie dopravy a dobudovávanie ciest, parkovísk a podobne,“ povedala Turčanová.

Dokument je nevyhnutnou podmienkou pre získanie financií na obnovu vozového parku dopravného podniku.

„My sme v roku 2016 kupovali 15 trolejbusov s tým, že máme opciu na ďalších desať. Opcia je však platná do konca tohto roka a nevyhnutnou podmienkou, aby sme si ju mohli uplatniť, je práve schválený Masterplan. Zároveň sme žiadali elektrobusy a ďalšie autobusy z Integrovaného regionálneho operačného programu. Či chceme robiť rekonštrukciu depa, či dobudovať trolejové vedenie, tak na to všetko nám treba schválený Masterplan,“ vysvetlila primátorka.

V pláne je aj zavádzanie preferencie verejnej dopravy, úprava križovatiek či rozšírenie buspruhov.

Parkovanie aj integrovaná doprava
Prešovčanov čaká aj zavedenie parkovacej politiky.

„Mali sme pripravenú parkovaciu politiku, ale neprešla cez zastupiteľstvo. Pracujeme teraz na nej opäť, budeme mať spoločný pracovný výjazd do mesta Trenčín. Predpoklad je, aby sme do leta tohto roku zaviedli tento systém, minimálne aby bolo prijaté všeobecne záväzné nariadenie,“ vysvetlila Turčanová.

Potrebné je potom uvoľniť aj finančné prostriedky na vyznačenie parkovacích miest, vydávanie parkovacích kariet a ďalších vyvolaných investícií pri zavádzaní systému.

Ďalším významným projektom je aj postupné zavádzanie integrovanej dopravy medzi Prešovom a Košicami, kde spolupracujú okrem miest aj samosprávne kraje.



Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22051605 ... z5fPZlNyhS
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 558
Obrázky: 4
Založený: 29. Jan 2008 12:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.